Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Spanje verbiedt kinderreclame voor ongezonde voeding, waarom Europa niet?

12 november 2021

De Spaanse minister voor Consumentenzaken Alberto Garzón kondigde een verbod aan op reclame voor ongezonde voeding en dranken gericht op kinderen en tieners. Een verbod dat in onze ogen voor heel Europa zou moeten gelden.

De Spaanse consumentenvereniging OCU, waarmee Test Aankoop samenwerkt, juicht de beslissing toe van de Spaanse minister voor Consumentenzaken. Deze laatste verbood namelijk reclame voor ongezonde producten gericht op minderjarigen.

9 op de 10 reclames in het vizier

Een recente studie door OCU toont aan dat er bij negen op de tien kinderreclames op tv over voeding ongezonde voedselproducten worden gepromoot: chocolade, koekjes, gebak, fastfood en ontbijtgranen, allemaal met Nutri-Score D of E. Een alarmerend gegeven, gezien minderjarigen een makkelijk te overtuigen doelgroep vormen.

Onze recente analyse leidde tot een gelijkaardige vaststelling: driekwart van de 179 voedselproducten die we analyseerden, is ongezond en zou bijgevolg geen kindvriendelijke verpakking mogen hebben of niet het onderwerp mogen vormen van reclame.

Raadpleeg ons dossier over kindermarketing en lees de details van ons onderzoek.

NAAR ONS DOSSIER OVER KINDERMARKETING

Volg het Spaanse voorbeeld

Wij zijn voorstander van een dergelijk verbod, al zouden we zo'n wet liefst op Europees niveau zien, aangezien onze kinderen natuurlijk ook reclames op buitenlandse zenders te zien krijgen. Uit onze recente Facebook-enquête blijkt dat de meesten onder jullie voorstander zijn van zo'n verbod.