BesteIk verkocht mijn Opel Astra tourer 1.4 l benzinewagen van 3 jaar oud om zuiniger te rijden. Ik kocht een nieuwe Clio E-Tech Hybride (chasissnummer: VF1RJA00466121712).Volgens technische fiche Renault: gecombineerd verbruik WLTP: 4,4 - 4,5 L/100 km volledige cyclus NEDC: 3,6 L/100 km. Nu ben ik niet van gisteren en die 3,6 l wist ik, is onmogelijk. Zelfs die 4,5 l schatte ik eerder gering. Ik rij naar schatting 15% snelweg, 55% nationale wegen en 30% stadsverkeer.Op de oude methode heb ik de km en getankte liters bijgehouden, alles in een excelletje gezet en al na de tweede tankbeurt zag ik een delirante 7,55 l/100km. Na 8 tankbeurten kom ik op een gemiddelde van een meerverbruik (vergeleken met de 4,5l) van 60,78% meerverbruik en 139,96 euro meerkost.Dat zonder airco, zetel-en stuurverwarming, op Eco, en zeg niet dat het aan mijn rijstijl ligt, ik rij als een gepensionneerde slak. Dus 10-15% meerverbruik, ok maar geen 60%.Voor mij lijkt dat op een dieselgate-schandaal maar dan met hybride. Ik was financieel beter om niet van auto te veranderen.De garage heeft er een toerke mee gereden en zegt dat het ok is. Ze gaan nog een update van het systeem doen en daarmee zou het verbruik ook minderen. Yeah Right!80% elecktrisch rijden in centrumverkeer? Dat is een grove leugen. Ik heb eerder de indruk dat die batterij meer gevoed wordt door de motor dan dat de batterij de wagen aandrijft.Renault, wat doen we hiermee?P.S.: Ik ben zeer tevreden over de garage zelf, maar zij maken ook die auto's niet en geven ook niet die verbruiksnormen.