Consumenten opnieuw het meest tevreden over kleinere operatoren
Hoe tevreden ben je nu echt over je telecomoperator? Als je wilt veranderen van operator, dan kunnen onze vergelijkende studies daarbij helpen. Zoals elk jaar blonken de kleinere operatoren uit in onze tevredenheidsenquête waarbij we meer dan 10 000 Belgen vroegen hoe tevreden ze zijn over de kwaliteit van hun internet, tv-abonnement en telefoondiensten.

Eens te meer zijn de kleine telecomoperatoren de grote winnaars van onze jaarlijkse tevredenheidsenquête over telecomoperatoren in België. Wat zijn de voornaamste conclusies die we kunnen trekken na onze rondvraag? Onze expert telecom, Kristof Van Ostaede, overloopt de belangrijkste punten.
EDPnet en Mobile Vikings veruit het populairst voor internet thuis
EDPnet en Mobile Vikings steken er bovenuit. Hoe komt dat?
Kristof: "De scores van de grote operatoren (Orange, Proximus, Telenet en VOO) liggen dicht bij elkaar, namelijk 66 à 70 punten op 100. Proximus eindigt onderaan deze rangschikking, wat ook toe te schrijven valt aan het feit dat Proximus over heel België over het meeste internetklanten beschikt. De kans op minder tevreden klanten is dus groter voor hen. Het succes van EDPnet valt uiteraard toe te schrijven aan de scherpe prijzen voor een aanbod van onbeperkt internet aan hoge snelheden, maar daarnaast geeft EDPnet zijn klanten ook als enige een vrije modemkeuze. Sinds 1 november 2024 zijn alle internetproviders in België verplicht om hun klanten de vrije keuze te laten.
Zowel EDPnet als Mobile Vikings worden gekenmerkt door zeer trouwe en trotse klanten. Daarin zijn met name een heldere communicatie en kwalitatieve dienstverlening aan scherpe prijzen zeer belangrijk.
Mobile Vikings biedt nog maar een drietal jaar vast internet aan via het Proximus netwerk. Ze hebben de trouwe klanten van hun mobiele diensten snel weten te overtuigen om ook voor hun internetabonnement te kiezen.
Kleinere operatoren boven voor mobiele telefonie
De kleinere operatoren vallen het meest in de smaak. Komt dat door hun tarieven?
Kristof: "Uit onze ranking blijkt dat de eerste 7 plaatsen worden ingevuld door kleinere virtuele operatoren die hun netwerk huren van andere operatoren. Operatoren zoals EDPnet en Mobile Vikings kunnen rekenen op een zeer trouwe klantenbasis. Hun abonnementen en die van Yoin, hey!telecom, Jim Mobile, Carrefour Mobile en Scarlet zijn meestal inderdaad (veel) goedkoper dan die van Base, Orange en Proximus.
Je algemene tevredenheid wordt inderdaad voor een groot deel bepaald door hoeveel je moet betalen. Een mobiel abonnement is na een goede internetverbinding het belangrijkste telecomproduct voor Belgische consumenten. Sinds de pandemie kunnen we in ons dagelijks leven bijna niet meer zonder deze diensten. Onderweg moet je over voldoende mobiele data beschikken om administratieve taken of bankzaken te regelen en thuis zorgt een goede internetverbinding voor een comfortabele telewerkervaring."
Televisiekijken doen we vaker via streaming
Streamingapps winnen aan populariteit. Zullen digitale tv-abonnementen op termijn daardoor verdwijnen?
Kristof: "Het klopt dat steeds meer mensen zich abonneren op 1 of meerdere streamingapplicaties. Tegelijkertijd zeggen steeds meer consumenten hun abonnement voor digitale televisie op. Als reactie hierop bieden alle grote operatoren ondertussen ook een tv-abonnement via een streamingsapplicatie aan. In onze ranking zien we bijvoorbeeld Telenet Flow TV, een streamingapplicatie waarmee je een twintigtal zenders kunt bekijken.
Tegenover klassieke digitale televisie kijken met decoder bij Telenet zit wel een verschil van 12 punten in tevredenheid. Deze vorm van tv-abonnement is nog betrekkelijk nieuw, dus moet wellicht nog wat groeipijnen overwinnen. Het grote verschil met streamingapplicaties zoals Netflix, HBO Max, Disney+, Amazon Prime Video en Streamz is echter dat je met een applicatie zelf bepaalt waar je naar kijkt en niet afhankelijk bent van de programmatie van de ene of andere zender. Zo kun je als kijker kiezen voor de applicatie die het soort films, series en andere programma's aanbiedt waar jij het liefst naar kijkt. Dat verklaart in grote mate waarom gebruikers over het algemeen meer tevreden zijn over aanbieders van streamingapplicaties."
Het belang van vaste telefonie neemt steeds verder af
Jaar na jaar gebruiken we de vaste lijn minder en minder. Uit onze enquête blijkt dat consument ook het minste belang hechten aan vaste telefonie als telecomdienst. Op een schaal van 100 krijgt vaste telefonie 8 % toegewezen, terwijl internet, mobiele telefonie en televisie gemiddeld rond de 30 % schommelen.
Als we de resultaten rond de tevredenheid bekijken, valt opnieuw op dat EDPnet de hoogste score behaalt. Orange bengelt helemaal onderaan op een zekere afstand van de andere grote operatoren. Die scoren tussen de 69 à 74 punten op 100.
Steeds meer consumenten zeggen hun vaste telefonie op, omdat ze die nauwelijks nog gebruiken. Ze beschikken immers over meer belminuten in hun gsm-abonnementen en kunnen thuis via wifi (video)bellen met applicaties genre Whatsapp. Bovendien kan het opzeggen van je vaste-telefoonlijn ook een mooie besparing opleveren.
Populariteit van bundels daalt
Is het nog altijd interessanter om een bundel te nemen dan aparte abonnementen?
Kristof: "Het blijft alvast de populairste optie. Zo gaf 98 % van de deelnemers aan onze telecomenquête aan over een bundel van minstens twee telecomproducten te beschikken bij dezelfde operator. Bijna 79 % heeft zelfs een bundel van drie of meer diensten bij dezelfde provider. De belangrijkste zijn de convergerende bundels waarbij vaste diensten met één of meerdere mobiele abonnementen worden gecombineerd.
Een bundel maakt het alvast administratief veel eenvoudiger voor consumenten omdat je dan ook maar één factuur krijgt. Bundels, en in het bijzonder de all-ins, worden ook door de operatoren zelf het meest in de kijker gezet. Bovendien gelden op bundels vaak de interessantste promoties. Maar als je niet (meer) alle diensten in jouw bundel gebruikt, dan betaal je eigenlijk elke maand te veel. Daarom bouwen vele consumenten hun bundel af en combineren ze nog enkel diensten die ze echt nodig hebben.
Bundels met vaste telefonie en digitale televisie verliezen aan belang. Dankzij mobiele abonnementen met onbeperkte belminuten wordt de noodzaak van een vaste lijn steeds kleiner en de streamingapplicaties blijven digitale televisie onder druk zetten. Via onze tariefvergelijker telecombundels en -tarieven kun je nagaan welk pakket of abonnement voor jou het interessantst is.