Dossier

Phishing: zo laat je oplichters bot vangen

17 november 2021

Phishing blijft een van de populairste wapens van cybercriminelen. Via allerlei trucjes en kanalen, van e-mail tot sociale media, proberen ze je geld of gegevens te stelen. Niet zelden spelen ze daarbij in op actuele gebeurtenissen, zoals de coronacrisis. Onze tips tegen deze valse hengelpraktijken.

Waarop moet ik letten?

Exclusief voor leden

Krijg toegang tot deze inhoud

Ontdek deze inhoud en veel meer !


Ik ontdek Test Aankoop!
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

42 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/12/2021

Ben gisteren ook in een fraude getrapt via ITSME.
Bijna 1000€ van mijn rekening.triestig
Kan ik de bank mijn geld terug vragen? Daar zij uiteindelijk toch itsme aanbieden om te betalen?
En zijn mijn gegevens nog veilig op itsme?
PV is opgemaakt, alles is geblokkeerd.

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/11/2021

Ik kreeg gisteren een SMS van (zogezegd) Itsme "Beste Itsmegebruiker, Uw Itsmeaccount is geblokkeerd wegens een verdachte activiteit. Volg onze verificatiestappen voor 25/11/21 om difinitief blokkkeren te voorkomen via activiteit-me.info".

Waar kan ik deze smishing aangeven (bvb dmv een printscreen)?

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/11/2021
, Gereageerd:

Hoi Iwan, als je er een printscreen van maakt kan je deze doorsturen naar het adres verdacht@safeonweb.be . Je mag ons uiteraard ook steeds op de hoogte brengen via onze site . Bedankt! ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/11/2021

Zojuist sms gekregen van +32491897077 : (ENGIE) uw openstaande schuld met kenmerk is na meerdere herinneringen niet voldaan .Voorkom deurwaarder betaal €
85,-via: factuurcheckengie.ddns.net/ . En dat terwijl ik geen klant ben bij ENGIE . Pure phishing volgens mij .

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/11/2021
, Gereageerd:

Inderdaad!!! Gelukkig werkt die pagina ondertussen niet meer. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/10/2021

Ben het slachtoffer geworden van phissing. Aangifte gedaan bij bank en politie.
Na onderzoek stelt de bank dat ik mijn gegevens heb doorgegeven waardoor frauduleuze overschrijvingen konden gebeuren, wat ik betwist. Bank geeft geen bewijzen en besluit dan maar eenzijdig om geen schadevergoeding uit te keren. Heb nu klacht ingediend via formulier op TA.
Heeft iemand gelijkaardige ervaring en wat was het uiteindelijk resultaat?
Met dank,
M.M.

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/11/2021
, Gereageerd:

Marc,
ik ben ook in de val getrapt. Dacht dat het mij ook nooit zou overkomen. Met welk formulier van TA heb je een klacht ingediend?
Mvg
Eddy

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/11/2021
, Gereageerd:

Dat kan beste via onze contactpagina , dan kan onze juridische dienst bekijken wat de mogelijkheden zijn. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/10/2021
, Gereageerd:

Dag Marc, jammer dat dit jou overkomen is. In het kader van de strijd tegen phishing hebben wij contact opgenomen met verschillende Belgische banken om na te gaan welke maatregelen zij hebben genomen om de consument te beschermen. Helaas lijken de banken niet geneigd ons concrete antwoorden te geven. 

De meesten van hen gaven er de voorkeur aan om ons door te verwijzen naar Febelfin. Jammer genoeg was Febelfin niet opener over de cijfers en de maatregelen die de sector heeft genomen om de plaag van phishing tegen te gaan.

Ondanks de verschillende vormen van phishing, bevestigde Febelfin ons dat het de goede richting voor de consument op gaat, met name dankzij de "samenwerking" tussen banken. Zo bestaan er technische oplossingen, zoals de IBAN-check, hoewel dit vooral in Nederland gebeurt. In Belgie lijken ze echter niet te willen investeren in deze richting. Volgens Febelfin zou deze oplossing "veel investeringen voor betrekkelijk weinig resultaat" vergen. Dit is duidelijk niet onze mening...

Raadpleeg gerust ons dossier over phishing voor meer informatie over deze frauduleuze methoden en hoe je je ertegen kunt beschermen: https://www.test-aankoop.be/hightech/internet/dossier/phishing?_ga=2.12478132.1626324598.1626079214-746976724.1620206086  ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/11/2021
, Gereageerd:

Dag An, dat de banken hier geen of weinig info over geven begrijp ik. Ik hen zelf voor de fraudebestrijdingsdienst van een bank gewerkt en ik weet dat alvast die bank, maar gezien wij samenwerkten met andere banken weet ik het ook van andere banken, zeer veel investeren om hun klanten te beschermen. Ze vertellen niet wat ze doen om fraude tegen te gaan, omdat dat de fraudeurs zou kunnen helpen als die informatie bekend raakt. En ze zeggen ook niet hoe de klanten kunnen gecompenseerd worden omdat de klanten daar dan mogelijk misbruik van gaan maken. Maar ik kan et het hand op het hart zeggen dat de bank waarvoor ik werk, elk jaar, miljoenen verliest aan fraude door klanten schadeloos te stellen. Als alle slachtoffers van fraude door hun bank schadeloos gesteld zouden moeten worden, dan gaan de banken kapot tenzij ze de kosten voor rekeningen sterk zouden laten stijgen. En dat willen de klanten ook niet.

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/11/2021
, Gereageerd:

Waarom worden alle aanvragen geweigerd, ook wie via de ombudsdienst een gunstig advies ontvangt een njet van de Banken met vooral KBC op kop, ze hebben niets liever dan dat de klant een rechtszaak start met hun dure advocaten winnen ze gegarandeerd, zie maar Fortis en Arco.
Een klant gaat niet zo vlug naar de rechter stappen omdat dit een dure zaak kan worden zonder garantie op succes.
We betalen al véél geld aan de banken om alles zelf te moeten doen en nog stijgen de kosten elk jaar.
Bekijk de winsten van alle banken in België en u beweert dat ze door fraude terug te betalen zouden kapot gaan, laat me niet lachen.
De grootste uitgaven zijn de vergoedingen voor de grote bazen die in verhouding tot de kleine bankbediende véél te véél verdienen, ook willen ze zoveel mogelijk dividend uitkeren aan de aandeelhouders zodat de beurskoers stijgt.Verminder het aantal directieleden, en andere bestuursraden net als hun bonussen dan kunnen de kosten dalen.
Het wordt hoog tijd dat men alle banken verplicht om voor iedereen een gratis rekening met debetkaart, voldoende gratis overschrijvingen aan de automaat, gratis afprinten van uitreksels in de selfbank, voldoende gratis geldafhalingen aan de automaten van alle banken, aan te bieden en niet zoals de slapjanussen van Vivaldi zich weer laten doen door Febelfin en een jaarlijkse maximale kost van 60€ aanvaarden.
Klant is koning zegt men maar nu spelen de banken de baas en jij mag blij zijn als ze iets voor je willen doen om je probleem op te lossen.
De kleine banken zijn meestal veel beter en goedkoper dan de grootbanken met hun luxe.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/11/2021
, Gereageerd:

Er zijn inderdaad een aantal goedkopere, maar minder bekende, alternatieven op de markt. Wij hebben ze opgenomen in onze Koopwijzer ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/12/2021
, Gereageerd:

Banken zijn duur maar als iedereen zijn centen de kous zou steken gaan de inbraken 300% stijgen zonder garantie voor terugbrtaling.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/09/2021

Nadat ik mijn abonnement van Test Aankoop via email had opgezegd kreeg ik een dag of twee later een email van XPendy met de melding dat ik nog klik 1 verwijderd was van mijn opzegging. Ik klik op de voorgestelde knop en merk dan pas dat hiervoor een bedrag van 29,92 € via bestendige opdracht van mijn rekening zal gaan zogezegd voor het versturen van een aangetekende zending om het lidmaatschap op te zeggen.
7 minuten later stuur ik een email naar Xpendy waarin ik stel dat ik mij beroep op mijn recht om binnen de veertien dagen mijn 'aankoop' te annuleren.
Er volgde toen heel wat heen en weer gediscussieer maar ik heb voet bij stuk gehouden. Het is pas toen ik schreef dat ik dit ging voorleggen aan Test Aankoop dat ik een mail kreeg waarin Xpendy stelde, ik citeer:

'Ik heb de bestelling geannuleerd. De automatische incasso is al verstuurd naar de bank, als deze wordt afgeschreven adviseren we je contact op te nemen met de bank zodat zij de betaling kunnen storneren. Dit kan tevens ook via de bankieren app van de bank.'

Hoe kan zo een malafide firma zomaar geld van mijn rekening halen zonder mijn toestemming? Wie heeft en hoe werd mijn rekeningnummer doorgegeven aan Xpendy? Wat is de link tussen Xpendy en Test Aankoop?

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/09/2021
, Gereageerd:

Hoi Geneviève, wij werken niet samen met Xpendy. Dat lijkt dan ook toeval te zijn. We hebben je abonnement gestopt omdat je ons hierover een mail gestuurd hebt op 1 september. 
Je abonnement stopzetten is bij altijd kostenloos bij Test-Aankoop, die kosten die de andere partij aanrekent komen dus niet van ons. Verder verkopen wij geen persoonlijke gegevens van onze abonnees of prospecten :-) We raden je dan ook aan om even contact op te nemen met Xpendy zelf om te weten waar dat op slaat. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/09/2021

Ik was begin dit jaar slachtoffer van phishing en verloor een (relatief klein?) bedrag van 1400€. Ik deed hiervoor aangifte bij de politie en melding bij mijn bank (Argenta). De politie was zeer behulpzaam en mijn bank verstrekte zoveel mogelijk gegevens over de transfers die op mijn rekeningen waren gebeurd om het dossier van de politie te vervolledigen doch verschillende maanden later kreeg ik een bericht van de politie dat zij me niet konden helpen en het dossier werd afgesloten.
Toen heb ik ook mijn bank aangeschreven om alsnog van hen het bedrag teruggestort te krijgen (gezien zij daar blijkbaar toe verplicht zijn zoals ik las in een artikel van budget & recht) maar onlangs kreeg ik een bericht van de bank dat het financieel verlies - zoals ik tussen de regels kon lezen - louter en alleen aan mezelf te wijten was en ik daardoor niet kon rekenen op enige of volledige compensatie van het verlies.
Is dit zo of is er toch nog een middel om dit geld terug te krijgen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/08/2021

Ik dacht dat het mij niet kon overkomen. Maar toch ik ben bij mij thuis "gephishd". Ik heb hiervan aangifte gedaan bij de Politie. Ik heb een telefoonnummer van de
dader en er zijn beelden van de dader. In feite zijn er dus elementen in handen van de Politie om de dader te kunnen opsporen. Ik ben eens benieuwd. In mijn geval moet de politie niet afkomen met de gekende uitleg dat ze weinig aan phishing kunnen doen.

PS En ondertussen doet die phisher rustig verder want ik zie dat hij nog actief is op de internetsite. Dus een goede raad aan iedereen vertrouw niemand als het over betalingen, geld, bankkaarten gaat. Tenzij jezelf.

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/08/2021
, Gereageerd:

De beelden die de politie heeft zijn zeer waarschijnlijk van een geldezel. Dat is een kleine garnaal, de politie kan die wel aanhouden maar in ons gerechtelijk systeem komt die daar mee weg. Dat is een gevolg van politieke keuzes in de voorbije 30 jaar.

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/08/2021
, Gereageerd:

Dag Marc, wat jammer dat je dit meemaakte. Stuur in elk geval ook je verdachte berichten door naar verdacht@safeonweb.be alvorens ze te verwijderen. Het Centrum voor Cybersecurity België zal de links controleren en malafide exemplaren blokkeren. Meer info vind je nog hier: https://www.test-aankoop.be/hightech/internet/nieuws/phishing ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/07/2021

het is niet gemakkelijk om een oplossing te vinden

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/07/2021
, Gereageerd:

Inderdaad, het beste is om niet in te gaan op dergelijke zaken en ze zoveel mogelijk doorgeven via verdacht@safeonweb.be . Uiteraard mag je ze steeds aan ons doorgeven ook zodat we de consumenten kunnen blijven waarschuwen voor nieuwe vormen van oplichting. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/08/2021
, Gereageerd:

Dat doorsturen naar "safeonweb" lijkt mij toch ook maar bezigheidsterapie. Ik ben er al enige tijd mee gestopt. Want op mijn vraag welke phishers er nu ,na al die honderden mails die ze ontvangen hebben, al opgespoord en berecht zijn moesten ze mij het antwoord schuldig blijven. (Maar je krijgt wel altijd een vriendelijk computer-standaardantwoord ....)

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/11/2021
, Gereageerd:

Elk mailadres dat ze binnen krijgen wordt geblokkeerd maar oplichters gebruiken dan wel een ander gratis adres.Veel van de oplichters zitten in het buitenland en politie en parket krijgen meestal weinig hulp vanuit die landen(vaak Afrika).Bij Outlook van Microsoft(Hotmail) kun je rapporteren dat het om phishing gaat, wat zij er juist mee aanvangen weet ik niet.
Het is altijd beter om goed te lezen en na te denken of deze vraag of klacht van niet betaling klopt,ook zogezegde te betalen pakjes kan je toch nagaan of je iets besteld hebt, meestal betaal je bij de bestelling ook eventuele verzendkosten, dan moet je een betalingsaanvraag van een koerierdienst al wantrouwen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/11/2021
, Gereageerd:

Het blijft absoluut noodzakelijk om waakzaam te zijn en misbruiken te melden, dat doe je nog steeds best via verdacht@safeonweb.be . Zelfs de meest oplettenden onder ons ontvangen steeds meer van dergelijke spamberichten en -smsjes, dus opletten is de boodschap. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/07/2021

Bij fortis ben ik gered omdat het beveiligingssysteem werkte .Omdat zo 'n hoge overschrijving niet paste in mijn profiel is het geblokkeerd .Weet niet of dat ook gebeurd met meerder kleinere overschrijvingen achter elkaar.Mensen zijn soms kwaad als zoiets ook soms gebeurd ook als zijzelf die overschrijving doen ,maar ik was zéér blij .....

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/07/2021
, Gereageerd:

Hallo Ivan, bedankt om dit met ons te delen, gelukkig is dit voor jou goed uitgedraaid. Lees via volgende link hoe banken reageren ivm de phishing- problematiek en hoe zijn hun verantwoordelijkheid zien: https://www.test-aankoop.be/hightech/internet/nieuws/banken-maatregelen-phishing ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/07/2021

Ik vind dat de banken hier schromelijk tekort schieten. Je betaalt om je geld veilig te parkeren , zodoende dienen zij je beter te beschermen. Ik heb juist die maatregelen tegen phishing gelezen en die zouden de banken beter toepassen. Bovendien zijn ze veroordeeld in de rechtbank en toch blijven ze procederen om hun verantwoordelijkheid te ontlopen. Hebben wij in 2008 daarom bijgedragen om de banken te redden? En in de periode van "corona" nu, kan je ze zelfs niet meer persoonlijk contacteren; het gebeurt op afspraken die zij maken, soms na dagen wachten.
Een echt waterdicht systeem zal er wellicht nooit van komen, maar een beter bescherming is noodzakelijk.
Ik hoop dat consumentenorganisaties overal te lande hiertegen actie ondernemen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/07/2021
, Gereageerd:

Dag Erik, in het kader van de strijd tegen phishing hebben wij contact opgenomen met verschillende Belgische banken om na te gaan welke maatregelen zij hebben genomen om de consument te beschermen. Helaas lijken de banken niet geneigd ons concrete antwoorden te geven. We wilden weten welke acties de banken van plan waren te ondernemen om phishing tegen te gaan. Ontdek in onze laatste video wie reageerden op onze verzoeken via deze link: https://www.test-aankoop.be/hightech/internet/nieuws/banken-maatregelen-phishing ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/07/2021

ik heb nog over laatst gezien geweest met mij prepaycard bij KBC van 50€, heb klacht ingebracht maar ze willen mij niet terugbetalen

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/07/2021
, Gereageerd:

Hallo Charly, had je dan een klacht ingediend via onze klachtenbox ajb?  Anders kan je dit nog gerust doen: https://www.test-aankoop.be/klagen Als abonnee kan je dan in stap 4 op de link klikken om de hulp in te roepen van onze advocaten. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/07/2021

ik heb het 2 x door de bank voorgehad BELFIUS en heb de 1ste keer alles terug gekregen van fishing nu de 2 keer de helft ik denk dat de bank doorlaat zonder de klant te vragen moet meer beveiliging op komen....hoe ???? ben nog steeds bezig voor DE oplossing....grtjs ik ben jullie klant B.M

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/07/2021
, Gereageerd:

Dag Martine, recent hebben we kennisgenomen van twee vonnissen die in eerste aanleg zijn uitgesproken en KBC Bank hebben veroordeeld tot een terugbetaling aan klanten die het slachtoffer werden van phishing. Deze vonnissen, die in hoger beroep moeten worden bevestigd, kunnen hieromtrent een belangrijk precedent scheppen. En deze jurisprudentie is des te belangrijker omdat het aantal phishingzaken tussen 2019 en 2020 explosief is gestegen, o.a. door de lockdown en de vele online aankopen die deze met zich meebracht.

Hoewel banken vooral de boodschap brengen dat phishing nog steeds kan worden vermeden, zijn wij van mening dat dit niet langer correct is. De gevallen die bij de organisatie worden gemeld, zijn immers steeds minder te verklaren door de goedgelovigheid van de consument. Fraudetechnieken worden steeds geraffineerder en moeilijker op te sporen, zelfs voor een redelijk voorzichtige consument.

Intussen kan je je uiteraard proberen te wapenen tegen dergelijke praktijken. Op onze site vind je alvast een heleboel tips die je kan toepassen: https://www.test-aankoop.be/hightech/internet/nieuws/phishing 

Aarzel ook niet om via onze klachtenbox een klacht in te dienen via https://www.test-aankoop.be/klagen  of bel even naar de juridische dienst op het nummer 025423434 voor een advies van onze advocaten. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/04/2021

Goede avond,
ik heb een simpel criterium om een programma te downloaden of te gebruiken.
Is de firma telefonisch te bereiken(dus dat je zelf ze kan telefoneren en niet dat je een mail stuurt zodat zij jou kunnen contacteren) en hebben ze een adres dat te verifiëren is.
Indien niet , dan NO WAY !
Het mag nu nog zo zijn dat b.v. Facebook miljarden gebruikers heeft, als je ze niet kan telefoneren hoeft het voor mij niet. Iedereen heeft andere communicatiemiddelen zat.
Tenslotte : Vraag aan test aankoop, hoe contacteren jullie Facebook?
Mvg

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/04/2021
, Gereageerd:

Hoi Kurilius, als je een klacht bij hen wil indienen kan je dit gerust doen via onze klachtenbox, hun emailadres zit erin. Ik geef je even de link ernaartoe mee: https://www.test-aankoop.be/klagen  Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/03/2021

Dat banken klanten pushen om steeds meer digitaal te doen is correct, echter dat het zelf voor de voorzichtige consument moeilijk is om fraude te herkennen, dat is niet juist. Twee keer nadenken voor je iets doet. Iets betalen, dat doe je niet vanuit een link. Dat doe je via je bank app. Zo moeilijk is dat niet.

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/04/2021
, Gereageerd:

Klopt, Jeffrey, een wakkere consument dient zeker en vast het hoofd erbij te houden, vooral nu er steeds meer aankopen via internet gebeuren. We raden in ieder geval aan om verdachte mails en screenshots van verdachte sms’jes door te sturen naar je bank en naar verdacht@safeonweb.be. Het Centrum voor Cybersecurity België zal de links controleren en malafide exemplaren blokkeren. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/04/2021
, Gereageerd:

Dag An, de site safeonweb.be bevat zeker en vast interessante tips. Helaas zie je op dit moment in FireFox 87.0 een ! in het slotje omdat ze mixed content gebruiken. Voor info zie developer.mozilla.org/.../Mixed_content
Misschien kunnen jullie eens aandringen dat ze dit aanpassen en het goede voorbeeld geven. Het is niet eenvoudig voor de gemiddelde gebruiker om te beoordelen of zo een slotje met ! nu ok is of niet. Grts

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/03/2021

Vandaag ook mail van itsme. Probleem is dat je uiteindelijk niet meer weet of een mail al dan niet van de bank komt. Telkens telefonisch navragen ????
Beter zou zijn dat banken gewoon geen mails meer sturen. Alleen nog via post en/of via hun eigen platform. Hoogstens nog een uitnodiging om in te loggen via internet om bericht te lezen, Als er dan nog iets fout loopt zijn ze duidelijker mee verantwoordelijk. Nu zeggen ze alleen maar dat je het mailbericht (of haar bijlagen) maar niet had moeten openen. Straks doen die paljassen het nog onder het mom van test-aankoop .....Kunnen al die geleerde koppen dat nu echt niet tegen voorkomen ???

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/03/2021

elke Belg is verplicht een bankrekening te hebben waarop zijn inkomen gestort wordt ; belangrijke betalingen (boven de 3000 euro) moeten via de bank gebeuren met opgave van de reden van betaling ; klanten van een bank kunnen m.a.w. niet kiezen. dit is de situatie vandaag.
maar de bank kan niet garanderen dat een transactie veilig verloopt . banken en regeringen zouden wereldwijd moeten eisen dat eender wie iets op het internet wil posten eerst onomstotelijk zijn identiteit en verblijfplaats moet kenbaar maken zodat die steeds kan gedetecteerd worden in geval van fraude of vermoeden ervan. zolang dit niet zo is , moet men de mogelijkheid laten alles cash te betalen en cash betaald te worden. eerst orde op zaken stellen ,pas dan kan terug worden overgegaan op verplicht digitalisering van bankzaken . landen die weigeren mee te werken komen op een zwarte lijst waarmee men geen handel kan drijven !

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/03/2021

wel vandaag email gekregen van itsme , nu beginnen ze al via deze weg aan onze gegevens te komen , en ja jullie mogen de email zien , wil hem met plezier doormailen @ test-aankoop