• Home
  • Hightech : Internet
  • 40 000 consumenten testten hun internetsnelheid via onze module, met concrete resultaten
Nieuws

40 000 consumenten testten hun internetsnelheid via onze module, met concrete resultaten

03 juli 2018

03 juli 2018
65% van de gebruikers behaalden minstens één keer minder dan de helft van de theoretische internetsnelheid die door hun operator werd beloofd. Dit is grotendeels te wijten aan het feit dat ze surfen via wifi. Voor de andere gebruikers zijn er reeds concrete oplossingen toegepast.

Na zo’n drie maanden, hebben bijna 40 000 gebruikers hun internetsnelheid getest via onze online module op www.internetspeed.be. De test is nog steeds toegankelijk maar wij hebben de automatische overdracht van de testgegevens naar de operatoren gedeactiveerd.

Naar onze testmodule

Klantenassistentie 

Aangezien ruim 97 % van de internetgebruikers klant is bij Proximus, Telenet, VOO, Scarlet of Orange, hadden wij een samenwerking met deze operatoren op poten gezet. Wanneer een consument geen 50 % haalde van de beloofde internetsnelheid, dan werden de resultaten doorgegeven aan de operator in kwestie opdat deze een analyse kon uitvoeren en indien nodig meteen de gepaste oplossing kon bieden aan de klant.

Positieve balans van onze actie

Na zo’n drie maanden testen, is gebleken dat 65 % van de gebruikers minder dan de helft van hun beloofde internetsnelheid behaalden. Consumenten die hun gegevens invulden om automatisch aan de operator door te geven, zijn reeds gecontacteerd of zullen ten laatste tijdens de zomervakantie een persoonlijke opvolging kunnen genieten.

Wifi weegt door

Hoewel we gebruikers erop wezen om de internetsnelheid zoveel mogelijk te testen met een bekabelde verbinding, stelden we vast dat 64 % van de consumenten de test via wifi uitvoerde. Het is dus zo dat de meerderheid van de problemen net te wijten is aan dit type verbinding.

Wil je meer weten over wifi-verbindingen? Raadpleeg ons dossier Oplossing voor betere wifi.

Inspanningen van operatoren

Naast de aspecten die de consument zelf kan verbeteren, toonde de test aan dat ook de operator zijn duit in het zakje kan doen. Zo kregen heel wat consumenten van hun operator een upgrade na het testen van hun internetsnelheid. Dit kon zowel door de aangesloten node te veranderen voor de kabeloperatoren of een upgrade uit te voeren naar de laatste versie van de vectoring-technologie bij het DSL-netwerk. 

Na de zomer zullen wij dan een eindbalans opmaken van wat de operatoren precies hebben ondernomen voor de deelnemende klanten aan onze test.