Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Dossier

Welke zwangerschapssupplementen moet ik nemen?

26 juli 2021

Voor een voorspoedig verloop van je zwangerschap en een gezonde baby, kijk je het beste vóór je zwanger wordt naar de supplementen die je gebruikt. Enkel foliumzuur is echt noodzakelijk vanaf het moment dat je stopt met anticonceptie. Ons dossier legt je meer uit. 

Welke vitamines zijn essentieel tijdens mijn zwangerschap?

Bij een zwangerschap neemt de behoefte aan vitamines en voedingsstoffen toe, denk aan zink, jodium, vitamine D, vitamine C en vitamine B. Dit noemt men de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Daardoor denken veel toekomstige mama's dat ze zwangerschapsvitamines moeten innemen, ook wel prenatale vitamines genoemd. Zo'n vitaminesupplement moet vóór en tijdens de zwangerschap ingenomen worden, alsook tijdens de periode van de borstvoeding. Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, dekken zo hun grotere behoefte aan vitamines en mineralen.

Eet je echter gevarieerd en evenwichtig, met veel groente en fruit, af en toe vlees (goed gebakken) en vis (geen gerookte of rauwe vis), plus ook volkoren producten, gepasteuriseerde zuivelproducten, noten, granen en plantaardige olie, dan zijn zwangerschapsvitamines niet noodzakelijk. Zeker omdat zulke supplementen vaak behoorlijk duur zijn.

Foliumzuur en zwangerschap

Toch kun je als zwangere vrouw met voeding alleen niet je volledige behoefte aan foliumzuur dekken (ook gekend als vitamine B9 of B11). Natuurlijk foliumzuur komt voor in peulvruchten, volkoren producten en fruit en groente. Het is gevoelig voor warmte en wordt minder goed opgenomen uit voedsel. 

Foliumzuur is belangrijk voor de vorming van nieuw weefsel, bloedcellen, de hersenen en het zenuwstelsel van de foetus. Zo verklein je het risico op ernstige aangeboren afwijkingen zoals misvorming in de neurale buis van het kind (de 'spina bifida'), wat de voorloper is van het ruggenmerg en de hersenen. Foliumzuur is dus het enige supplement dat echt essentieel is.  

Daarom wordt aanbevolen om minstens 4 weken vóór de bevruchting (of zodra men stopt met voorbehoedsmiddelen) en tot en met de 3e maand van de zwangerschap elke dag 0,4 mg (400 microgram) foliumzuur in te nemen.  

Sommige vrouwen lopen meer risico op afwijkingen aan de neurale buis door erfelijkheid, geneesmiddelen tegen epilepsie, diabetes of zwaarlijvigheid. Zij hebben tijdens deze periode dus dagelijks 4 mg foliumzuur nodig.

Alhoewel een supplement aan foliumzuur ook na de derde maand van de zwangerschap een positief effect heeft, zijn er onvoldoende bewijzen om deze aanbeveling door te trekken tot het tweede en derde trimester van de zwangerschap.

Welk foliumzuur kies ik?

Bij de keuze van een foliumzuursupplement dient men rekening te houden met een aantal criteria:

  • De dosis: 
    Voor zwangere vrouwen die in goede gezondheid verkeren, bedraagt de aanbevolen dosis 0,4 mg (400 microgram) per dag. Dat staat over het algemeen gelijk aan 1 pil of capsule. Let op met grotere hoeveelheden: een teveel aan foliumzuur (>0,5 mg/dag) kan een tekort aan vitamine B12 maskeren. Voor vrouwen uit risicogroepen ligt het maximum foliumzuur op 4 mg/dag.

  • Het type foliumzuur: 
  • Gezonde vrouwen nemen het best pteroylmonoglutaminezuur (PMG). Dat is de synthetische vorm van foliumzuur die bij inname in het lichaam in een actieve vorm wordt omgezet en zo zijn biologische werking kan uitoefenen.
  • Ze vermijden het liefst foliumzuur dat in actieve vorm wordt verkocht (zoals 5-methyl-tetrahydrofolaat of 5-MTHF, onder de vorm van metafolin en Quatrefolic). Dat is meestal duurder en wordt beter voorbehouden voor specifieke gevallen. Het dient bijvoorbeeld om interacties met bepaalde geneesmiddelen uit te sluiten (methotrexaat, fenytoïne, triamtereen en trimethoprim).
  • Ook vormen met een 'vertraagde afgifte' die een zogenaamde 'langere werking' kennen hebben weinig nut en zijn duurder.

  • Een doktersvoorschrift voor een magistrale bereiding van foliumzuur kan terugbetaald worden.
  • Vegetariërs en veganisten vermijden best producten met dierlijke gelatine en kiezen dus eerder voor pilletjes.


  • De aanwezigheid van een notificatienummer: 
    Controleer of je supplement over een notificatienummer beschikt, zo ben je er zeker van dat het product door de Belgische overheid gecontroleerd werd en dus veilig is. Dit nummer staat normaal gezien op de verpakking en kent volgende vorm: NUT/162. Als je het niet op de verpakking ziet staan, kun je op deze website controleren of het voedingssupplement al dan niet een 'NUT'-nummer kreeg toegewezen. Bovendien bleek uit onze analyse dat producten mét zo'n nummer goedkoper zijn dan producten zonder.

  • De grootte van de verpakking: 
    Kies voor een doosje met minstens 120 pillen of capsules, zodat je voldoende hebt voor de volledige periode dat je foliumzuur moet innemen. Met kleinere verpakkingen loop je het risico dat je vergeet om een nieuw doosje te kopen en door te gaan met de behandeling.
  • De prijs: 
    De drie beste producten kosten tussen € 0,04 en 0,06 per pil: Solgar Folacin (250 tabletten), H&B Foliumzuur (250 tabletten) en Eureka Care foliumzuur (270 tabletten). Laat je dus niet vangen door overdreven dure producten. Let op: online producten zijn niet per se goedkoper.
  • Gecombineerde bereidingen: 
    Foliumzuur wordt soms gecombineerd met vitamine B12, wat enkel noodzakelijk is voor veganisten en vrouwen die last hebben van slechte absorptie. Op de verpakking van deze producten prijkt vaak gewoon de benaming 'Foliumzuur' (of ´Foliumzuur 800' of 'Foliumzuur plus'), waardoor er onduidelijkheid blijft over de aanwezigheid van vitamine B12. Foliumzuur in combinatie met vitamine D daarentegen kan wél interessant zijn voor wie hier nood aan heeft.

 

User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

reacties

Wees de eerste om te reageren