Terug

Autokeuring : toeslag laattijdige keuring

Closed Openbaar

S.B.A.T. NV

Start een klacht

Aard van probleem:

Andere

Klacht

L. V.

Naar: S.B.A.T. NV

16/12/2020

Midden november kreeg ik van SBAT mijn jaarlijkse herinnering voor de autokeuring ten laatste op de uiterste geldigheidsdatum van mijn huidig keuringsbewijs (10 december). Er werd ook vermeld dat n.a.v. de coronacrisis de keuring van personenwagens enkel konden doorgaan op afspraak, on line te te maken via sbat.be.Ik heb op 19 november mijn afspraak gemaakt. De eerste beschikbare dagen waren in de week na 10 december. Ik heb gereserveerd voor 16 december en ik ging ervan uit het overschrijden van de referentiedatum een logisch gevolg was van het feit dat iedereen nu moest reserveren.Vandaag, 16 december, is mijn auto gekeurd en kreeg ik een keuringsbewijs waarop 8.30 euro toeslag voor laattijdige keuring werd aangerekend.Ik heb aan de verantwoordelijke van het keuringscentrum (Wondelgem) uitgelegd dat ik geen vroegere datum kon boeken, maar hij bevestigde dat ik de toeslag moest betalen omdat ik zelf voor een te late datum had geboekt. Hij zei ook dat er dagelijks plaatsen vrij kwamen door klanten die annuleerden. Ik zou dus regelmatig, liefst dagelijks, hebben moeten nakijken of er nog een plaats vrij kwam voor de referentiedatum, die dan zo vlug mogelijk reserveren, en mijn reservering voor 16 december annuleren.Kent u één bedrijf die zo een procedure, die trouwens nergens is beschreven, voorschrijft aan haar klanten ?Ik ben van oordeel dat SBAT haar klanten niets kan verwijten wanneer zij een maand op voorhand geen vrije datum meer vinden voor het reserveren binnen de referentieperiode, en dan maar noodgedwongen voor een eerstvolgende datum kiezen, vooral omdat de reserveringsplicht door SBAT is ingevoerd in deze drukke en moeilijke coronaperiode. Ik vraag daarom ook de terugbetaling van de opgelegde toeslag.

Berichten (1)

S.B.A.T. NV

Naar: L. V.

18/12/2020

Geachte heer Vergeylen,Uw voertuig diende gekeurd te worden vóór 10/12/2020. Wanneer u uw voertuig na deze datum ter keuring voorrijdt, is S.B.A.T. nv vanuit de wetgeving gebonden om de toeslag '˜te laat' toe te passen, behoudens tijdelijke uitstelregelingen die opgelegd kunnen worden door de Bevoegde Overheid. Op datum van uw keuring was er zo geen regeling in voege.De datum van het maken van een afspraak is niet relevant voor het aanrekenen van de toeslag, het gaat enkel om de datum van keuring. U ontving uw uitnodigingskaartje (behoudens mogelijke vertraging bij de postbedeling) reeds op 06 november 2020. Dit is meer dan één maand vóór de vervaldatum van uw keuringsbewijs. Op dit kaartje stond ook de melding om tijdig een afspraak te maken (zie ook onze websitewww.sbat.be) om zo een toeslag te vermijden. Op dat moment waren er in al onze keuringscentra nog meer dan voldoende afspraakmomenten vrij om uw voertuig tijdig te laten keuren, en dit was zo tot zelfs midden december '˜20. Ook bent u vrij in de keuze van keuringscentrum indien elders een eerdere afspraakdatum beschikbaar zou zijn, zie ook de melding op onze website (in de banner bovenaan de pagina): 'Wegens grote drukte kunnen de beschikbare data verschillen per keuringscentrum, kies dus het keuringscentrum dat qua ligging en afspraakmogelijkheden het best bij u past'.Bijkomend kunnen we u informeren dat u reeds 2 maanden op voorhand uw voertuig kan voorrijden zonder dat uw referentiedatum van uw keuringsbewijs wijzigt. Dit staat eveneens vermeld op het keuringsbewijs, de website en op de uitnodigingskaart.Gezien de wettelijke binding kunnen we de door u betaalde toeslag dus niet restitueren. De organisatie van keuringen op afspraak voor personenwagens en licht vrachtvervoer is een noodzakelijke maatregel i.k.v. de inperking van het coronavirus.We hopen op uw begrip.Met vriendelijke groeten,Jurgen Robrecht DISCLAIMER:Dit bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten dat alleen bestemd is voor de geadresseerde. Indien u niet de persoon bent voor wie deze informatie bestemd is, gelieve de inhoud ervan dan niet te gebruiken of te kopieren. Indien het om een vergissing gaat wordt u verzocht de afzender onmiddellijk te verwittigen. De inhoud van dit bericht drukt de mening uit van de persoon die het bericht verzonden heeft, niet noodzakelijk die van SBAT nv.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform