Dossier

Betaal niet voor slinkse sms-diensten

15 maart 2021
Man kijkt gefrustreerd en stoom komt uit zijn oren terwijl hij gsm in zijn handen houdt

Bijna dagelijks ontvangen we klachten van mobiele abonnees die moeten betalen voor sms-diensten die ze nooit hebben gevraagd. Terwijl het vroeger om ongewenste sms-diensten ging, gaat het de laatste jaren vooral om ongewenste kosten door M-commerce.

Ongewenste kosten op je telecomfactuur

De populariteit van de smartphone neemt steeds meer toe. Helaas krijgen bedrijven met kwade bedoelingen daardoor ook meer mogelijkheden om jou op slinkse wijze abonnementen via sms-diensten aan te smeren. De voorbije jaren zien we dan ook steeds meer diensten van derden die voor extra kosten op je gsm-factuur zorgen.

De focus van deze sms-diensten is de laatste tijd vooral verplaatst naar zogenaamde “M-commerce”. Het gaat hier om diensten die je meestal per ongeluk hebt aangeklikt op de smartphone. Dat kan door ongewild ergens op te klikken op een webpagina of wanneer je bepaalde applicaties gebruikt (spelletjes, etc.). Bijvoorbeeld: om een video op je smartphone te kunnen bekijken, moet je eerst een hoop vensters wegklikken. Maar in een van die vensters bleek te staan dat je toestemming geeft voor een betalende sms-dienst... 

In dit dossier beantwoorden we de volgende vragen over dit soort sms-diensten:

Wat kan je provider bij ongewenste sms-diensten doen?
Hoe kun je ongewenste sms-diensten stopzetten?