Nieuws

Meest gehoorde telecomklachten in 2021

29 maart 2022

Onze klachtendienst ontving vorig jaar bijna 5 500 klachten over de diensten van telecomoperatoren. Misschien herken je jezelf in enkele van de concrete voorbeelden waarbij we vaak zelf konden helpen.

Overzicht telecomklachten 2021

We krijgen allemaal wel eens te maken met een klantendienst waarvan je je afvraagt of hun missie is om je te helpen of om je vermogen tot zelfbeheersing op de proef te stellen. Het probleem is meestal de manier waarop er intern bij de telecomoperator wordt gecommuniceerd waardoor jouw dossier blijkbaar nooit terechtkomt bij de juiste persoon. Dat kan je het gevoel geven dat je tegen een muur praat. Wij werpen graag ons gewicht in de schaal om dossiers te deblokkeren en vaak doen we dat met succes.

Ervaar jij ook problemen met je telecomoperator of heb je een specifieke klacht? Gebruik onze Klachtenbox om de kans op een oplossing te vergroten.

VERSTUUR ONS JOUW KLACHT

Meeste klachten bij Proximus

Tussen 1 januari en 31 december 2021 hebben we via onze telefoonlijn, e-mail en klachtenbox bijna 5 500 klachten ontvangen over problemen met telecomoperatoren die om een of andere reden bleven aanslepen. Meer dan een derde van de klachten waren voor Proximus, gevolgd door Orange, Scarlet en Telenet. Het grotere aandeel klachten voor Proximus is niet omdat zij van alle operatoren de slechtste dienstverlening bieden, maar een logisch gevolg van het feit dat Proximus over heel België de meeste klanten heeft.

 

Dienstonderbrekingen spannen de kroon

Als we verder kijken naar het soort klachten dat we ontvangen, dan merken we dat de meeste consumenten nog steeds problemen ervaren met dienstonderbrekingen, hun facturen en diensten van derden. Die laatste betekenen onverwachte kosten op je gsm-factuur voor diensten die je onbewust en doorgaans ongewenst bent aangegaan en die maandelijks gefactureerd worden. Die bedragen kunnen soms oplopen tot tientallen euro’s per maand.

 

We delen hier een greep uit de klachten die we ontvingen en onze expert Kristof legt uit wat je kunt doen om te voorkomen of te genezen. Door ons steeds stijgende mobiele verbruik, komen bepaalde klachten steeds vaker terug.

Problemen met facturatie of onduidelijkheden over tarifering blijven steeds terugkomen. De meest voorkomende klacht gaat echter over dienstonderbrekingen. Dat kan gaan om tijdelijke (of langdurige) pannes van je internetverbinding, uitstel van activatie waardoor je maar geen toegang krijgt tot de gevraagde diensten of om dienstonderbrekingen ten gevolge van een verhuis die om administratieve en/of technische redenen maar niet opgelost raken. In ieder geval blijkt de consument steeds de dupe. Lees hier een greep uit de verhalen van sommige van hun leden over hun klachten en hoe wij hen daarin hebben kunnen bijstaan.