Nieuws

Veel consumenten in de problemen door Windows 10-update

05 juli 2018
Windows 10 update problemen

05 juli 2018
Sinds de uitrol van de meest recente grote update (versie 1803 of "spring update") op 30 april 2018 ervaren veel Windows 10-gebruikers ernstige problemen. Die gaan van foutmeldingen tijdens de installatie tot een totaal onbruikbaar geworden computer met herstelkosten tot gevolg. Ervaar je zelf problemen? Meld het ons.
Samen met de lancering van Windows 10 wijzigde Microsoft de manier waarop updates worden geïnstalleerd. Waar je bij Windows 7 en 8 nog zelf kon kiezen of en welke update je installeerde, worden sinds versie 10 automatisch en verplicht alle updates op je computer geïnstalleerd.

Dit heeft als voordeel dat veiligheidsproblemen snel kunnen worden aangepakt, maar wanneer de updates problemen veroorzaken is een oplossing vaak ver zoek.

Onaanvaardbaar

Dat is ook wat er gebeurde met de meest recente grote update van Windows 10, die niet alleen veiligheidslekken dicht, maar ook heel wat nieuwe functies introduceert.

De vele verschillende toestellen en programma’s die Windows gebruiken maken het voor Microsoft moeilijk om alle mogelijke problemen te voorzien. Maar het is geenszins aanvaardbaar dat consumenten die niet om nieuwe functies hebben gevraagd een hersteller moeten inschakelen om hun computer opnieuw te kunnen gebruiken.

Wat kan je zelf doen in geval van problemen?

De problemen die gebruikers ervaren zijn erg divers en sommige vragen een meer dan gemiddelde computerkennis. Toch kan je voor heel wat symptomen een bezoek aan een computerhersteller vermijden.

Hoe keer ik terug naar de vorige versie (pre-update) van Windows 10?
Probeer steeds eerst terug te keren naar de eerdere versie van Windows 10. Dat kan in principe tot 10 dagen na de installatie van de update. Ga naar Start > Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Systeemherstel > Teruggaan naar de eerdere versie van Windows 10 en kies voor Persoonlijke bestanden behouden.

Is die optie niet meer beschikbaar, dan kan je niet meer terug. Maak in dat geval een back-up van al je bestanden naar een extern opslagmedium en stel je computer opnieuw in via het menu Start > Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Systeemherstel > Deze pc opnieuw instellen, waarbij je kiest voor de optie Persoonlijke bestanden behouden.

Daarna is het wel belangrijk om de updates te pauzeren, dat kan maar telkens gedurende 35 dagen, in de hoop dat er tegen dan een oplossing is gevonden.
Hoe vermijd ik dat de update meteen opnieuw wordt geïnstalleerd?

Als ze nog niet gedownload zijn, kan je updates tijdelijk (35 dagen) uitstellen, dat doe je als volgt:

  1. Ga naar Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Windows update.
  2. Kies Instellingen bijwerken > Geavanceerde opties.
  3. Schakel Upgrades uitstellen in.

Als de update echter al is gedownload, dan moet je ook de installatie ervan uitstellen, dat kan helaas maar per 7 dagen:

  1. Ga naar Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Windows update.
  2. Onder de titel Instellingen bijwerken kies je Herstartopties.
  3. Activeer Kies een tijdstip.
  4. Stel een zo laat mogelijke datum en tijdstip in, je kan tot 7 dagen in de toekomst plannen.

Mijn scherm is zwart, wat nu?
Probeer eerst je scherm weer te activeren door de volgende toetsen op je toetsenbord samen in te drukken: Windows-toets
 
 
 
 
 
 
 
 
+ Ctrl + Shift + B
. Start de pc vervolgens op in Veilige Modus.

Eens je pc weer actief is, moet je terugkeren naar de vorige versie van Windows 10 en updates tijdelijk uitstellen (hoe je dat doet, lees je hierboven).
Mijn internet doet het niet meer, wat nu?
Keer terug naar de vorige versie en stel updates tijdelijk uit (zie hierboven).
Mijn geluid/microfoon/… werkt niet meer. Hoe los ik dit op?
  1. Ga naar Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Probleemoplosser.
  2. Zoek in de lijst naar het onderdeel waar je problemen mee ondervindt.
  3. Volg de stappen.

De kans bestaat ook dat het probleem wordt veroorzaakt door een probleem met een driver (stuurprogramma).

  1. Ga naar Start en typ in het zoekveld "Apparaatbeheer".
  2. Open het zoekresultaat en zoek in de lijst van apparaten naar de hardware, bv. je webcam, die niet meer (juist) werkt.
  3. Rechtsklik vervolgens op het apparaat en kies Eigenschappen > Stuurprogramma’s > Vorige stuurprogramma.

De oude driver wordt opnieuw in gebruik genomen en het apparaat zou weer normaal moeten werken. Mogelijk is de knop "Vorige stuurprogramma" grijs gekleurd en kan je er niet op klikken. Dat betekent dat het vorige stuurprogramma niet meer beschikbaar is. Download en installeer in dat geval de correcte driver van de website van de fabrikant.

Meld ons je problemen

Om een idee te krijgen van de omvang en de soorten problemen die gebruikers na de Windows-update ondervinden, willen we jouw ervaring kennen. Gebruik je Windows 10? Vul dan onderstaande vragenlijst in opdat we jou en andere gebruikers zo goed mogelijk kunnen helpen.