Nieuws

Geen discriminatie meer bij onlineaankopen in de Europese Unie

21 november 2018
geoblocking

21 november 2018
Op 3 december dit jaar wordt in de EU een verordening van kracht die geoblocking verbiedt. Hierdoor zullen klanten van Europese webshops niet langer geconfronteerd worden met discriminatie, zoals hogere prijzen of ontoegankelijke diensten op grond van hun nationaliteit of woonplaats.

Geoblocking is een – vaak ongerechtvaardigde – discriminerende praktijk waarmee je te maken kunt krijgen bij een webshop van een andere EU-lidstaat dan je vaderland of het land waarin je verblijft. Zo is het mogelijk dat je op een Italiaanse website geen aankopen kunt doen, maar automatisch naar de Belgische versie van de website wordt geleid, waarop de prijs hoger is.

Onze strijd heeft vruchten afgeworpen

Uit een onderzoek van de Europese Commissie in 2016 bleek dat 63 % van de 10 000 onderzochte Europese e-commerce-websites aankopen vanuit een andere EU-lidstaat blokkeerde. Dat is natuurlijk onaanvaardbaar binnen een eengemaakte Europese markt. In samenwerking met het Europees Bureau van Consumentenverenigingen (BEUC) heeft Test Aankoop de Commissie dan ook gevraagd om geoblocking aan te pakken door middel van een sensibiliseringsvideo.

Die inspanningen hebben inmiddels vruchten afgeworpen. Op 27 februari 2018 hebben het Europees Parlement en de Raad van Europa namelijk een verordening (302/2018) goedgekeurd die een einde maakt aan de discriminerende praktijken door middel van geoblocking. Deze verordening treedt op 3 december 2018 in voege.

Welke vorm van discriminatie is voortaan verleden tijd?

Dankzij de verordening krijgt de Europese consument geen verschillende behandeling meer op zes vlakken:

  • De verkoop van goederen (zonder fysieke levering). Bv.: je bent op zoek naar een koelkast en vindt de beste aanbieding op een Duitse website. Dan kun je het toestel daar bestellen en gaan afhalen in een van de lokalen van de handelaar of zelf de levering regelen.
  • De verkoop van elektronisch geleverde diensten. Bv.: je wilt een Spaans bedrijf betalen om je website te hosten. Dan geniet je voortaan dezelfde hostingdiensten als Spaanse klanten.
  • De verkoop van diensten die op een specifieke locatie worden verleend. Bv.: je wilt een verblijf in een Frans attractiepark boeken op de Franse website van het park. Dan word je niet langer naar de website van een ander land geleid.
  • Vrije keuze van de website. Bv.: je wilt een Italiaanse webshop bezoeken. Dan word je niet meer doorgestuurd naar een Belgische (of andere) versie van die website zonder voorafgaand akkoord.
  • Het betaalmiddel. Bv.: je kunt op eender welke Europese website betalen met een kredietkaart die in België is uitgegeven, op voorwaarde dat de website dat kaarttype aanvaardt.
  • De voorwaarden. Bv.: je wilt tickets kopen voor een concert in Frankrijk. Dan geniet je dezelfde voorwaarden als klanten in Frankrijk, bv. dezelfde korting op de ticketprijs in voorverkoop. 

En hoe zit het met audiovisuele inhoud?

Jammer genoeg verbiedt de nieuwe verordening geen geoblocking bij elektronische diensten die auteursrechtelijk beschermde inhoud (muziek, e-books, films …) of audiovisuele inhoud (sportevenementen, uitzendingen …) leveren.

Binnen twee jaar zal de Europese Commissie echter een eerste evaluatie uitvoeren van de impact van de verordening op de Europese markt en eventueel het toepassingsgebied van de verordening herbekijken. De strijd is dus nog niet gestreden …

Problemen met een Europese webshop?

Ervaar je problemen met een onlinehandelaar die gevestigd is in een ander Europees land? Contacteer het Europees Centrum voor de Consument.