Persbericht

Nintendo Switch OLED: nog niet op de markt en al klaar voor de vuilbak

24 september 2021

In 2020 trok consumentenorganisatie Test Aankoop fel van leer tegen de ‘Switch-consoles’ van het Japanse gamingbedrijf, Nintendo. Reden hiervoor waren de controllers op dit type toestel die wel heel snel de geest gaven. Verkopers verschuilden zich achter de fabrieksgarantie van 1 jaar die Nintendo hen bood maar die duidelijk onvoldoende bleek om de problemen voor de consument af te dekken. Test Aankoop stelde de Japanse fabrikant in gebreke stelde en riep alle getroffen consumenten op om gratis herstel of vervanging te eisen. Nu Nintendo een nieuw model van de Switch met een 7"-oledscherm en een verbeterde standaard voor tabletopmodus introduceert in de maand oktober, blijken de problemen niet van de baan. Integendeel. Onafhankelijke herstellers wijzen opnieuw op het probleem van defecte controllers. Test Aankoop stelt de Japanse producent opnieuw in gebreke. Zoals reeds het geval was, kunnen problemen worden gemeld op www.test-aankoop.be/terapkapot, het meldpunt voor problemen te wijten aan vroegtijdige veroudering.

Joy Con Drift

In 2017 bracht Nintendo de ‘Switch’ op de markt; met 300 000 verkochte exemplaren, een commercieel schot in de roos. Echter: de geleverde kwaliteit is ondermaats. Vooral de bijgeleverde controllers gaan erg snel stuk en dwingen de consument tot herstel of vervanging tegen een hoge kost.  Het probleem kenmerkt zich door het feit dat de figuren op het scherm een eigen leven beginnen leiden en bewegen zonder dat de joysticks zelf gemanipuleerd worden door de gebruiker. Zelda, Mario of Donkey Kong lopen met andere woorden over het scherm zonder dat de gamer de controller aanraakt. Op het internet is dit fenomeen onder gamers gekend als de ‘Joy-Con Drift’. Test Aankoop registreerde tot op heden hieromtrent meer dan 1000 klachten op www.testaankoop.be/terapkapot.

 

2 jaar garantie

Omdat Nintendo alleen maar tussenkwam via herstel of vervanging voor problemen die zich in het eerste jaar na aankoop voordeden met alle kosten voor de consument van dien, stelde Test Aankoop de Japanse gamingreus in gebreke. “Nu het probleem van de vervroegde veroudering van producten brandend actueel is, is de houding van Nintendo niet te verantwoorden”, klonk het toen bij de consumentenorganisatie.  Op de ingebrekestelling van Test Aankoop reageerde Nintendo de garantie voor de Switch-consoles en voor de Switch-Lite-consoles uit te zullen breiden van 12 tot 24 maanden.  De démarches van Test Aankoop bleken ook geen uitzondering : in januari 2021 maakte de Europese koepel van consumentenorganisaties, BEUC, melding bij Europa via het ‘Consumer Protection Cooperation’ over de inbreuken op het Europese consumentenrecht en eerder werden er in de Verenigde Staten twee class actions ingesteld in 2019 en 2020. 

 

Nieuwe Switch, zelfde probleem

Je zou zeggen dat Nintendo van zijn fouten heeft geleerd en met de nieuwe Switch een robuust product op de markt zou brengen dat niet direct in de vuilbak belandt. Niet dus.” zegt Simon November van Test Aankoop. “Uit onderzoek van Ifixit, een internationaal reparatieplatform, blijkt dat Nintendo vooral heeft geïnvesteerd in een hip OLED-scherm maar totaal geen inspanningen heeft geleverd om het Joy-Con-probleem tegen te gaan. Weliswaar voorziet Nintendo in reparatie of vervanging maar vanuit het oogpunt van consumentenbescherming en het milieu, wil je een product dat lang meegaat, ééntje dat je gewoon niet hoeft te vervangen. Volgens de onderzoekers van Ifixit zullen de controllers van de nieuwe Switch het immers begeven na 4 tot 7 maanden wanneer je 2 uur per dag een game speelt. Veel te weinig”, besluit de woordvoerder.

 

Ingebrekestelling

Test Aankoop zal een nieuwe ingebrekestelling sturen naar Nintendo met de oproep consumenten duidelijk en correct te informeren over de gebreken van de nieuwe Switch-console, de 2 jaar garantie te respecteren en inspanningen te leveren om duurzamere producten te maken, beter voor het milieu en beter voor de consument.

 

Te Rap Kapot?

In dit geval, maar ook meer algemeen, kunnen dergelijke problemen worden gemeld op www.testaankoop.be/terapkapot. Dit meldpunt werd enkele jaren geleden door Test Achats in het leven geroepen om de strijd aan te gaan met de fenomenen en praktijken van vroegtijdige veroudering. Het platform is erkend door de Europese Commissie en ook andere landen hebben ons voorbeeld gevolgd of zullen dit in de toekomst doen.