Terug

BankFraude

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

E. V.

Naar: Belfius Banque/bank

06/12/2022

Beste, op 5 en 6 oktober werden mijn man en ik slachtoffer van Bankfraude via de Belfiusapp van mijn man. Een derde is in de Belfiusapp van mijn man geraakt en heeft ons via 3 verschillende zichtrekeningen bestolen. Via mijn persoonlijke rekening, via onze toen nog gezamenlijke rekening en via de persoonlijke rekening van mijn man. Er zijn 4 verschillende stortingen of internetaankopen (dat is me nog steeds niet duidelijk) gedaan, dit telkens net voor 24u of net na 24u. Het bedrag was voor telkens MEER DAN 1000 euro. In principe heb je daar 3 kaarten, 3 rekeningnummers, 3 pincodes en een kaartlezer voor nodig. Belfius beweert dat mijn man AL DEZE INFO (dus van de 3 kaarten) zou hebben doorgespeeld aan derden? Maar wij hebben nooit niets doorgespeeld, niet via sms, mail, fishing, etc.... Trouwens, we zouden dan ook de 3 kaarten zelf doorgespeeld hebben, zodat ze die zouden kunnen gebruikt hebben bij de digitale handtekening via de app. (Heb je kaart en lezer voor nodig).6/10: 1344.95 euro overgemaakt naar onbekend rekeningnummer (op naam van Gerry Van Herwa)6/10: 1149,95 euro (ook Gerry van Herwa)5/10: 1175 euro overgemaakt naar onbekend rekeningnummer (op naam van Phone Him)5/10: 1151.99 euro overgemaakt naar onbekend rekeningnummer (op naam van Amazon)Dan was er de dag voor de Fraude, op 4/10/2022, nog een rare storting te bemerken. Deze storting van 100euro is uitgevoerd naar mijn Pianostemmer door mijn man. Mijn man kent deze persoon niet, hij speelt geen piano, ik speel piano. De pianostemmer in kwestie belt mij op om te vragen naar deze rare storting, want wij zijn meneer helemaal geen geld verschuldigd. Hij heeft de dag erna dit bedrag ook braaf teruggestort. Wat voor mij al een zeer vreemd teken is. Waarom is daar die FOUTE storting gebeurd? Belfius geeft mij daar geen uitleg over, hoewel ik daar strikt achter vraag. Deze rare storting van 100 euro is zeker deel van de Fraude. Diezelfde dag 6/10 wil ik naar de politie om een PV op te stellen en een verklaring af te leggen. Ik bel in paniek, ik kan niet onmiddellijk bij de politie terecht, ik moet daar eerst een afspraak voor maken. Ik kan dus pas op 7/10/2022 bij de politie terecht. In de verklaring staat duidelijk te lezen dat wij niet nalatig zijn geweest en dat het gaat om fraude en dat we ons geld terug willen. De politie kan voor de rest niets doen, omdat het over een bedrag gaat van minder dan 10.000 euro. Wij zijn bestolen voor 4821.89 euro. Op 18 november stuurt de Belfius mij via email het bericht dat ze ons geld NIET gaan terugbetalen en dat ze alles grondig onderzocht hebben en dat via 'hun grondige' analyse bevestigd wordt dat wij nalatig zijn geweest. In hun mail sturen ze voor de rest niets van bewijs, hoewel de bewijslast bij hun ligt en ze dit moeten kunnen bewijzen. Het wetboek van economisch recht zegt nochtans heel duidelijk dat ze als ze niet kunnen bewijzen dat het om nalatigheid gaat van ons, het bedrag onmiddellijk terug moet gestort worden en dit uiterlijk aan het einde van de eerstvolgende werkdag. Ik stuur het wetboek mee aangetekend en via mail door naar de bank als bewijs. In Art. VII 43-46 staat veel info hierover. Ik heb hen op 23/11/2022 een antwoord via aangetekend schrijven gestuurd waarin ik de analyse van hun grondig onderzoek eis en dat ik hun bewijzen wil zien en opgestuurd krijgen aangetekend en via mail. Ik geef hen in mijn brief 2 weken de tijd. Morgen zijn deze twee weken verstreken. Ik vraag in mijn aangetekende brief ook duidelijk bewijs van hoe, via wie, op welk tijdstip .... dat wij dan zogezegd nalatig zijn geweest. Wanneer zouden we dan de info aan derden hebben doorgespeeld van 3 kaarten. Gebeurde dit opdelfde dag, via sms, via mail, etc want wij weten het zelf ook niet. Ik heb tot op heden GEEN ANTWOORD van de fraude cel ontvangen. Ook niet of ze mijn aangetekend schrijven überhaupt ontvangen zouden hebben,... niets!!! Nogmaals, ik zet er een tijdsdruk van 2 weken op in mijn brief. De brief is op 23/11 verzonden, het is nu 6-12-2022. Ik wil er graag nog op wijze en dat vind ik enorm belangrijk om te melden: wij hebben zelf ontdekt dat we voor zo'n groot bedrag bestolen zijn. Mijn man checkt elke dag de bankapp en op die manier hebben wij onmiddellijk cardstop gebeld. Belfiusbank heeft ons nooit op de hoogte gesteld of verwittigd dat ze geld aan het afhalen waren s'nachts. Jullie beveiligssysteem heeft dit allemaal toegelaten en alle geluk dat wij het zelf nog ontdekt hebben of ze hadden nog meer geld kunnen afhalen. Belfius zegt ons GEEN WOORD, niet via telefoon, sms of email. Ik probeer die bewuste dag van 6/10 Belfius te Edegem te verwittigen, maar het is dan donderdag bijna 17u. Niemand werkt er dan precies, want ik krijg geen gehoor. Wanneer ik mailtjes begin te sturen, krijg ik op vrijdag 7/10 automatisch antwoord dat de personen in kwestie niet werken op vrijdag. Ik bel naar Brussel, daar leggen ze de hoorn neer wanneer wordt onmiddellijk gezegd wordt dat het ons schuld is. Er werd zelf niet naar mij geluisterd. Ik heb dan moeten wachten op die maandag daarop (10/10/2022) om mijn verhaal te kunnen doen bij meneer Vincent Van der Sypt, belfiusdirecteur van Bank Centrum in Edegem. Ik ben al meer dan 20 jaar klant daar. Ik heb mijn lening daar, al mijn verzekeringen, mijn ouders zijn er klant, mijn broer is kant bij Belfius, Kortom jullie kennen ons daar.Maar jammer genoeg hebben jullie ons blijkbaar nooit geloofd en proberen jullie nu de schuld in ons schoenen te schuiven. Jullie hebben het al meer dan 2 maanden laten aanslepen en nu zouden jullie zogezegd bewezen hebben dat wij nalatig zijn geweest. Jullie zijn een raar en vies spelletje aan het spelen en ik kan het daar niet bij laten. Ik word er heel triestig van, het gaat tenslotte om een grote som geld waar WIJ hard voor gewerkt hebben. Kortom, mijn strijdlust is groot. Alvast bedankt om het eens te bekijken. Groetjes, Jorge en Ellen.

Berichten (1)

Belfius Banque/bank

Naar: E. V.

08/12/2022

BesteGraag bevestigen we de ontvangst van uw e-mail. We willen u hiervoor bedanken.We sturen ons antwoord rechtstreeks naar onze klant.Met vriendelijke groetenKlachtenbeheer-----------------------------------------------:www.belfius.be/maildisclaimer.htm-----------------------------------------------


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform