Ter attentie van de heer Dieter MinjauGeachte heer Minjau,Afgelopen zondag 27/8/2023 heb ik naar sales@dmsolar een mail gestuurd over de aanslepende problemen met mijn zonnepaneleninstallatie.Daar ik hierop nog steeds geen reactie heb ontvangen, stuur ik de mail hieronder nog eens door, maar dit keer te Uwer attentie, met de vraag om Uw stellingname per kerende.Dank bij voorbaatNoël Lanszweert Verstuurd vanaf mijn iPadBegin doorgestuurd bericht:Van: Noel Lanszweert [nlanszweert@gmail.com]Datum: 27 augustus 2023 om 16:05:34 CESTAan: Sales DMsolar.be [sales@dmsolar.be]Kopie: Noël [nlanszweert@gmail.com]Onderwerp: Mijn door dmSolar geleverde zonnepaneleninstallatie (Uw ref.: 2016-163)????Geachte,Het gaat al geruime tijd niet goed met mijn zonnepaneleninstallatie en de dienst na verkoop slaagt er tot nu toe niet in om ze terug in orde te stellen.Om te beginnen stelde ik in de loop van de maand maart vast dat de opbrengstgegevens van mijn installatie niet meer getrouw werden weergegeven in de SolarEdge-app op mijn tablet.Anderzijds stelde ik in de maand april vast dat mijn zonnepanelen op een zonovergoten dag circa 10% minder opbrachten dan een jaar daarvoor op een gelijkaardige dag.Maar doordat, zoals reeds vermeld, de opbrengstgegevens niet meer getrouw werden weergegeven op mijn tablet, kon ik niet vaststellen of deze minder-opbrengst veroorzaakt werd door een of ander defect zonnepaneel of optimizer.Op 16/4/2023 heb ik daarover een mail gestuurd naar de helpdesk@dmsolar.be, maar heb daar nooit een antwoord op gekregen.Pas veel later, op 29 juni, ben ik zelf tot de vaststelling gekomen dat het probleem van de niet-getrouwe weergave van de opbrengstgegevens bij mijn deel van de installatie lag, en dit toen ik, ten einde raad, besloot om de 2 Powerline Adapters, die de uit de Solaredge afkomstige opbrengstgegevens via het spanningsnet naar mijn Proximus-modem brengen, te vervangen. Hiermee bleek het probleem met de SolarEdge-app definitief opgelost.Maar daarmee was het probleem van de hierboven reeds vermelde 10% minderopbrengst van de zonnepaneleninstallatie natuurlijk nog niet opgelost. En ook op vandaag nog steeds niet. Integendeel, door de hiernagenoemde ingreep door Uw techniekers op 16 juni is de minderopbrengst alleen maar groter geworden en bedraagt nu zelfs 25 tot 30%.In dit verband hierna de historiek van de feiten vanaf 5 juni:Op 5 juni kreeg ik ineens een mail van Dominique Thuylie met de mededeling dat op 16 juni twee techniekers zouden langskomen voor mijn zonnepaneleninstallatie, en dit zonder verwijzing naar mijn hogervermelde mail van 16 april en zonder opgave van wat er verkeerd was met de installatie of wat ze eraan zouden ondernemen.Na afloop van de interventie bleek dat de techniekers 4 optimizers hadden vervangen.Echter, omdat op dit ogenblik het probleem van de niet-getrouwe weergave van de opbrengstgegevens in de SolarEdge-app nog niet was opgelost (de oplossing kwam er pas op 29 juni - zie hogerop in deze mail), was het tot 29 juni niet mogelijk om te zien hoe de zonnepanelen-installatie zich gedroeg na de interventie van 16 juni.Vanaf 29 juni kon ik dit dus wel zien en stelde ik vast dat van de 19 zonnepanelenparen er 4 niet werken, wat overeenstemt met de 4 optimizers die vervangen werden.De interventie van Uw techniekers op 16 juni had dus gezorgd voor een toename van de minderopbrengst van ca. 10% tot 25 à 30%.Ik stel mij hierbij de volgende vraag: wanneer de minderopbrengst vóór de ingreep ca. 10% bedroeg, hoe komt men dan tot de conclusie om 4 optimizers te vervangen. Bij een installatie met 19 optimizers kan men immers verwachten dat 10% minderopbrengst zou kunnen veroorzaakt zijn door maar 2 optimizers.Op 24 augustus werd er dan een nieuwe interventie ingepland om terug recht te trekken wat er bij de eerdere interventie van 16 juni verkeerd gelopen was.Ook deze interventie is op een flop uitgedraaid. De uitleg van de techniekers vóór hun vertrek na afloop van de interventie was de volgende:“De bij de interventie van 16 juni geplaatste nieuwe optimizers zijn van het verkeerde type. Er zijn namelijk 2 types optimizers, namelijk een type dat slechts ca. 83 V aan kan en een type dat tot 125 V aan kan. Op onze installatie werden bij de interventie van 16 juni verkeerdelijk optimizers van het eerstgenoemde type geplaatst, hetgeen het niet werken van deze optimizers zou verklaren”. Betekent dit dan dat die 4 optimizers zouden zijn stukgegaan doordat ze eventueel aan een te hoge spanning zouden zijn blootgesteld geweest?Tot op heden 27 augustus ben ik in het ongewisse over welke stap er als volgende zal ondernomen worden om het probleem van te lage opbrengst van mijn zonnepaneleninstallatie op te lossen.Tot hier de historiek van de feiten vanaf 5 juni tot nu.Met de kennis van de feiten waarover ik beschik, moet ik dus concluderen dat de hierboven beschreven ondoeltreffende aanpak van de technische dienst van DmSolar ervoor gezorgd heeft dat mijn zonnepaneleninstallatie vanaf 16 juni tot nu, en ik weet niet hoe lang nog in de toekomst, tussen de 25 en de 30% minder opbrengst genereert en zal genereren.Dit betekent voor mij heel wat minder inkomsten en dus heel wat meer kosten wanneer ik de winter moet ingaan met met een pak minder opgespaarde elektriciteit, die ik kan gebruiken voor verwarming.Maar aan Uw firma moeten deze ondoeltreffende interventies beslist ook heel wat geld kosten.Mag ik U daarom met aandrang vragen om met bekwame spoed de problemen met mijn zonnepanelen-installatie op te lossen?Met vriendelijke groeten en dank bij voorbaat.Noël Lanszweert Nota Bene: 3 jaar geleden had ik ook al eens defecte optimizers en toen heeft het ook geruime tijd en 3 interventies gekost om het probleem op te lossen.Verstuurd vanaf mijn iPad