Meer problemen met Nintendo Switch sinds Covid-19 uitbraak, ook een nieuw privacy probleem

Sinds het uitbreken van de Covid-19 crisis spenderen we meer tijd thuis en hebben we meer tijd om te gamen : eigenaars van een Nintendo Switch spelconsole ondervinden sinds de lockdown dan ook meer problemen met hun spelcomputer. Het gekende ‘drift’ probleem steekt vaker de kop op waardoor het toestel onbruikbaar wordt. Op de koop toe duikt ook een nieuw privacy probleem op.
Nintendo Switch
Nu de Nintendo Switch console reeds drie jaar verkrijgbaar is op de Belgische markt, geeft het Japanse technologiebedrijf,net bij het ingaan van het vierde levensjaar van het toestel, de opdracht aan haar toeleveranciers van Switch-onderdelen om de productie op te drijven. Het is atypisch om als producent net nu meer stuks te voorzien aangezien een spelcomputer die reeds drie jaar op de markt is niet meer de hoge verkoopscijfers haalt van bij de lancering van het toestel. Nintendo is dus duidelijk optimistisch over de toekomstige verkoopscijfers van zijn spelconsole. De ontwikkeling van de Nintendo Switch mag dan wel bedrijfsmatig een opsteker zijn voor Nintendo, voor gamers is niet alles rozengeur en maneschijn.
Joy Con Drift
Test Aankoop kaartte reeds eerder het “Joy Con-drift” probleem aan; een productiefout in de controller van het toestel die ervoor zorgt dat het aan te sturen videogame- personage plots een eigen wil krijgt en onbestuurbaar over het scherm beweegt. Het op ‘drift’ zijn maakt een aangename spelervaring onmogelijk. Test Aankoop lanceerde een oproep naar gamers die te kampen hadden met het probleem om hun toestel te melden. Maar liefst 650 Switch eigenaars rapporteerden hun defecte controllers in de ‘Te Rap Kapot’-database van de consumentenorganisatie. “Dit is het topje van de ijsberg, vele spelers gaan hun garantie niet aanspreken omdat ze gewoon nieuwe controllers kopen om zo snel mogelijk terug te kunnen gamen. De controllers met de ‘drift’ productiefout gaan onherroepelijk de vuilnisbelt op”, klinkt het bij de consumentenorganisatie.
Uitbreiding garantie
Aanvankelijk voorzag Nintendo louter in een garantieperiode van 1 jaar, hetgeen ook zo werd toegepast door de verkopers in hun relatie met de consument. Pas onder druk van Test Aankoop kwam de Japanse producent tegemoet aan de problemen van de Belgische gamers: de fabrieksgarantie werd uitgebreid naar een periode van twee jaar wat het mogelijk maakt om defecte stuks gratis te laten herstellen.
Privacy
Het einde van de tunnel is voor gamers echter nog niet in zicht: Nintendo’s online betalingssyteem voor gamers werd recent aangevallen door hackers. Gamers met een Nintendo Network ID dat gekoppeld is aan een kredietkaart lopen het risico een uitgavenstaat van hun bank te ontvangen voor aankopen die ze niet zelf hebben gedaan. Nintendo heeft ondertussen alle accounts geblokkeerd om verder misbruik te gaan.
Test Aankoop vraagt Nintendo met aandrang om zo snel mogelijk werk te maken van een software-update om het probleem op te lossen. Betalingsgegevens om in-game content aan te schaffen mogen nooit te grabbel worden gegooid. In tussentijd raadt Test Aankoop gamers aan om tweestapsverificatie te activeren. Dit maakt hacking quasi onmogelijk omdat je bij het inloggen op je account ook je persoonlijke smartphone nodig hebt. Deze extra verificatie kunnen criminelen niet omzeilen.
Toegang pers