Terug

aanslepende problemen met energieleverancier en warmtenetbeheerder

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Factuur

Klacht

D. F.

Naar: C-energy

13/12/2024

Wij vragen uw bemiddeling tussen ons en onze energieleverancier en warmtenetbeheerder, C-Energy (*) voor het volgende: • Het bekomen dat C-Eneregy een herziening doet van hun energietarieven. Wij verwachten tarieven die conform de tarieven van de reguliere energieleveranciers zijn. • Het bekomen van een compensatie voor de misgelopen energiepremies van de overheid in 2022 doordat C-Energy ons pas eind april 2024 (bijna 3 jaar na aankoop van, en intrek in ons huis) een energiecontract heeft voorgelegd met daarbij een ‘historische factuur’. • Het bekomen van de erkenning van C-Energy dat ze ons niet de 100% hernieuwbare energie levert die werd beloofd door de aannemer nv Cordeel, bij de aankoop van onze woning. • Het bekomen van duidelijkheid over het aandeel warmte die afkomstig is van de gascentrale bij VITO en het aandeel warmte die afkomstig is van geothermie. • Het bekomen dat C-Energy stopt met misbruik te maken van hun monopoly als energieleverancier en warmtenetbeheerder in de Residentiewijk Mol. Wij voelen ons onder druk gezet om in te tekenen op hun contract omdat zij ermee dreigen dat de continuïteit van de warmtelevering in het gedrang komt als we dat niet doen. Wij kunnen geen kant op want er is geen andere leverancier. • Het bekomen dat C-Energy een goed bereikbare en efficiënte klantendienst uitbouwt waar wij als ‘potentiële’ klant terecht kunnen met onze vragen en bekommernissen. • Het bekomen dat C-Energy ons, zoals beloofd, persoonlijk benadert om naar onze grieven te luisteren en met oplossingen komt. (*) C-Energy maakt samen met het aannemersbedrijf nv Cordeel (van wie we ons huis gekocht hebben), deel uit van Cordeel Group. Aangezien de documenten van de Annexen (A t/m K) bij deze klacht te zwaar zullen wij trachten deze nog via mail te bezorgen.

Berichten (1)

C-energy

Naar: D. F.

13/12/2024

Beste, Graag reageren we op uw onderstaande schrijven, waarvan we alle mogelijke aantijgingen ten stelligste tegenspreken. Mbt de opmerking over het tarief, willen we meegeven dat wij begrijpen dat de prijszetting voor de levering van warmte complex kan zijn. We willen daarom benadrukken dat we uiterst zorgvuldig te werk zijn gegaan bij het ontwikkelen van ons tariefmodel. Reeds van bij de aanvang van de ontwikkeling van de renovatie van de Residentiewijk was het de doelstelling van de initiatiefnemers om een warmtenet aan te leggen, met een tarifering volgens het Niet-Meer-Dan-Anders (NMDA) principe op basis van gas. Het uitgangspunt bij dit gangbare principe bij warmtenetten is dat de warmtefactuur niet meer mag zijn dan wat de gemiddelde aardgasklant bij hetzelfde verbruik betaalt, inclusief alle kosten (waaronder onder andere de kostprijs van een gasketel incl. financieringskosten, onderhoud, herstellingen en vervangingen voor de volledige levensduur van de overeenkomst). Het door ons gehanteerde tarief bestaat uit een warmtetarief enerzijds en uit een vast recht anderzijds: Warmtetarief: dekt de kosten van de warmteproductie door VITO en de warmteverliezen in het netwerk. Dit tarief is gebaseerd op de gasprijs (huishoudelijk tarief in Vlaanderen volgens de CREG) inclusief alle omzettingsverliezen van gas naar warmte. Vast recht: dekt de kosten voor de levering en verdeling van warmte naar de individuele aansluitingen in de wooneenheden, en tevens deze voor het onderhoud, de herstellingen en vervangingen, de verzekeringen en het correcte beheer van het warmtenet gedurende de volledige duur van de uitbating, uitgevoerd door C-energy. Duidelijk is de uitlezing van de warmtemeter (kWh) niet kan gebruikt worden in combinatie met een gastarief om de uitkomst van deze vergelijking te vergelijken met de werkelijke kosten van warmtelevering tot aan de satellietunits in individuele woningen gedurende de volledige exploitatieperiode van het verwarmingsnetwerk. Bovendien zijn warmte- en andere verliezen onomstotelijk verbonden aan de levering van warmte. Bij de melding van de ‘misgelopen energiepremie’, gaan we ervan uit dat er gerefereerd wordt naar de ‘federale gaspremies’. Hoewel de bedoelde premie strikt genomen niet geldt op warmte geleverd via warmtenetten, hebben we ons eerder reeds bereid verklaard ommet de FOD Economie in overleg te gaan om te zien of de premie retroactief nog kan worden toegekend aan bewoners die in de betreffende maanden warmte hebben afgenomen en waarvan het contract voldoet aan de voor de premie gestelde voorwaarden, vermits het warmtetarief is gekoppeld aan de gasprijs. Bij positieve reactie wordt de premie als korting in rekening gebracht bij de jaarlijkse afrekening. We hebben hiervoor een gespecialiseerd advocaat ingezet die hiermee aan de slag is. We kunnen enkel benadrukken dat we terugkoppelen van zodra we de feedback ontvangen, en betreuren dat dit opnieuw als ‘klacht’ wordt aangehaald. De warmte die geleverd wordt is afkomstig van een hernieuwbare energiebron, met een gastcentrale als back-up. De aard van het warmtenet laat niet toe om meerdere leveranciers aan te sluiten. We spreken dan ook ten stelligste de bewering van enig misbruik tegen. Eigenaars werden bij de aankoop op de hoogte gesteld van het aanwezige warmtenet. Bovendien is het betreffende warmtenetwerk is geregistreerd bij de VREG onder nummer 130,250,075 (s:www.vreg.be/nl/warmte-en-koude), en voldoet dit aan alle regelgevende bepalingen. In het verleden zijn er reeds informatieavonden georganiseerd en werd er meermaals gecommuniceerd met alle bewoners. Onze klantendienst is te bereiken via warmte@c-energy.be. Iedere vraag wordt individueel beantwoord. Tot slot wensen we te benadrukken dat er mbt dit dossier een bemiddelingsproces met de federale consumenten ombudsdienst loopt. De uitkomst hiervan zal u zeker meegegeven worden. Met Vriendelijke Groeten●Meilleures Salutations●Best Regards Team Warmte C-energy F. van Dyckelaan 15 - 9140 Temse M+32 3 710 55 16 Ewarmte@C-energy.be

Bemiddeling door Testaankoop 16 december 2024

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform