Nieuws

"Open en constructieve" ontmoeting tussen consumenten en Facebook

11 april 2018

11 april 2018
Vandaag, 11 april, heeft Test Aankoop, samen met zusterorganisaties AltroConsumo (Italië), OCU (Spanje), Deco Proteste (Portugal) en Proteste (Brazilië) (die samen Euroconsumers vormen), een ontmoeting gehad met topfiguren van Facebook na het Cambridge Analytica-schandaal. Dit constructieve overleg zou kunnen uitmonden in concrete oplossingen in het voordeel van de consument.

Op 6 april jl., na het uitbreken van het Cambridge Analytica-schandaal, hebben we, samen met onze zusterorganisaties, meteen een formele ingebrekestelling gestuurd naar Facebook om te weten te komen of er consumenten uit onze respectievelijke landen zijn betrokken bij dit schandaal en om de garantie te krijgen dat hun rechten zouden worden gerespecteerd.

Daarnaast willen we weten welke maatregelen de socialenetwerksite zal nemen om de gevolgen van het schandaal teniet te doen en de risico’s voor de consumenten weg te werken, en op welke manier Facebook degene wiens gegevens zijn misbruikt denkt te vergoeden. Deze thema's stonden dan ook centraal tijdens het gesprek dat we vandaag, 11 april, hadden met enkele topfiguren van Facebook.

Onze eisen aan Facebook

Tijdens het gesprek hebben de mensen van Facebook aangegeven dat ze wel degelijk bekommerd zijn om de rechten van consumenten. Wij maakten van de gelegenheid gebruik om de volgende eisen op tafel te leggen.

  • Onderhandelen over een correcte schadevergoeding voor de Belgische consumenten van wie de gegevens op onrechtmatige wijze zijn gebruikt binnen het Cambridge Analytica-schandaal.
  • Onderhandelen over een eventuele vergoeding voor andere consumenten die het slachtoffer zouden kunnen zijn van geknoei met hun gegevens via andere applicaties op het Facebook-platform (wat, indien van toepassing, moet blijken uit het onderzoek dat momenteel loopt).
  • De consumenten terug controle geven over hun gegevens door hen het laatste woord te geven bij de vraag of, wanneer en waar iemand toegang heeft tot haar of zijn gegevens en ook over het moment waarop ze die gegevens niet meer zouden willen delen en terug willen opeisen.

Facebook heeft beloofd om binnen de twee weken opnieuw contact met ons op te nemen met betrekking tot deze eisen.

Onze vijf consumentenorganisaties willen zo snel mogelijk, samen met Facebook, beginnen te werken aan structurele oplossingen in het voordeel van de consument. Het doel is en blijft om jou te laten genieten van de voordelen van technologische vooruitgang, maar met respect voor je rechten.

De consument, baas over eigen gegevens

Volgens ons is Cambridge Analytica een symptoom van een veel omvangrijker systeem dat moet worden herzien en verbeterd: het systeem dat toestaat dat gegevens worden verzameld en gedeeld met derden, zonder het medeweten van de gebruikers, zonder dat die gebruikers daarvoor iets in ruil krijgen. Wij hebben een duidelijke boodschap voor Facebook: de gegevens van consumenten behoren hen toe, en hen alleen.

My Data Is Mine!

Wij vinden niet dat deze zaak moet worden gezien als louter een probleem van Cambridge Analytica. Gegevens van gebruikers zijn essentiële grondstoffen geworden voor economische groei, jobcreatie en sociale vooruitgang. Maar het gebruik van deze gegevens mag niet in conflict komen met een gepaste bescherming voor het privéleven van de consument.

Volgens ons kan de economie die op gegevens draait enkel bloeien en kan enkel worden vermeden dat ze op een gevaarlijke manier gaat ontaarden, als de belangen van de consumenten steeds centraal staan. Er moet dringend worden gezocht naar structurele oplossingen opdat het hele ecosysteem kan genieten van de voordelen van technologische evoluties, en niet alleen de bedrijven.

Teken onze petitie


Afdrukken Versturen via e-mail