Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Zwangerschapsvitamines? Alleen foliumzuur essentieel

27 juli 2021

Voor een voorspoedig verloop van je zwangerschap en een gezonde baby, kijk je het beste vóór je zwanger wordt naar de supplementen die je gebruikt. Enkel foliumzuur is echt noodzakelijk vanaf het moment dat je stopt met anticonceptie.
Toekomstige mama's denken vaak dat zwangerschapsvitamines nodig zijn om zeker te zijn dat hun baby niets tekortkomt. Echter is dat geen absolute noodzaak voor zwangere vrouwen die in goede gezondheidstoestand verkeren en een gevarieerd en evenwichtig voedingspatroon volgen. Hiermee bedoelen we voeding met veel groente en fruit, af en toe vlees (goed gebakken) en vis (geen gerookte of rauwe vis), plus volkoren producten, gepasteuriseerde zuivelproducten, noten, granen en plantaardige olie. Raadpleeg ons dossier om meer te weten over voeding tijdens de zwangerschap.
 

Naar dossier Voeding & Zwangerschap

 

Foliumzuur: de enige noodzaak

Dat betekent echter niet dat zwangere vrouwen helemaal geen supplementen hoeven te nemen. 
Met voeding alleen kun je als zwangere vrouw namelijk niet aan je volledige behoefte aan foliumzuur komen (foliumzuur is ook gekend als vitamine B9 of B11). Foliumzuur is belangrijk voor de vorming van het nieuwe weefsel, de bloedcellen, de hersenen en het zenuwstelsel van de foetus. Zo verklein je het risico op ernstige aangeboren afwijkingen zoals misvorming in de neurale buis van het kind (de 'spina bifida'), wat de voorloper is van het ruggenmerg en de hersenen. 

Daarom wordt aanbevolen om minstens 4 weken vóór de bevruchting (of zodra men stopt met voorbehoedsmiddelen) en tot en met de 3e maand van de zwangerschap elke dag 0,4 mg (400 microgram) foliumzuur in te nemen.  

Raadpleeg ons dossier over supplementen tijdens de zwangerschap om een correcte keuze te maken van je foliumzuur.

 

 

Zwangerschapsvitamines: in bepaalde gevallen aanbevolen

In bepaalde gevallen kunnen zwangerschapsvitamines wel degelijk interessant zijn. Dat geldt bij weinig gevarieerde voeding (bijvoorbeeld voor wie door tijdgebrek regelmatig maaltijden met weinig verse producten eet), in het geval van extreme misselijkheid en braken, of bij een vegetarisch of veganistisch dieet. In deze situaties kan er bij de foetus een tekort aan bepaalde vitamines en voedingstoffen ontstaan, wat je kunt compenseren met zwangerschapsvitamines. 

User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

reacties

Wees de eerste om te reageren
Community

Voeding en Gezondheid

banner

Gerelateerde discussies