Nieuws

Euratex eist maatregelen tegen fast fashion van Shein, Temu & co

Euratex, de Europese Kleding- en Textielconfederatie, vraagt Europa in een open brief om sneller en strenger op te treden tegen SheinTemu en andere Aziatische fast fashion-reuzen.

Expertise:
Redactie:
16 september 2025
Eurotex fast fashion Shein Temu

De Europese textielsector roept Europa op om sneller op te treden tegen Aziatische e-commerceplatforms zoals Shein en Temu. In een open brief klaagt Euratex (voluit European Clothing and Textile Confederation) het trage tempo aan van de Europese maatregelen rond fast fashion.

De brief benadrukt dat vooral de "ongeziene toename van textielafval" moet worden tegengegaan, net als de "ondraaglijke druk op Europese bedrijven". Euratex wijst er ook op dat er in 2024 maar liefst 4,5 miljard pakketten werden geïmporteerd door "de grootste e-commerceplatforms uit externe landen".

Waarom je beter niet bij Shein bestelt

Herziening van de douanerechten en andere eisen

In de brief roept Euratex onder meer op om de Europese douanewetgeving dringend te herzien. Momenteel zijn goederen met een waarde tot € 150 vrijgesteld van douanerechten. Een systeem waar Aziatische retailgiganten gretig gebruik van maken.

Zo'n hervorming werd twee jaar geleden al voorgesteld door de Europese Commissie, maar is nog steeds niet goedgekeurd door het Europees Parlement en de lidstaten.

Euratex roept ook op om lopende onderzoeken te versnellen en om de strengst mogelijke straffen toe te passen, en pleit voor extra belastingen op kleine pakketten en een structurele dialoog met de Chinese autoriteiten.

Verschillende nationale federaties, waaronder de Belgische, steunen de aanpak van Euratex.

Hoe vinden wij dat Europa moet omgaan met fast fashion?

Ook wij zijn voorstanders van strengere regelgeving. Het is duidelijk dat het bedrijfsmodel van Shein en andere spelers in de ultra fast fashion niet langer houdbaar is voor de toekomst van de planeet en toekomstige generaties. Iedereen kan bijdragen om het helse tempo dat deze bedrijven opleggen, te stoppen.

Allereerst moeten consumenten hun gedrag aanpassen. "Als consument moeten we kijken naar de impact van onze keuzes, zowel voor de planeet als voor de mensen die onze kleding maken", klinkt het bij onze milieu-expert Carine Deschamps. "Weiger dan ook om bij te dragen aan bedrijfsmodellen die slecht zijn voor het milieu en onze gezondheid."

Maar ook de overheid moet haar steentje bijdragen. Ze moet de activiteiten van de sector strenger controleren en reguleren, zodat grote modefabrikanten verplicht worden om duurzamer en ethischer te handelen.

Hoe deed kledij van Shein het in onze test?

Aanbevolen voor jou