Nieuws

5 vragen voor Mark Zuckerberg

22 mei 2018

22 mei 2018
In maart 2018 stelden we Facebook in gebreke omdat Cambridge Analytica de privégegevens van miljoenen Facebookgebruikers had bemachtigd. Tot op vandaag hebben we nog geen bevredigend antwoord gekregen. Intussen wordt Mark Zuckerberg op dinsdag 23 mei verwacht voor een hoorzitting in het Europees Parlement. Wij zouden hem deze vijf vragen stellen.

Op 22 maart stuurde Test Aankoop, samen met zijn zusterorganisaties Altro Consumo (Italië), Deco Proteste (Portugal), OCU (Spanje) en Proteste (Brazilië), een ingebrekestelling naar Facebook. Tot op vandaag heeft Facebook nog steeds geen bevredigend antwoord geformuleerd op onze vragen, ondanks een ontmoeting tussen vertegenwoordigers van Test Aankoop en Facebook op 11 april. Wij blijven wachten op een duidelijk antwoord op de volgende vijf vragen.

Vraag 1

Het aantal gedupeerden in de landen die we vertegenwoordigen bedraagt bijna een halfmiljoen (214 000 in Italië, 147 000 in Spanje, 63 000 in Portugal, 61 000 in België).

  • Hoe gaat u deze honderdduizenden consumenten vergoeden voor het misbruik van hun privégegevens?

Vraag 2

Steeds meer tekenen wijzen erop dat het schandaal rond Cambridge Analytica slechts het topje van de ijsberg is. Op 14 mei kondigde Facebook aan dat het meer dan 200 applicaties heeft geblokkeerd omdat ze misbruik zouden hebben gemaakt van de privégegevens van Facebookgebruikers.

  • Wat is de laatste stand van zaken van dit interne onderzoek en hoe gaat u deze andere slachtoffers vergoeden?

Vraag 3

De gegevens van Facebookgebruikers blijken constant en op grote schaal te worden misbruikt door Facebook of de apps die op dit platform actief zijn. De Italiaanse mededingingsautoriteit heeft dan ook een dossier geopend vanwege oneerlijke handelspraktijken.

  • Vindt u niet dat alle gebruikers van Facebook recht hebben op een vergoeding?

Vraag 4

Facebook heeft de laatste dagen met veel bombarie aangekondigd dat het de nieuwe verordening in verband met de bescherming van privégegevens (GDPR) volledig zal respecteren. Toch stellen we vast, enkele dagen voordat de verordening in voege treedt, dat Facebook de aanpassing van de privacy-instellingen aangrijpt om gezichtsherkenning opnieuw in te voeren. Deze functie werd in 2012 geschrapt na een klacht van de Ierse privacy-commissie. De manier waarop Facebook de toestemming van de gebruiker krijgt om gezichtsherkenning toe te laten, is allesbehalve duidelijk. De nieuwe verordening eist echter uitdrukkelijke en duidelijke toestemming.

  • Hoe kunnen consumenten vertrouwen stellen in de verklaringen van Facebook over zijn engagement tegenover hun privacy als de onderneming ook vandaag nog tactieken gebruikt om de impliciete toestemming van zijn gebruikers te krijgen?

Vraag 5

De consument moet zelf kunnen beslissen waar, wanneer en met wie hij zijn gegevens deelt en wanneer hij dit niet langer wil. Is dit verenigbaar met het huidige businessmodel van Facebook, dat zijn inkomsten vooral uit reclame haalt? Facebook wil niet voor niets weinig kwijt over de manier waarop het zijn gebruikers in doelgroepen verdeelt.

  • Hoe gaat u het businessmodel van Facebook verenigbaar maken met het recht op privacy van zijn gebruikers?

Laat je stem horen!

Heb je nog andere vragen die je aan Mark Zuckerberg zou willen stellen en wil je onze actie in dit dossier blijven volgen? Laat het ons weten via www.facebook.be/testaankoop met de hashtags #MyDataisMine en #Mijndatazijnvanmij.

naar onze facebook-pagina