Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Koopgids

Hoe kies je een goede kaas?

27 september 2021

Je hoeft een Belg er niet aan te herinneren dat de ene kaas de andere niet is en dat er bijna net zoveel soorten als fabrikanten bestaan. Industriële, hoeve-, ambachtelijke, light, magere en rauw melkse kazen... keuze te over. En veganistische “kazen” verschijnen ook al een tijdje op het toneel. Dus hoe weet je dan wat je koopt?

Inleiding

Honderden verschillende producten

Als er op de een of andere manier kaas vanuit melk kan worden bereid(denk aan het bromrund in Azië of de lama in Latijns-Amerika), dan wordt die in onze streken voornamelijk gemaakt van koemelk (ongeveer 85 %), schapenmelk, geitenmelk en buffelmelk (de traditionele mozzarella). Hiermee kunnen onze meester-kaasmakers enkele honderden verschillende producten aanbieden. 

Je herinnert je misschien ook nog de tv-spot over “Een stukje van elk” met het beeld van een ellenlange tafel vol kaas. 

Kortom, in België hebben we de knowhow en de smaak van kaas te pakken. Volgens het laatste onderzoek van het VLAM (Vlaams Centrum voor Agro-en Visserijmarketing) eten we zelfs ongeveer 12 kg/jaar per persoon. Dat is bijna 1 kg per maand. 

Met mate te consumeren

Ja, met mate. Kaas smaakt meestal zacht en aangenaam in de mond. Maar dat komt omdat er over het algemeen veel vet in zit. Dat verklaart waarom de soorten die het vermelden(wat niet altijd het geval is) vaak een Nutriscore C of D hebben. 

Bovendien zijn 60 % van deze vetten verzadigd en bevatten de kazen vrij veel zout (essentieel voor het rijpingsproces), maar het kan tot hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten leiden en cholesterol. Dan begrijp je waarom je kaas beter slechts met mate eet. 

De aanbevelingen voor zuivelproducten komen overeen met het equivalent van 250 tot 500 ml melk per dag. Dat zijn 2 of 3 porties. Een portie kan ongeveer 25 g kaas, 150 ml melk of 1 yoghurt zijn. En als je voor kaas gaat, kies dan bij voorkeur eentje met maximaal 20 g vet per 100 g en minder dan 2 g zout per 100 g.

Let wel: je zit vlug over deze aanbevolen dosis. Een enkele plak kaas die voorgesneden wordt verkocht, kan bijvoorbeeld gemakkelijk 20 tot 50 g wegen, afhankelijk van de grootte en de dikte.

Kaas bevat dan weer wel hoogwaardige eiwitten (70 g bevat er maar liefst evenveel als 100 g vlees), calcium, fosfor, magnesium, zink, selenium, vitamine A, B2, B12 en D. Het zou zonde zijn om dat jezelf volledig te ontzeggen.

Maak een verstandige keuze

Kaas kan dus onderdeel zijn van een gezond eetpatroon. Maar zijn samenstelling (vet, lactose, enz.) is misschien niet voor iedereen geschikt. Je kunt maar beter goed geïnformeerd kopen.

Hoe vind en vergelijk je het vetgehalte?
Is light ook gezonder?
Bevat kaas altijd lactose?
Wat betekenen de labels?
Kan kaas vlees op een duurzame manier vervangen?
Hoe zit het met zogenaamde “vegetarische” kazen en veganistische “kazen”?
Hoe bewaar je kaas het best?
Hoe produceer je kaas?
Hoe zit de classificatie van kaas in elkaar?