Dossier

Betaal niet voor slinkse sms-diensten

05 april 2018
Betalende sms-diensten

05 april 2018
Bijna dagelijks ontvangen we klachten van gsm-abonnees die moeten betalen voor sms-diensten die ze nooit hebben gevraagd. Hier leggen we uit hoe je deze kosten moet betwisten en hoe je de diensten kunt stopzetten.

Staat er plots een sms-dienst op je factuur, denk dan even terug. Misschien heb je onlangs in een stad geparkeerd en betaald via sms. Of je hebt met een sms je stem uitgebracht voor een kandidaatje in The Voice Kids. Mogelijk heb je je ingeschreven voor een datingdienst en krijg je hapklare brokken geserveerd op je gsm. Ook vervoersmaatschappijen, betaalmaatschappijen, uitgevers en andere bedrijven werken steeds meer met sms-diensten.

Dienst niet gevraagd

Maar het kan gebeuren dat je telecomfactuur sms-kosten weergeeft voor diensten die je nooit hebt gevraagd.

Het is namelijk mogelijk dat je een sms-dienst hebt geactiveerd door bijvoorbeeld (ongewild) via je smartphone op de reclame op een website te klikken. Of een van de kinderen heeft iets gedownload, waardoor de poorten opengaan voor sms-rommel.

En helaas zijn er bedrijven die onlinediensten aanbieden en proberen je op slinkse wijze een betaling te laten doen of een abonnement aan te smeren. Bijvoorbeeld: om een video te kunnen bekijken, moet je eerst een hoop vensters wegklikken. Maar in een van die vensters stond wel dat je toestemming geeft voor een betalende sms-dienst.

Welke rol speelt de operator hierin?

De operatoren hebben hier eigenlijk niets mee te maken. Ze stellen hun netwerk ter beschikking van de dienstverleners en fungeren als tussenpersoon om de betaling te ontvangen. Ze zijn wel verantwoordelijk voor de toelichting op de factuur en daar laten de meeste operatoren steken vallen. Vaak is de informatie op de facturen te summier en de betrokken dienstverleners zijn soms moeilijk te bereiken.

Proximus
Proximus is geen goede leerling. De facturen vermelden alleen de naam van de aanbieder. Als dat bijvoorbeeld De Lijn is, bestaat er over de dienst weinig onduidelijkheid. Maar wat moet je met een aanbieder als CM Telecom? Deze firma is actief in verschillende sectoren zoals fondsenwerving, goede doelen en parkeren. Je kunt dus moeilijk afleiden uit de vermelding van de firmanaam welke dienst je hebt gebruikt en of je misschien een maandelijks abonnement aan je broek hebt zonder dat je daarvoor toestemming hebt gegeven. Proximus verwijst op zijn factuur helaas niet naar zijn website voor de contactgegevens van de sms-aanbieders. Nochtans heeft de operator daar een pdf van 44 pagina’s staan waarin honderden verkorte sms-nummers zijn opgenomen, met telkens een mailadres waar de dienstverlener kan worden bereikt. Ook hier zou het handig zijn als het type van de sms-dienst (spelletje, fondsenwerving ...) werd vermeld.
Base
Base bakt het nog bruiner dan Proximus. Deze operator laat zelfs na om de naam van de dienstverlener te vermelden. Je zult ook vergeefs zoeken naar een link die verwijst naar een webpagina die meer informatie over deze aanbieders geeft. Toch is deze informatie beschikbaar op de website. Toen we in de zoekfunctie op deze pagina een nummer van een sms-dienst op een Base-factuur invoerden, kregen we alleen enkele coördinaten te zien. Het webadres werkte niet. De naam invoeren in Google bracht ook geen betrouwbare dienst naar boven. Uiteindelijk bleek het gewoon om een tv-spelletje van RTL te gaan.
Orange
Orange doet het beter dan Base en Proximus. De dienstverlener wordt duidelijk vermeld, net als de link naar de Orange-website waar klanten informatie over de aanbieder vinden. Aandachtspunten: het type dienst zou beter op de factuur staan en op de website zouden we graag terugvinden hoeveel deze diensten kosten.
Telenet
De dienstverlener wordt vermeld, er staat een link naar de Telenet-website waar de klant meer informatie over de aanbieder vindt, én – een belangrijk pluspunt – een telefoonnummer waarmee hij rechtstreeks contact met de aanbieder kan opnemen. Wel jammer dat het weergegeven telefoonnummer niet altijd klopt. Een aanwijzing van het type dienst zou nuttig zijn.

Wat doe ik bij twijfel of betwisting?

Als je uitleg wilt over onbekende sms-kosten op je factuur, doe je het volgende.

1. Neem de factuur van de operator bij de hand.

2. Er zijn twee mogelijkheden. Ofwel staat het webadres van de sms-dienstverlener al op de factuur. Surf naar dit adres om uit te zoeken wie de sms-kosten aanrekent. Ofwel staat er op de factuur een link naar de webpagina van de operator waar informatie over de dienstverleners te vinden is of waar je de aanbieder via een zoekfunctie terugvindt.

3. Wanneer je de identiteit van de aanbieder hebt gevonden, zijn er weer twee mogelijkheden. Ofwel gaat er een belletje bij je rinkelen en klopt de factuur. Ofwel betwijfel je nog steeds of de aangerekende kosten correct zijn. Neem contact op met de aanbieder.

4. Als blijkt dat de dienstverlener kosten heeft aangerekend voor een dienst die je inderdaad hebt gebruikt, is de factuur correct. Vergewis je ervan dat de dienst eenmalig was en je dus niet volgende maand opnieuw een rekening krijgt. Als je de kosten betwist, moet de dienstverlener kunnen aantonen dat je je hebt ingeschreven voor die specifieke dienst (meestal door een naam of een code naar een sms-nummer te sturen). Kan hij dat niet, dan mag hij de dienst niet aanrekenen.

5. Wordt de betwisting aanvaard, dan krijg je het bedrag meestal terug door een korting op de volgende factuur.

Hoe kan ik een sms-dienst stopzetten?

Je kunt een ongevraagde sms-dienst op verschillende manieren stopzetten.

  • Stuur het woord STOP naar het nummer in kwestie.
  • Bel naar je operator om deze dienst te blokkeren. Je kunt vragen om alle betalende sms-diensten te blokkeren of alleen enkele welbepaalde nummers.
  • Bel naar de sms-dienstverlener.

Met moderne smartphones kun je weliswaar sms-nummers blokkeren, maar dat heeft alleen tot gevolg dat je de berichten niet ziet. Ze worden wel verstuurd en dus gefactureerd.

Wil je een klacht indienen, stuur dan een mail naar de Ethische Commissie voor de Telecommunicatie (klachten@telethicom.be) of surf naar onze Klachtenbox.

Naar de Klachtenbox


Afdrukken Versturen via e-mail