Nieuws

Politieke aandacht voor artisanale claims

26 juli 2017
lidl ambachten

26 juli 2017
Een tijdje geleden zetten we de industriële productiewijze in de kijker van heel wat producten die foutief als “artisanaal” of “traditioneel” worden aangeprijsd. Ons protest tegen zulke misleiding lokt reactie uit bij zowel fabrikanten als politici.

Maar weinig van de zogenaamd ambachtelijke en authentieke producten in de winkelrekken verschillen van de gewone varianten, was de conclusie van ons onderzoek in Test Aankoop 617 van maart 2017. Dat is misleidend, om niet te zeggen een flagrante leugen. Hoewel de term "ambachtsman" in ons land wél bescherming geniet, zijn termen als "ambachtelijk" en "artisanaal" niet wettelijk afgebakend. Dit gebrek aan wettelijke definities is nu ook het onderwerp geworden van een politieke discussie.

Nood aan wettelijke definities

In het parlement stelde Michel de Lamotte (cdH) onlangs de vraag of zulke termen wettelijk moeten worden beschermd. Het is immers onaanvaardbaar dat “artisanale” of “traditionele” producten “op grootmoeders wijze” smaakversterkers, kleurstoffen of bewaarmiddelen bevatten, en dat “huisgemaakte” recepten op industriële wijze worden geproduceerd. 

Hij vroeg zich hardop af of Kris Peeters (CD&V), minister van Werk, Economie en Consumenten, van plan was om werk te maken van zulke wettelijke definities. Die laatste antwoordde dat zo’n misleiding wel degelijk verboden is, maar dat het moeilijk zou zijn om de grijze zones wettelijk weg te vagen.

Als Frankrijk het kan …

Zoals wij reeds in ons artikel aanhaalden, hanteert o.a. Frankrijk wél zeer duidelijke en strikte definities van wat mag worden verkocht onder de noemers “ambachtelijk”, “artisanaal”, “natuurlijk”, “homemade” en “traditioneel”. De nadruk ligt er op factoren zoals het gebruik van traditionele methodes, authentieke ingrediënten en recepten, en een kleinschalige productie door vakmensen die hun product kennen. 

Producten die worden gemaakt aan een anonieme massaproductielijn of allerlei industriële ingrediënten bevatten, voldoen duidelijk niet aan deze criteria en mogen zulke benamingen dus niet dragen. Overtredingen worden meteen bestraft. De Lamotte vraagt zich af waarom België zich niet zou kunnen laten inspireren door de Franse wetgeving.

Lidl past etiketten aan

Ons artikel heeft echter nog andere gevolgen. Nadat Albert Heijn eerder al de benaming van zijn "Grootmoeders wafels" had veranderd, liet ook Lidl weten het engagement aan te gaan om de consument zo correct en compleet mogelijk te informeren. De supermarktketen zal in de toekomst verwijzingen naar ambachtelijkheid en artisanaliteit vermijden, en is dan ook volop bezig om zulke claims te schrappen van bestaande producten. 

Zo paste de keten de verpakking van de grijze garnaalbolletjes, die wij in ons artikel als voorbeeld namen, inmiddels al aan zodat het niet langer misleidend is. Het “traditioneel” vleesbrood ligt tijdelijk niet in de winkels, maar zal bij zijn terugkeer ook een aangepast etiket krijgen. Een mooie overwinning in afwachting van een beter wettelijk kader.

 

Afdrukken Versturen via e-mail