Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Yuka-app: gebruik met mate

08 februari 2020

Naast voedingsmiddelen kun je met de Yuka-app ook cosmeticaproducten scannen om na te gaan hoe gezond ze zijn. En wat blijkt, Yuka beoordeelt de ingrediënten een pak strenger dan wij.

Cosmetica

Er wordt een score toegekend op basis van de aanwezige ingrediënten (die de app herkent als je de barcode scant of ze manueel ingeeft). De score wordt uitgedrukt in vier mogelijke categorieën: hoog risico (rood), gematigd risico (oranje), zwak risico (geel) of geen risico (groen). Endocriene verstoorders, allergenen, irriterende stoffen en kankerverwekkende stoffen krijgen een slechte score. Wanneer een product een slechte score krijgt, wordt er een alternatief voorgesteld.

Ons oordeel

Yuka is een praktische applicatie wat betreft gebruiksvriendelijkheid en geeft eenvoudige resultaten. Maar het ontbreekt soms aan nuance. Zo wordt er geen rekening gehouden met de hoeveelheid van de ingrediënten, hoe vaak je ze gebruikt, met de leeftijd (kinderen of volwassenen) en het geslacht van de gebruiker, met hoe lang het product in contact blijft met de huid, met de exacte plaats op de huid waar het wordt gebruikt, met het feit of de huid al vooraf beschadigd was of niet enzovoort. Bovendien is de score niet gebaseerd op laboratoriumtests of gebruikerstests. 

De app geeft louter een score op basis van de aanwezige ingrediënten, en houdt dus geen rekening met uitgevoerde tests of prijs. Een body lotion die volgens Yuka een hoge score haalt, kan bv. slecht hydrateren. Een zonnecrème SPF 30 kan volgens Yuka een goede score halen, terwijl de beloofde SPF (UV-B) niet wordt behaald. Bovendien is Yuka een pak strenger op de ingrediënten dan wij en "goede" Yuka-producten bevatten geen (gekende of vermoede) endocriene verstoorders en allergenen. Het zijn dan ook vooral bioproducten die 100 op 100 halen, terwijl die in onze gebruikers- en labotesten vaak slecht scoren. Als producten een slechte score halen bij Yuka, dan raadt de app alternatieven aan, en dat zijn opvallend vaak bioproducten. We zouden ons dan ook de vraag stellen of er achter de app een bedrijf zit dat bio wil promoten.

De applicatie lijkt ons vooral nuttig voor mensen die het contact met bepaalde ingrediënten absoluut moeten vermijden om medische redenen, bijvoorbeeld omwille van een allergie. De gemiddelde consument heeft daar geen boodschap aan en kan zich ten onrechte zorgen gaan maken door een dergelijke applicatie.