Nieuws

Nieuwe verzekeringsregels vanaf oktober 2024

27 september 2024
contract vergoeding verzekering

27 september 2024
Vanaf 1 oktober veranderen de regels voor verzekeraars. Bij bepaalde verzekeringen zijn er momenteel vaste termijnen voor het vergoeden van slachtoffers. De wet heeft dit spectrum nu verbreed. Lees wat deze veranderingen betekenen voor jou als verzekerde.

Voor welke verzekeringen gelden de nieuwe regels?

Wanneer een verzekeraar een slachtoffer moest vergoeden, waren er tot nu toe niet altijd duidelijke termijnen. De wet voorzag alleen termijnen voor:

  • de BA autoverzekering;
  • de brandverzekering;
  • de familiale verzekering (of BA privé Leven).

Voor de andere soorten verzekeringen bestonden echter geen specifieke regels. Maar vanaf 1 oktober 2024 treden er nieuwe regels in werking om de regelgeving te uniformeren en verschillende soorten verzekeringscontracten te dekken:

  • aansprakelijkheidsverzekeringen, zoals de familiale verzekering. Merk op dat de specifieke regels uit de wet betreffende de verplichte verzekering van BA auto van toepassing blijven.
  • schadeverzekeringen, zoals de omniumverzekering, fietsverzekering, diefstalverzekering, enzovoort. Let op: de regels in brandverzekeringscontracten (woonverzekering) die zijn vastgesteld door het koninklijk besluit inzake brandverzekering en andere gevaren voor eenvoudige risico’s, blijven van toepassing.
  • nog niet gereguleerde verzekeringen, zoals hospitalisatieverzekeringen, ongevallenverzekeringen, enzovoort.
Terug naar boven

Wat zijn de betalingstermijnen waaraan verzekeraars zich moeten houden?

Verzekeraars hebben voortaan een termijn van 30 dagen om een verzekerde of een slachtoffer te vergoeden, te rekenen vanaf de datum waarop de verschuldigde bedragen in onderling overleg zijn vastgesteld.

Let op, de termijn begint concreet te lopen vanaf het moment:

  • waarop de verzekeraar alle gevraagde informatie van het slachtoffer of de verzekerde heeft ontvangen om het bedrag van de vergoeding te kunnen bepalen,
  • en op voorwaarde dat er geen geschil is over de dekking van het schadegeval en/of het verschuldigde bedrag.

    Dit tweede punt kan leiden tot verschillende situaties.

De verzekeraar betwist de dekking van het schadegeval niet

Als het schadegeval gedekt is en de verzekeraar de betalingstermijn niet respecteert, moet het definitieve bedrag van zijn tussenkomst vergezeld gaan van een bedrag dat gelijk is aan tweemaal de wettelijke rente, berekend over het verschuldigde bedrag. In 2024 bedraagt dit 5,75%.

De verzekeraar betwist de dekking van het schadegeval

Als de verzekeraar de dekking betwist, moet hij jou verplicht met een gemotiveerd antwoord op de hoogte brengen van de reden voor zijn weigering. Dit antwoord moet uiterlijk binnen drie maanden worden verstuurd na de datum waarop jij je schadeaangifte hebt ingediend.

Indien de verzekeraar deze termijn niet respecteert, moet hij de persoon die om tussenkomst van het contract vraagt een forfaitair bedrag van € 300 betalen.

Let op, deze boetes zijn alleen verschuldigd als de verzekerde een aangetekende herinneringsbrief naar de verzekeraar heeft gestuurd. De verzekeraar is dan verplicht om binnen 11 dagen te reageren. Indien dit niet gebeurt, moet de verzekeraar een aanvullend forfaitair bedrag van € 300 per dag vertraging betalen.

Je bent het niet eens met het voorstel van de verzekeraar

Als de verzekeraar jou een vergoeding voorstelt en je bent het daar niet mee eens, moet de verzekeraar in ieder geval binnen 30 dagen na hun voorstel de bedragen betalen waar jullie het over eens zijn.

Om de bedragen terug te krijgen waarover je het niet eens bent, kun je een eigen expert inschakelen. De kosten hiervan kunnen gedeeltelijk of volledig worden gedekt door de waarborg Rechtsbijstand van je contract of door de uitgebreide rechtsbijstandsverzekering die je mogelijk hebt afgesloten.

Zodra jullie het eens zijn over het definitieve bedrag, moet het resterende bedrag ook binnen de wettelijke termijn van 30 dagen worden uitbetaald (na afsluiting van de expertise). Zo niet, dan moet de verzekeraar rente betalen over de betreffende bedragen, gelijk aan tweemaal de wettelijke rente berekend over het resterende bedrag. In 2024 bedraagt deze rente 5,75%.

Terug naar boven

Welke uitzonderingen zijn er op de nieuwe regels voor verzekeraars?

De nieuwe wet voorziet twee situaties waarin de wettelijk vastgelegde termijnen kunnen worden opgeschort. Tijdens deze opschorting kan er geen sanctie worden opgelegd.

De verzekeraar bewijst dat de vertraging niet aan hen ligt of aan een van de gevolmachtigden te wijten is

Als de verzekeraar om redenen buiten hun wil de termijnen niet kan respecteren, moeten zij deze redenen verplicht schriftelijk aan zijn verzekerde of het slachtoffer meedelen.

Een dergelijke situatie kan zich bijvoorbeeld voordoen bij meervoudige schadegevallen, zeer complexe schade of wanneer de verzekeraar niet weet aan wie hij de vergoeding moet betalen vanwege een geschil tussen erfgenamen. Hier zijn enkele voorbeelden:

  • Een staking van advocaten of rechters.
  • De gerechtelijk deskundige of rechter wordt ziek en kan niet worden vervangen.
  • De verzekerde komt om in het schadegeval en de verzekeraar weet niet aan wie hij de vergoeding moet betalen.

De verzekerde is zijn contractuele verplichtingen niet nagekomen (op de datum van afronding van de expertise)

Deze situatie heeft uitsluitend betrekking op schadeverzekeringen en brandverzekeringen voor "eenvoudige risico’s". Zorg er daarom altijd voor dat je alle documenten en informatie die de verzekeraar van je vraagt, snel verstrekt.

Terug naar boven

Aanbevolen voor jou