Beste,Op 14 maart wou ik een paar bankverrichtingen uitvoeren via mijn Argenta-app, maar ik kreeg de melding dat de app niet meer werkt op mijn toestel. Ik heb hem van mijn toestel gehaald en geprobeerd om hem opnieuw te installeren, maar dat werkt ook niet. Uit telefonisch contact met uw diensten blijkt dat mijn smartphone – een Huawei P9 – niet kan worden geüpgraded naar Android 8 en dat ik de app dus niet meer zou kunnen installeren, omdat de Argenta-app alleen nog kan worden geïnstalleerd op toestellen die minstens Android 8.0 hebben. Er blijven mij dus twee keuzes: 1 De app niet meer gebruiken of2 Een nieuwe smartphone kopen Geen van beide opties draagt mijn voorkeur weg. En dus wordt het wellicht de derde optie: mijn bankzaken op termijn geleidelijk aan onderbrengen bij een bank die wel nog de nodige ondersteuning biedt. Optie 1 betekent een serieuze vermindering in uw dienstverlening en een achteruitgang op het vlak van klantvriendelijkheid en geboden mogelijkheden. Voor dezelfde kosten krijg ik dus minder dienstverlening, zonder dat ik dat kan omzeilen of zonder dat ik daarvan op de hoogte werd gebracht. Het gebeurt van vandaag op morgen en uw klanten kunnen hun plan maar trekken. Optie 2 is voor mij niet aan de orde. Mijn smartphone – ook al is hij al enkele jaren oud – werkt nog prima. Ik ga dus geen nieuw toestel kopen en ik heb daar verschillende redenen voor. Ten eerste zijn het voor mij op dit ogenblik overbodige kosten. Ten tweede zit er in een smartphone heel wat milieuonvriendelijk materiaal en is het ook om ecologische redenen niet opportuun om zomaar zonder goede reden een nieuw toestel te kopen en een nog werkend toestel bij het afval te gooien. Jullie stimuleren op deze manier de wegwerpmaatschappij en het overbodig benutten van grondstoffen die op termijn schaars en eindig zijn. Qua klimaatmaatregel kan uw nieuwe app dus tellen, want ik vermoed dat het om duizenden, misschien zelfs tienduizenden of honderdduizenden toestellen gaat, waar uw nieuwe app niet meer op werkt. U zult aanbrengen dat u dat doet vanwege de nodige veiligheid van de bankverrichtingen. Dat kan ik begrijpen. Maar het is uw taak om tegelijk die veiligheid te garanderen en de nodige klantvriendelijkheid te garanderen, terwijl u bovendien alle mogelijke andere negatieve effecten van uw beleid zou moeten minimaliseren: in dit geval dus ecologie, economie en klimaat. Andere bank-apps zijn even goed veilig en werken wel op oudere besturingssystemen. Zijn de IT'ers bij Argenta niet bekwaam om een gelijkaardige service aan te bieden? Kunnen ze hun opdrachten niet aan zonder sommige klanten te benadelen? Ik stel vast dat u de service aan uw klanten uitermate laag inschat en absoluut geen rekening houdt met de gevolgen voor uw klanten. Ik wens de Argenta-app te kunnen gebruiken op een gelijkwaardige manier, net als alle andere klanten bij Argenta. Discriminatie op basis van oudere besturingssystemen is geen optie. Ik stel voor dat Argenta binnen de kortst mogelijke termijn een oplossing uitwerkt die tegelijk veilig is en waarbij de Argenta-app ook weer kan worden gebruikt op toestellen met een ouder besturingssysteem.