Midden november kreeg ik van SBAT mijn jaarlijkse herinnering voor de autokeuring ten laatste op de uiterste geldigheidsdatum van mijn huidig keuringsbewijs (10 december). Er werd ook vermeld dat n.a.v. de coronacrisis de keuring van personenwagens enkel konden doorgaan op afspraak, on line te te maken via sbat.be.Ik heb op 19 november mijn afspraak gemaakt. De eerste beschikbare dagen waren in de week na 10 december. Ik heb gereserveerd voor 16 december en ik ging ervan uit het overschrijden van de referentiedatum een logisch gevolg was van het feit dat iedereen nu moest reserveren.Vandaag, 16 december, is mijn auto gekeurd en kreeg ik een keuringsbewijs waarop 8.30 euro toeslag voor laattijdige keuring werd aangerekend.Ik heb aan de verantwoordelijke van het keuringscentrum (Wondelgem) uitgelegd dat ik geen vroegere datum kon boeken, maar hij bevestigde dat ik de toeslag moest betalen omdat ik zelf voor een te late datum had geboekt. Hij zei ook dat er dagelijks plaatsen vrij kwamen door klanten die annuleerden. Ik zou dus regelmatig, liefst dagelijks, hebben moeten nakijken of er nog een plaats vrij kwam voor de referentiedatum, die dan zo vlug mogelijk reserveren, en mijn reservering voor 16 december annuleren.Kent u één bedrijf die zo een procedure, die trouwens nergens is beschreven, voorschrijft aan haar klanten ?Ik ben van oordeel dat SBAT haar klanten niets kan verwijten wanneer zij een maand op voorhand geen vrije datum meer vinden voor het reserveren binnen de referentieperiode, en dan maar noodgedwongen voor een eerstvolgende datum kiezen, vooral omdat de reserveringsplicht door SBAT is ingevoerd in deze drukke en moeilijke coronaperiode. Ik vraag daarom ook de terugbetaling van de opgelegde toeslag.