Nieuws

Een Europese alliantie tegen vervroegde veroudering bij Joy Cons van Nintendo

27 januari 2021

Terwijl de verkoopcijfers van de Switch records verbreken, heeft Nintendo nog steeds het probleem met de defecte controllers, de Joy Con, niet opgelost. Samen met acht andere consumentenorganisaties hebben we 25 000 klachten verzameld. We vragen de Europese Commissie om een officieel onderzoek te starten. Er moet dringend een signaal worden gegeven tegen vervroegde veroudering.

Maar liefst 650 Belgische Nintendo Switch eigenaars rapporteerden hun defecte controllers in de Te rap kapot-database van Test Aankoop. In volle corona-epidemie ging de spelconsole van de Japanse fabrikant nog vlotter over de toonbank dan normaal ondanks het probleem met de controllers.

We dwongen al een uitgebreidere garantie af

Vorig jaar al confronteerde Test Aankoop Nintendo met de povere kwaliteit van zijn controllers. Aanvankelijk voorzag Nintendo louter in een garantieperiode van 1 jaar, wat werd overgenomen door de verkopers ten opzichte van de consument.

Pas onder druk van Test Aankoop kwam de Japanse producent tegemoet aan de problemen van de Belgische gamers en paste het in overeenstemming met de wetgeving een garantie van twee jaar toe. Nintendo verklaarde zich ook akkoord om publiekelijk het probleem te erkennen om consumenten correct te informeren. Enkel Test Aankoop en een consumentenorganisatie in Frankrijk slaagden er tot nog toe in om Nintendo dit akkoord te laten naleven.

Defect binnen twee jaar na aankoop

De uitbreiding van de garantie lost het probleem van de zogenaamde “Joy Con drift” niet op, al zorgt het wel voor een correctere bescherming van Nintendo eigenaars. Bovendien noteren we nog dagelijks nieuwe klachten.

Begin 2021 staat de teller al op 1 021 gerapporteerde consoles met het Joy Con drift-probleem. Maar liefst 75 % van deze consumenten meldden dat hun controllers het binnen de twee jaar na de datum van aankoop lieten afweten. Een percentage vergelijkbaar met dat van andere Europese consumentenorganisaties.

Een officiële klacht op Europees niveau

Samen met het Europese netwerk van consumentenorganisaties (BEUC) en acht andere organisaties uit Frankrijk, Nederland, Portugal, Italië, Noorwegen, Slovakije, Slovenië en Griekenland hebben we een formele klacht neergelegd bij de Europese Commissie en de respectievelijke nationale autoriteiten voor consumentenbescherming.

Het gaat hier duidelijk om vervroegde veroudering en misleidende praktijken van essentiële consumenteninformatie (met als basis de Europese richtlijn voor oneerlijke handelspraktijken).

Ook de Britse consumentenorganisatie Which? startte een onderzoek onder Nintendogebruikers om het probleem in kaart te brengen.

Nintendo moet worden gedwongen om de problemen dringend op te lossen

Samen met de andere organisaties vragen we dat er een formeel onderzoek komt naar vervroegde veroudering, zowel op nationaal als op Europees niveau.

Nintendo moet tegelijk verplicht worden om dringend het probleem op te lossen van de “Joy Con drift”. Zolang het probleem niet is aangepakt mogen de betreffende controllers niet langer verkocht worden omdat ze niet aan de norm voldoen op vlak van duurzaamheid.

We willen dat ondernemingen stoppen met producten op de markt te brengen die te snel defect raken. Om consumenten de juiste belissingen te laten nemen en het groeiende probleem van elektronisch afval aan te pakken moeten producenten voorafgaand consumenten informeren over de duurzaamheid van hun product.

Meld het als je een probleem hebt met de Nintendo Switch

Zit je ook met het probleem van de "Joy Con drift"? Laat het weten via ons meldpunt Te rap kapot. Elke klacht telt in dit dossier.

Defecte controller? Meld het ons

User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

reacties

Wees de eerste om te reageren