Allergenen in verzorgingsproducten in schoonheidscentra: Testaankoop wil meer transparantie voor consumenten

Hoewel er wetten bestaan die consumenten moeten informeren over voedselallergenen in restaurants, ontbreekt een vergelijkbaar kader voor allergenen in verzorgingsproducten die in schoonheidscentra worden gebruikt. We vragen duidelijke voorschriften voor schoonheids- en wellnesscentra en professionals in de sector om consumenten beter te beschermen.

Gebrek aan informatieplicht over allergenen in schoonheidscentra
Tijdens een bezoek aan een wellnesscentrum kreeg de dochter van een van onze leden een allergische reactie op een verzorgingsproduct. Hoewel de website een honingbehandeling aangaf, bevatte deze ook amandelen, waar ze allergisch voor is.
In de Europese Unie is naar schatting tussen 1 % en 9 % van de bevolking allergisch voor allergene geurstoffen. Bij mensen die al eerder zijn blootgesteld aan een allergeen, kunnen er zelfs bij zeer lage concentraties allergische symptomen optreden.
Allergene geurstoffen in producten van schoonheidscentra
Na haar allergische reactie vroeg ze om meer, alsook expliciete communicatie hieromtrent. Ze wenst dat schoonheidscentra consumenten systematisch informeren over de allergenen in de verzorgingsproducten die hun personeel gebruikt, net zoals dat al wordt gedaan voor voedselallergenen. Zo hoeven consumenten niet actief om die informatie te vragen, wat hun privacy beter beschermt doordat ze geen medische details over allergieën moeten delen.
Terug naar bovenTestaankoop roept op tot meer transparantie over allergenen in verzorgingsproducten
Een mening die wordt gedeeld door onze experts. Ons gezondheidsteam pleit dan ook voor vergelijkbare regels rond allergenen in producten die in schoonheidsinstituten worden gebruikt:
- Consumenten moeten worden geïnformeerd over de aanwezigheid van allergenen op de lijst die is opgesteld door het Wetenschappelijke Comité voor Consumentenveiligheid (momenteel 24, en nog eens 56 extra tegen 2026);
- Deze informatie moet bij voorkeur schriftelijk worden weergeven;
- Als die info niet schriftelijk beschikbaar is, moet er een zichtbare boodschap voor consumenten worden geplaatst dat zij de info mondeling kunnen opvragen;
- Het personeel moet worden verplicht om de lijst met allergenen te raadplegen bij het geven van mondelinge info;
- Schoonheidscentra die schoonheidsbehandelingen promoten, moeten op hun website de volledige informatie over deze allergenen vermelden;
- Het personeel moet een degelijke opleiding krijgen over allergenen in verzorgingsproducten.
Deze aanpak zou het mogelijk maken om de gezondheid van consumenten beter te beschermen en tegelijkertijd hun privacy te respecteren. Het zou ook het personeel van schoonheids- en wellnesscentra bewuster maken van het feit dat ze werken met verzorgingsproducten die allergenen bevatten.
MEER INFORMATIE OVER ALLERGENEN IN PARFUMS EN VERZORGINGSPRODUCTEN
Terug naar bovenSchoonheidscentra moeten informatie over allergenen verstrekken, net zoals restaurants
Er is een wettelijk kader voor allergenen in voedingsmiddelen. Bedrijven moeten informatie verstrekken over de aanwezigheid van de 14 meest voorkomende allergenen in hun niet-voorverpakte producten en culinaire bereidingen die worden geserveerd in restaurants en andere voedingszaken. Deze informatie moet schriftelijk worden weergegeven. Als dit niet het geval is, moet duidelijk aan de klant worden gecommuniceerd dat de informatie mondeling beschikbaar is bij het personeel.
Onze voedings- en gezondheidsdeskundigen zijn van mening:
- dat deze verplichting niet beperkt moet blijven tot 14 voedselallergenen, maar ook moet gelden voor kruisbesmetting (voedingsmiddelen die in contact zijn geweest met allergene ingrediënten);
- dat deze info bij voorkeur schriftelijk moet worden weergegeven en verplicht moet zijn voor producten in zelfbediening;
- dat als er geen schriftelijke uitleg is, de verkoopmedewerker verplicht moet worden om de lijst met voedselallergenen te raadplegen bij het geven van mondelinge info;
- dat de opvolging en de controle van de naleving van de wettelijke verplichtingen moeten worden verbeterd;
- dat het personeel goed wordt opgeleid inzake voedselallergenen.