Het begon met een SMS van het nummer 8166, die me meldde dat mijn 'gratis trial' van 24h geactiveerd werd voor het platform jeuxhub.com. Ik krijg wel meer van die spam SMS-jes, dus negeer het. De volgende dag krijg ik een nieuw bericht dat mijn gratis trial vervallen is en ik vanaf nu €4.99 per week zal worden aangerekend. Toch even in de MyProximus app gaan kijken, en inderdaad, een eerste betaling van €4.99 werd geregistreerd.Bij contacteren van Proximus vertellen ze mij dat dit een aanrekening is van een derde partij, en dat zij daar niets aan kunnen veranderen. Heb alvast betalingen via GSM-factuur laten afzetten aan de proximus kant zodat dit in de toekomst niet meer voorvalt.Bij contacteren van de helpdesk van content-trend (een nummer uit één van de berichten, 080011739 ,want dat op de website werkte niet) word ik eerst wat aan het lijntje gehouden, maar krijg dan uiteindelijk een e-mail adres (be-support@content-trend.com) waar ik een refund kan aanvragen. Na één dag krijg ik antwoord dat een refund zal worden toegekend en even later zie ik in MyProximus inderdaad een tegemoetkoming van €4.99.De mail beschrijft de procedure van inschrijven via mobiel internet als volgt (vertaald uit het frans):2. If you have subscribed to the service via a 3G or 4G connection: The user must first have clicked on the accept button on the subscription page, then validated the subscription by confirmation on the subscription page. operator payment. After that, he must have received two SMS messages, one with the registration confirmation and the other with the service home page and its credentials to access the portal. In these SMS, as in the different stages of the subscription process, you must have received several information from the service, the price, the service URL and our phone number.De informatie in dit bericht is ronduit gelogen, zo heb ik nooit tweemaal geaccepteerd, en initieel slechts één SMS ontvangen, zonder credentials. Op internet lees ik dat bijvoorbeeld klikken op malicious links, of zelfs wegklikken van advertenties vaak genoeg zijn om je automatisch in te schrijven op deze services. Ik heb zelf niet bewust op dingen geklikt en niets abnormaals gezien tijdens mijn surfgedrag. Bij nakijken van mijn geschiedenis zie ik wel dat mijn apparaat inderdaad jeuxhub.com bezocht heeft, maar ik had de website nog nooit eerder gezien, laat staan twee maal geaccepteerd zoals de mail beschrijft...Nadien hoor ik dat een collega van me iets gelijkaardig heeft voorgehad met een andere service. Zijn beschrijving was identiek aan de mijne met het verschil dat hij effectief bij TestAankoop een klacht moest indienen voor hij zijn terugbetaling te pakken kreeg.Al bij al relatief snel mijn geld terug, maar het gaat me om het principe. Ik was er gelukkig snel achter, maar ik kan me inbeelden dat andere mensen dit soms pas maanden nadien ontdekken. Omwille daarvan wil ik 'officiëel' klacht neerleggen