Beste,
Graag reageren we op uw onderstaande schrijven, waarvan we alle mogelijke aantijgingen ten stelligste tegenspreken.
Mbt de opmerking over het tarief, willen we meegeven dat wij begrijpen dat de prijszetting voor de levering van warmte complex kan zijn. We willen daarom benadrukken dat we uiterst zorgvuldig te werk zijn gegaan bij het ontwikkelen van ons tariefmodel. Reeds van bij de aanvang van de ontwikkeling van de renovatie van de Residentiewijk was het de doelstelling van de initiatiefnemers om een warmtenet aan te leggen, met een tarifering volgens het Niet-Meer-Dan-Anders (NMDA) principe op basis van gas. Het uitgangspunt bij dit gangbare principe bij warmtenetten is dat de warmtefactuur niet meer mag zijn dan wat de gemiddelde aardgasklant bij hetzelfde verbruik betaalt, inclusief alle kosten (waaronder onder andere de kostprijs van een gasketel incl. financieringskosten, onderhoud, herstellingen en vervangingen voor de volledige levensduur van de overeenkomst).
Het door ons gehanteerde tarief bestaat uit een warmtetarief enerzijds en uit een vast recht anderzijds:
Warmtetarief: dekt de kosten van de warmteproductie door VITO en de warmteverliezen in het netwerk. Dit tarief is gebaseerd op de gasprijs (huishoudelijk tarief in Vlaanderen volgens de CREG) inclusief alle omzettingsverliezen van gas naar warmte.
Vast recht: dekt de kosten voor de levering en verdeling van warmte naar de individuele aansluitingen in de wooneenheden, en tevens deze voor het onderhoud, de herstellingen en vervangingen, de verzekeringen en het correcte beheer van het warmtenet gedurende de volledige duur van de uitbating, uitgevoerd door C-energy.
Duidelijk is de uitlezing van de warmtemeter (kWh) niet kan gebruikt worden in combinatie met een gastarief om de uitkomst van deze vergelijking te vergelijken met de werkelijke kosten van warmtelevering tot aan de satellietunits in individuele woningen gedurende de volledige exploitatieperiode van het verwarmingsnetwerk. Bovendien zijn warmte- en andere verliezen onomstotelijk verbonden aan de levering van warmte.
Bij de melding van de ‘misgelopen energiepremie’, gaan we ervan uit dat er gerefereerd wordt naar de ‘federale gaspremies’. Hoewel de bedoelde premie strikt genomen niet geldt op warmte geleverd via warmtenetten, hebben we ons eerder reeds bereid verklaard ommet de FOD Economie in overleg te gaan om te zien of de premie retroactief nog kan worden toegekend aan bewoners die in de betreffende maanden warmte hebben afgenomen en waarvan het contract voldoet aan de voor de premie gestelde voorwaarden, vermits het warmtetarief is gekoppeld aan de gasprijs. Bij positieve reactie wordt de premie als korting in rekening gebracht bij de jaarlijkse afrekening. We hebben hiervoor een gespecialiseerd advocaat ingezet die hiermee aan de slag is. We kunnen enkel benadrukken dat we terugkoppelen van zodra we de feedback ontvangen, en betreuren dat dit opnieuw als ‘klacht’ wordt aangehaald.
De warmte die geleverd wordt is afkomstig van een hernieuwbare energiebron, met een gastcentrale als back-up.
De aard van het warmtenet laat niet toe om meerdere leveranciers aan te sluiten. We spreken dan ook ten stelligste de bewering van enig misbruik tegen. Eigenaars werden bij de aankoop op de hoogte gesteld van het aanwezige warmtenet.
Bovendien is het betreffende warmtenetwerk is geregistreerd bij de VREG onder nummer 130,250,075 (s:www.vreg.be/nl/warmte-en-koude), en voldoet dit aan alle regelgevende bepalingen.
In het verleden zijn er reeds informatieavonden georganiseerd en werd er meermaals gecommuniceerd met alle bewoners.
Onze klantendienst is te bereiken via warmte@c-energy.be. Iedere vraag wordt individueel beantwoord.
Tot slot wensen we te benadrukken dat er mbt dit dossier een bemiddelingsproces met de federale consumenten ombudsdienst loopt.
De uitkomst hiervan zal u zeker meegegeven worden.
Met Vriendelijke Groeten●Meilleures Salutations●Best Regards
Team Warmte C-energy
F. van Dyckelaan 15 - 9140 Temse
M+32 3 710 55 16
Ewarmte@C-energy.be