Dossier

Bij dezelfde telecomprovider blijven kan je geld kosten

De Belgische consument blijft opvallend trouw aan zijn telecomoperator, maar door ongebruikte opties, prijsverhogingen en hogere tarieven voor bestaande klanten betaal je vaak ongemerkt te veel voor je abonnement. Door van provider te veranderen kun je heel wat besparen. We tonen het aan met concrete voorbeelden en geven tips om je telecomfactuur te verlagen. 

Expertise:
Redactie:
07 augustus 2025
Telecomfactuur checken

​Waarom blijven zoveel klanten trouw aan hun telecomprovider?

De Belgische consument blijft opvallend trouw aan zijn telecomoperator. Niet uit onverschilligheid, maar uit voorzichtigheid: de vrees voor een slechtere ervaring of mindere dienstverlening houdt velen tegen om van leverancier te veranderen.

Dat algemene beeld wordt nog verder versterkt door twee elementen. Enerzijds het gebrek aan concurrentie en alternatieven voor de consumenten. Anderzijds de administratieve rompslomp en veranderingen van apparatuur die komen kijken bij het switchen naar een andere provider.

Te weinig keuze 

Lange tijd had de Belgische consument amper keuze op de telecommarkt. Dat is stilaan aan het veranderen: providers bieden vandaag meerdere merken aan onder één dak. Toch leidt die toegenomen "keuze" niet tot lagere prijzen. Integendeel, de consolidatie binnen de sector drijft de concurrentie niet noodzakelijk op, en de consument blijft op het vlak van scherpe prijzen grotendeels op zijn honger zitten.

Hier zal nieuwe uitdager DIGI voor moeten zorgen, maar zij moeten voorlopig nog leergeld betalen voor hun intrede op de Belgische telecommarkt. Met name voor internetdiensten zijn ze ook nog maar bij het prille begin, waardoor nog maar een handvol klanten kan kiezen voor hun internetabonnementen.   

Toch zijn er manieren om te besparen, zelfs binnen dezelfde telecomgroep. Zo kun je bij Proximus kiezen om te besparen door te switchen naar Mobile Vikings of Scarlet. Je blijft dan actief op hetzelfde netwerk. De voorwaarden van je abonnement kunnen hier en daar wat verschillen, maar je zult vooral van een lichtere telecomfactuur kunnen genieten.

Vlotter overstappen via Easy Switch 

Sinds juli 2017 kunnen consumenten gebruik van de Easy Switch procedure om gemakkelijker van telecomoperator te veranderen. Ook al durven er nog steeds uitzonderingen voorvallen, je wordt als consument quasi volledig ontzorgd omdat je nieuwe provider de overstap én de opzeg bij je oude provider in jouw plaats doet.  

Hoe je aan de slag gaat om via Easy Switch te veranderen van telecomoperator, kun je terugvinden in dit stappenplan.

ZO VERANDER JE VAN TELECOMPROVIDER

Terug naar boven

​Telecomfactuur: waar je ongemerkt te veel voor betaalt

Ongebruikte opties of diensten die toch aangerekend worden 

De switch naar elektronische facturatie bij de telecomoperatoren is al even ingezet. Beter voor het milieu, maar het risico bestaat wel dat je de facturen niet meer of minder gedetailleerd zal doorlezen. Dit risico wordt nog groter wanneer je via domiciliering betaalt. Zolang het bedrag op je rekening nauwelijks verandert, is de kans klein dat je nog de reflex hebt om je factuur te controleren

Stel dat je vroeger regelmatig naar het buitenland belde, maar sinds enkele jaren hier enkel nog Whatsapp voor gebruikt, dan beschikte je waarschijnlijk over een extra beloptie om voordeliger te kunnen bellen naar het buitenland. Indien je die oproepen nu niet meer doet via de vaste telefoon, betaal je voor een optie die je niet meer gebruikt. Deze optie opzeggen kan al een besparing van enkele euro’s per maand betekenen.  

Een ander voorbeeld: je huurt 3 decoders voor je tv-abonnement, maar eigenlijk worden er maar 1 of 2 nog effectief gebruikt, de rest is vervangen door streamingsdiensten. Ook hier loont het om actie te ondernemen. De ongebruikte decoders terugsturen en de huur stopzetten levert je opnieuw een besparing op. 

Hogere tarieven voor bestaande klanten 

Operatoren werd wel eens vaker verweten dat ze promoties enkel voorbehouden om nieuwe klanten aan te trekken. In de praktijk zul je als trouwe klant zelf moeten aankloppen bij je operator om een maandelijkse korting op je abonnement te bekomen.

Weet dat je als consument hierin zeker een onderhandelingsmarge hebt, en dat operatoren steeds wel met iets over de brug zullen komen. Indien ze dat toch niet doen, dan kun je nog altijd kiezen voor een interessante promotie bij een concurrerende operator.  

Regelmatige prijsverhogingen 

In de Belgische telecommarkt bepalen drie grote operatoren al jaren het tempo: Proximus, Telenet en Orange (vroeger VOO). Zij passen al jarenlang dezelfde strategie toe, namelijk dat ze systematisch te prijzen van hun abonnementen en tarieven verhogen. Die prijsstijgingen worden zelden rechtstreeks gekoppeld aan verbeteringen en/ of toevoegingen in het aanbod.

Het gaat steeds om prijsverhogingen met enkele procenten die te wijten zijn aan de continue investeringen om de kwaliteit te kunnen blijven garanderen en diverse gestegen kosten zoals voor energie. De prijsverhogingen moeten steeds minstens één maand voor facturatie gecommuniceerd worden.  

Belangrijk detail om te onthouden: als je operator een prijsverhoging doorvoert, weet dan dat je als klant altijd gratis kunt opzeggen. Dat kan zelfs tot de eerste dag van de maand volgend op de tariefverhoging. In de praktijk mag je je contract sowieso op elk moment na één maand beëindigen, zonder opzeggingsvergoeding.

Terug naar boven

Hoeveel kun je besparen door van provider te veranderen?

Enkele concrete voorbeelden van hoe veranderen kan lonen:

Ouder koppel met smartphone en digitale tv

1. Ouder koppel, mee met zijn tijd. Vaste telefoon is vervangen door smartphone. Klassiek TV-kijken via decoder niet meer noodzakelijk, streaming schrikt hen niet af.

Sinds corona heeft de smartphone een prominentere rol gekregen in dit huishouden. De vaste telefoon wordt niet meer gebruikt, want als men belt met kinderen of kleinkinderen kiest men er liever voor om te videobellen. De talloze herhalingen op de klassieke tv-zenders hebben ook deze gebruikers overtuigd om de decoder vaarwel te zeggen en te kiezen voor hun favoriete streamingsdienst. Het internetabonnement moet dus voldoende ruimte bieden om te streamen, maar ook voor diverse andere handelingen (surfen, mailen, internetbankieren enz.).  

Er zijn hier heel wat opties mogelijk, zowel bij de grotere operatoren (Orange, Proximus en Telenet) als bij de kleinere operatoren. Dus als je wilt besparen op je telecomfactuur, kun je zeker en vast bij één van deze (hey!telecom, Yoin, Scarlet enz.) terecht. 

Je televisiebehoeften kun je invullen met één of meer betalende streamingsabonnementen. Diverse zenders bieden ook hun eigen streamingplatform aan, waarmee je al toegang krijgt tot heel wat gratis content. Alle details kun je terugvinden in ons dossier over videostreaming. 

MEER OVER VIDEOSTREAMING

2. Ouder koppel, beperkte toegang tot internet is noodzakelijk. Waar ben je het meest voordelig af? 

De klassieke triple play (vaste telefonie, internet en digitale televisie) blijft het meest interessante voor deze doelgroep.  

De opties voor deze doelgroep zijn eerder beperkt, net omdat vaste telefonie in combinatie met TV niet door een grote groep operatoren wordt aangeboden.

Het goedkoopste ben je af met Scarlet Trio, waarbij je naast je vaste telefonie en een internetverbinding ook nog digitale televisie met een 30-tal TV-kanalen ter beschikking hebt. De alternatieven zijn minstens meer dan € 20 per maand duurder.  

3. Ouder koppel, heeft geen behoefte aan internet. Welke opties heb je dan nog? 

Het wordt steeds moeilijker om andere telecomdiensten te gebruiken zonder een internetverbinding. De nieuwe technologieën maken een internetverbinding noodzakelijk. Dus in de praktijk is het moeilijk voor een ouder koppel dat geen toegang tot het internet behoeft, uit meerdere opties te kunnen kiezen. Zowel voor digitale televisie als vaste telefonie passen operatoren voorwaarden toe. 

Ouder koppel met smartphone

Digitale televisie via IPTV 

Steeds meer operatoren schakelen over op IPTV (Internet Protocol TeleVision) om televisiesignalen te versturen. In plaats van via de klassieke COAX-kabel ontvang je het signaal via het internet. De nieuwste TV-decoders zijn dan ook volledig afgestemd op deze technologie. Gevolg: een internetabonnement is onmisbaar geworden als je nog digitale televisie wilt kijken bij je provider.

Bijgevolg bieden operatoren in België nog nauwelijks of niet de mogelijkheid om een nieuw abonnement op enkel digitale televisie af te sluiten. Zowel bij Orange, Proximus, Scarlet, Telenet en VOO ben je verplicht er minimum een internetabonnement bij te nemen. 

Enkel bij TV Vlaanderen kan dat wel. Zij bieden via de satelliettechnologie de mogelijkheid om zonder een internetabonnement toegang te krijgen tot een heleboel tv-zenders. Ze bieden overigens verschillende pakketten aan met een divers zenderaantal (vanaf € 17,90 per maand).

Zelf de noodzakelijke apparatuur installeren vergt wel een meer dan gemiddelde technische basiskennis.  Je kunt kiezen voor een erkende installateur, maar dat doet de totale éénmalige kosten wel oplopen tot € 368,95. Die som bestaat uit € 49,95 voor de activering van de dienst, € 120 voor de installatie en € 199 voor de apparatuur (onder andere decoder, antenneschotel enz.).

Hoewel deze oplossing initieel duurder lijkt, kan ze op termijn voordeliger uitvallen. Je betaalt immers geen onnodig internetabonnement dat je toch niet gebruikt.

Vaste telefonie via VoIP 

De meest recente technologie die gebruikt wordt voor vaste telefonie is VoIP. Dit staat voor Voice over Internet Protocol. Bijvoorbeeld Proximus maakt al gebruik van deze technologie, maar voor het "oude" kopernetwerk loopt er vanaf de straatkast nog een klassiek analoog telefoonsignaal tot in je woning. Via het nieuwe fibernetwerk is dit niet meer het geval en daarbij passeert het VoIP telefoonsignaal via je internetverbinding. Dus indien het kopernetwerk niet meer beschikbaar is voor jou, zul je verplicht worden een internetabonnement te nemen als je nog een vaste telefoon wenst te gebruiken. Hetzelfde geldt dus ook voor Scarlet, dat gebruik maakt van het Proximus-netwerk. 

Enkel bij Telenet kun je momenteel nog een abonnement op enkel vaste telefonie nemen, hiervoor betaal je € 26,97 per maand. Bij Orange en VOO ben je verplicht om minstens een internetabonnement toe te voegen aan je bundel.     

De combinatie van TV Vlaanderen (voor digitale televisie) en Telenet (voor vaste telefonie) is niet de meest voordelige optie. Scarlet Trio is bijna € 3 per maand goedkoper en bevat ook een internetabonnement. De pakketen van Orange, Proximus, Telenet en VOO zijn heel wat duurder. Zij bevatten ook telkens een internetabonnement.

De Telenet One bundel bevat zelfs één simkaart met 10 GB surfvolume. Hier komt dus ook duidelijk Scarlet Trio als voordeligste uit de bus. 

Terug naar boven

​​Conclusie: vergelijk en evalueer je telecomcontract regelmatig

Wanneer is het juiste moment om te vergelijken? 

De meeste telecomcontracten in België zijn van onbepaalde duur. In theorie kun je bij dat type contract na 6 maanden kosteloos opzeggen, maar in de praktijk kan dit vaak al na 1 maand contract. Je bent dus op elk moment vrij om van aanbieder te wisselen.

Om je overstap zo interessant mogelijk te maken, hou je het best de actuele promoties van operatoren goed in de gaten. Zo kun je de meest voordelige switch maken voor jouw type verbruik.

PROMOTIES VAN DE MAAND BEKIJKEN

Stel: je beschikt over een telecomcontract waarbij je een smartphone, tablet of ander toestel aan een goedkopere prijs hebt kunnen kopen. Dan heb je een contract van bepaalde duur. Veelal gaat het om een periode van 24 maanden. Na die periode kun je zonder problemen kosteloos overstappen. Je kunt ook binnen die 24 maanden overstappen naar een andere operator, maar je zult wel een gedeelte van de korting die je ontving op de aankoop van het toestel moeten terugbetalen.

Gebruik onze vergelijker

Maak gebruik van onze vergelijker van telecomtarieven om de beste deal voor jou te vinden.

Dit moet je elk jaar nakijken op je factuur

Hier zijn een aantal belangrijke aandachtspunten voor de jaarlijkse analyse van je telecomfactuur: 

  • Ging de maandelijkse abonnementsprijs omhoog? Operatoren zijn wettelijk verplicht je ruim één maand op voorhand in te lichten dat de maandelijkse abonnementskost van je factuur zal worden verhoogd. Dus normaal gezien ben je hiervan goed op de hoogte. De jaarlijkse prijsverhoging is dus al meteen een goed moment om te kijken of je bij de concurrentie niet beter (al zeker goedkoper) af bent.
  • Beschik je nog over een vaste telefoon in je bundel? Controleer dan regelmatig of de kosten daar niet buitensporig oplopen. Oproepen overdag bijvoorbeeld zitten niet steeds standaard inbegrepen in een bundel. De tarieven van gesprekkosten buiten bundel zijn eerder hoog, waardoor de rekening snel kan oplopen. Indien dit verbruik zich iedere maand herhaalt, is het veel voordeliger om te kiezen voor een bijkomende betalende optie die dergelijke oproepen toevoegt aan je bundel, waardoor je gesprekskosten tot quasi nul kunnen worden herleid en je eindfactuur uiteindelijk ook lager komt te liggen.
  • Beschik je nog over een vaste telefoon in je bundel, maar gebruik je die niet meer omdat je alle oproepen tegenwoordig met je gsm of smartphone doet? Kies dan voor een bundel zonder vaste telefonie. In 99% van de gevallen is het nooit voordeliger om een bundel te behouden met diensten die je niet (meer) gebruikt) in plaats van een bundel met enkel de diensten die je dagelijks benut. Een gemiddelde besparing van € 10 per maand is in dat geval mogelijk.
  • Waarvoor we allemaal mobiele data gebruiken met onze smartphone evolueert maandelijks. Ga je bijvoorbeeld intenser streamen op bepaalde applicaties meer gebruiken, check dan op regelmatige tijdstippen of de hoeveelheid mobiele data nog voldoende aansluit bij je verbruik. Elke MB die je gaat verbruiken buiten het inbegrepen surfvolume van je gsm-abonnement, wordt redelijk duur doorgerekend, waardoor het voordeliger is om een duurder abonnement met meer data te nemen dan iedere maand € 10 buiten bundel te betalen omdat je 1 GB meer verbruikt dan dat er inbegrepen zit in je gsm-abonnement.
  • Een laatste vraag die jezelf kan stellen is hoe je televisie beleeft. Hang je nog steeds vast aan je decoder en toegang tot een groot aantal zenders? Dan blijft televisie kijken met een decoder nog steeds iets voor jou. Is dat niet meer het geval en kijk je steeds naar slechts één of twee dezelfde zenders? Dan kan een switch naar een betalende streamingsapp (quasi alle operatoren bieden dit al aan) iets voor jou zijn. Zo kun je vaak al de helft van je digitale televisieabonnement uitsparen. Wil je hiervoor helemaal niets meer betalen? Dan kun je ook gebruik maken van gratis TV-apps zoals VRT.MAX of VTMGo (Nederlandstalige zenders) en Auvio of RTLPlay (Franstalige zenders). Stel dat je iedere avond enkel Netflix of Disney+ streamt, dan kun je je digitale televisieabonnement ook gewoon opzeggen. Maandelijks betalen voor een dienst die je niet of nauwelijks nog gebruikt, is nooit een goed idee.

Terug naar boven

Aanbevolen voor jou