Terug

a) Onduidelijke en géén uniforme regels inzake retourneren lastens Fnac b) Onduidelijke communicati

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

D. V.

Naar: FNAC BELGIUM

28/01/2024

Bestelling op fnac.be, bij een externe verkoper, die bij het ontvangen van het product, was gevestigd in Duitsland. Voordien werd dit niet medegedeeld.Product paste niet en ik wenste dit te retourneren aan Fnac, doch gezien dat ik had gekocht bij een externe verkoper moest ik samen met deze firma communiceren via een tool binnen Fnac.be. Aldaar zond de externe verkoper zijn retourproces (hij ging instaan voor de retourkosten), dat hij later weer introk. OOk vroeg deze externe verkoper mij om het product in een extra kartonnen doos te steken en te zenden als pakket. Nadien stelde ik vast dat het aankoopbedrag, niet volledig zou worden overgemaakt.

Berichten (8)

FNAC BELGIUM

Naar: D. V.

30/01/2024

Beste,Bedankt voor uw mail.Het gaat hier immers om een aankoop bij de verkoper sotel die aanwezig is op onze Market Place, Fnac zelf is hier immers enkel het platform waarop u uw aankoop heeft uitgevoerd.Wij kunnen altijd tussenkomen als platform indien nodig zodat de verkoper zich aan onze verkoopsvoorwaarden behoud.We zien dat de bestelling ondertussen op 24/01 een terugbetaling uitgevoerd werd door de verkoper.Alvast bedankt voor uw begrip en medewerking !Met vriendelijke groeten,RaphaelWebshop Fnac.bewww.fnac.be

D. V.

Naar: FNAC BELGIUM

01/02/2024

Raphael,Ik neem kennis van uw antwoord. Echter, mijn klacht bestaat uit verschillende deelaspecten, waarvan de eis tot volledige terugbetaling van mijn aangekocht product, er één was. Op mijn klacht inzake :a) het niet vooraf duidelijk aangekondigd retourproces met geraamde kosten, b) het niet vooraf informeren aan de consument waar de verkoper was gevestigd (in dit geval Duitsland), zodat er bij een eventueel retourproces, de consument het product niet mag brengen naar een Fnac vestiging maar moet verzenden naar....Duitsland (extra kosten) c) het medegedeeld retourproces door SOTEL, waarin zij ermee instemmen de retourkosten kosten te dragen !!!! dat daarna éénzijdig werd ingetrokken (zie foto in de klacht) d) de eis van verkoper SOTEL dat consument extra kosten moet vervullen voor de retour, ,zoals aankoop van een "extra" kartonnen doos en verzending als pakket, niet als briefwisseling (de wijze waarop Sotel zelf het product had verzonden)

FNAC BELGIUM

Naar: D. V.

02/02/2024

Beste,Bedankt voor uw mail.Wij willen u erop wijzen dat het hier gaat om een aankoop bij een externe verkoop partner en niet bij Fnac zelf.Hiervoor kan u onze voorwaarden terugvinden op onze website hier s:www.nl.fnac.be/Help/cgv-fnac-marketplacebl=footerBij het plaatsen van een bestelling gaat u akkoord met deze.Aangezien de verkoper hier volledig in akkoord is met onze verkoopsvoorwaarden en hier niets mis doet gaan wij als platform niet tussenkomen in deze verkoop.Alvast bedankt voor uw medewerking !Met vriendelijke groeten,RaphaelWebshop Fnac.bewww.fnac.be

D. V.

Naar: FNAC BELGIUM

02/02/2024

Raphael,Ik neem kennis van uw antwoord, en deel U beleefd mede dat ik uw stelling niet aanvaard.Ik verwijs je hiervoor naar mijn aanvankelijke klacht, en mijn antwoord van 01.02.2024. Zowel de klacht als mijn antwoord, zijn voorzien van de nodige bewijsstukkenA) inzonderheid "de voorwaarden van het retourproces wanneer men zaken aankoopt bij een externe verkoper" (zie foto 5), dewelke ik heb gevonden bij de FAQ, op de website van Fnac, onder de titel:"Ben je niet tevreden met je aankoop in de winkel?"--Link:https://www.nl.fnac.be/FAQ/dienst-na-verkoop#int=S:Veelgestelde%20vragen|PAG_2ef53252-652e-4080-b4fc-da5b79a1dcf3|NonApplicable|NonApplicable|BL3|NonApplicable--Ik citeer dit document:" Voor een aankoop bij een partner verkoper": ""Neem contact op met de verkoper via je Fnac account tabblad 'mijn bestellingen', pijl 'details zien', knop 'een probleem?'. Via het formulier op deze pagina kan je contact opnemen met de partner verkoper. HIJ ZAL JE INFORMEREN OVER DE RETOURVOORWAARDEN. Indien de partner niet reageert binnen de 5 dagen, kan je een klacht indienen door een email te sturen. (Ik voeg nogmaals de foto 5 hierbij).B) De partner heeft me dan (zoals hierboven omschreven) zijn retourproces overgemaakt, welk ik eveneens ontving email van Fnac (zie foto 6), welk ik bij de aanvankelijke klacht en in mijn antwoord heb gestoken. Ik denk dat ik de inhoud van foto 6, hier niet dien te herhalen. Dit is toch duidelijk genoeg. C). Koper leeft regels van art.4 Herroepingsrecht § 4 niet na, dat vermeldt:""""De producten moeten in hun oorspronkelijke staat en volledig (verpakking, accessoires, instructies, enz.) worden teruggestuurd in een verpakking DIE IDENTIEK IS AAN DE VERPAKKING DIE TIJDENS DE VERZENDING IS GEBRUIKT? om de wederverkoop mogelijk te maken."""Zoals ik in de aanvankelijke klacht had medegedeeld heeft de koper mij verplicht een "extra kartonnen doos" aan te kopen en terug te sturen als 'pakket'. Ik had reeds DEZELFDE VERPAKKING (lees bubbelenveloppe) gekocht, zie mijn bewijs (foto 7).Besluit:Je deelt me mede dat je hebt vastgesteld dat de koper geen fout zou hebben gemaakt, niettegenstaande je wel kennis hebt genomen van de foto (5), met het door de verkoper na te leven 'retourproces'...dat hijzelf terug intrekt, niettegenstaande dat Fnac zegt dat ik het retourproces aan de verkoper dien te vragen. Voeg hier terug bij, het door Fnac verstuurd retourproces waarin duidelijk en ondubbelzinnig staat dat de retourkosten door de verkoper worden gedragen. het retourproces van SotelHet is duidelijk dat ik

FNAC BELGIUM

Naar: D. V.

05/02/2024

Beste,Bedankt voor uw mail.We vrezen dat er hier een misverstand is, wanneer u een aankoop uitvoert bij Fnac zelf kan u gebruik maken van de retourprocedure van Fnac zelf. Voor een aankoop bij een externe verkoper kan u de procedure volgen die onderaan op het afbeelding dat u ons in bijlage heeft doorgestuurd genoteerd is.Wanneer het gaat om een aankoop op onze Market Place kan u het retourprocess van ons Market Place gebruiken. De 2 moeten niet door elkaar gemengeld worden.De verkoper heeft u een duidelijk retour process vermeld, indien u hierover nog vragen heeft mag u deze zeker stellen via uw bestelling op de plaats die hiervoor bestemd is.Alvast bedankt voor uw begrip.Met vriendelijke groeten,RaphaelWebshop Fnac.bewww.fnac.be

D. V.

Naar: FNAC BELGIUM

05/02/2024

Raphael,Bedankt voor uw antwoord...maar stel vast dat ik de inhoud van mijn klacht en antwoorden, dien te blijven herhalen.....-Het klopt dat de verkoper mij een 'retourproces' heeft opgestuurd. Hierover zijn we al eens.---Ahwel, de verkoper heeft zijn eigen retourproces eenzijdig ingetrokken, en mij de retourkosten laten betalen. Ik vraag deze retourkosten terug. ---Meer nog, de verkoper legde mij nog extra voorwaarden op waaraan de verzending moest voldoen, zoals een "extra kartonnen doos" en verpakking opsturen als pakket.-Deze kosten vraag ik ook terug, omdat het reglement van Fnac, zegt dat de consument, dit mag terugsturen ""IN DEZELFDE VERPAKKING "".-mvgDieudonne

FNAC BELGIUM

Naar: D. V.

07/02/2024

Beste,Bedankt voor uw mail.Bij het gebruiken van uw heroepingsrecht, zowel bij Fnac als bij de verkoper zijn de retour kosten voor de klant. Heeft de verkoper vermeld dat hij de retour kosten op zijn naam ging nemen ?Voor de retour mag u zeker gebruik maken van dezelfde verpakking waarin u de bestelling heeft ontvangen. We zien niet waar het probleem hiermee zou zijn.De verkoper wilt er gewoon voor zorgen dat het pakje niet onderweg beschadigd wordt, soms worden producten zonder correcte verpakking geretourneerd en zijn dan volledig beschadigd maar als u het product gewoon retourneren op hetzelfde manier op de welke u deze ontvangen heeft is dit zeker geen probleem.Alvast bedankt voor uw medewerking !Met vriendelijke groeten,RaphaelWebshop Fnac.bewww.fnac.be

FNAC BELGIUM

Naar: D. V.

07/02/2024

Beste,Bedankt voor uw mail.Voor dit geval hebben wij al meerdere mails en klachten ontvangen, graag willen wij dit geval duidelijk maken en deze klacht tot een einde brengen.Voor het gebruiken van uw heroepingsrecht zijn de retourkosten niet voor de verkoper aangezien u het goede bestelde product heeft ontvangen.Hierbij een kopie van de conversatie tussen klant en verkoper Bericht van klant op 12/01 12/01/2024 13:15Produit non reçuRetard de livraisonClient Don V.Ik wens dit product terug te verzenden, omwille dat ik niet tevreden ben. Ik heb gisteren 11.01.2023 het product ontvangen. Fnac is vandaag 12.01.2024 in kennis dat ik het product wil retourneren. Graag ontving ik de retour gegegevnsAntwoord van de verkoper op 13/01 (binnen de 24u) 13/01/2024 10:17Produit non reçuRetard de livraisonBoutique sotelbonjour, s'il vous plaa®t renvoyez cet article dans les 14 jours à Sotel GmbH Johann-Adam-Kleinschroth-Str. 10 97318 Kitzingen - allemagne - Incluez la facture dans le paquet, si'l vous plaa®t, et ramballez le produit convenable. N'utilisez pas le boa®te de l'article pour l'expédition. S'il vous plaa®t envoyer la boa®te de l'article, avec un carton supplémentaire autour de lui. Si l'expédition coa»tera plus de 7.-EUR - recontacter avant expédition.De verkoper is altijd heel correct geweest tegenover de klant, de instructies voor de retour werden door de verkoper doorgegeven, de verkoper heeft zelfs voorgesteld dat de klant gebruik kon maken van zijn leveringsdienst om het gemakkelijker te maken 18/01/2024 13:17Produit non reçuRetard de livraisonBoutique sotelHallo, maak je geen zorgen. Als je een paar dagen meer nodig hebt, is dat geen probleem )18/01/2024 13:30Produit non reçuRetard de livraisonBoutique sotelHallo, Hartelijk dank. We kunnen een FEDEX-retourverzendlabel aanbieden voor 14 EUR. Deze dient u vooraf te betalen. U kunt betalen via bankoverschrijving of PayPal. Vertel ons welke betaalgegevens wij u moeten sturen. Nadat wij de betaling hebben ontvangen, sturen wij u het vooraf betaalde FEDEX-retourlabel toe. Vervolgens print u het label uit en belt u FEDEX om een afspraak te maken. FEDEX komt bij u thuis om de pakket op te halen. Nadat wij het pakket hebben ontvangen, zullen wij het artikel controleren en u het aankoopbedrag terugbetalen.18/01/2024 15:42Produit non reçuRetard de livraisonClient Don V.Kennis genomen van uw antwoord, maar nu moet ik plots de retourkosten betalen...van 14 euro !!! daar waar je op 16.01.2024 om 10.05 uur, meedeelde dat: = wij betalen de kosten van retourzending - stuur ons na verzending gewoon een kopie van de rekening per e-mail. Ook bood ik aan dat ik het pakket wou terugbrengen naar een FNAC winkel.De verkoopvoorwaarden en retour procedure vooreen online aankoop op ons Market Placewerden door de klant door elkaar gemengd met de retour procedureen de voorwaarden van een aankoop bij Fnac zelf en in onze Fnac winkels, wij vrezen dat dit de oorzaak van het probleem en misverstand is.De bestelling werd ondertussen op 24/01 uitgevoerd door de verkoper we zien geen reden om een klacht te openen tegen deze verkoper.Wij danken u bij voorbaat voor uw begrip en medewerking !Met vriendelijke groeten,RaphaelWebshop Fnac.bewww.fnac.be


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform