Fast fashion: Testaankoop dient klacht in tegen Shein wegens misleidende handelspraktijken en aanzetten tot overconsumptie
Testaankoop heeft samen met 24 andere Europese consumentenorganisaties een klacht ingediend tegen Shein. De reden? Manipulatieve verkooptechnieken die aanzetten tot impulsieve aankopen en schadelijk zijn voor het milieu.

Shein, vroeger bekend als Sheinside, is een online modeplatform dat in 2008 werd gelanceerd. Het bedrijf veroverde de markt met spotgoedkope kleding, schoenen, handtassen en accessoires. Ondertussen is Shein actief in meer dan 150 landen en wordt de waarde van het bedrijf geschat op 36 miljard dollar.
Het bedrijfmodel van Shein is gebaseerd op de principes van Fast Fashion, of zelfs Ultra Fast Fashion:
- Kleding wordt in gigantische hoeveelheden geproduceerd,
- Het aanbod verandert razendsnel,
- Met ernstige sociale en ecologische gevolgen.
Terug naar boven
Een gezamenlijke klacht tegen de oneerlijke praktijken van Shein
In juni 2025 dient Testaankoop, samen met het BEUC (de Europese koepel van consumentenorganisaties) en 24 partnerorganisaties, een officiële klacht in tegen Shein bij de Europese Commissie en nationale consumentenbeschermingsautoriteiten.
De klacht is gebaseerd op een nieuw onderzoek en meldingen van meerdere BEUC-leden.
Waar gaat het om? Shein maakt systematisch gebruik van zogenaamde dark patterns: misleidende marketingtechnieken die consumenten aanzetten tot aankopen zonder dat ze het goed beseffen.
Wat is een dark pattern?
Dark patterns zijn digitale trucs die ontworpen zijn om het keuzegedrag van consumenten te beïnvloeden. Op de website van Shein uit zich dat onder andere in:
- Steeds terugkerende meldingen over lage voorraad (“nog maar 3 stuks beschikbaar!”)
- Nep-timers met aftellende klokjes (“Flash sale: nog 5 minuten!”)
- Niet-gecontroleerde reviews van zogenaamde klanten,
- Pop-ups die mensen schuldgevoel aanpraten wanneer ze een aanbieding willen weigeren of hun winkelmandje willen verlaten.
Deze technieken ondermijnen de vrije keuze van de consument en zetten aan tot overbodige aankopen.
Shein: een toxisch verdienmodel voor onze planeet en de consument
Ultrasnelle mode met zware gevolgen
Uit onderzoek van consumentenorganisaties blijkt dat Shein aanzet tot een extreem consumptiegedrag. Dat is niet alleen nefast voor het milieu, maar ook voor de portemonnee van de consument.
Volgens het Europees Milieuagentschap is de textielsector de vierde grootste oorzaak van klimaatverandering.
Fast fashion, met Shein als bekend voorbeeld, jaagt de overproductie van kleding aan, versnelt hoe snel kleding als ‘verouderd’ wordt beschouwd, en zorgt voor een alarmerende berg textielafval.
Ondoorzichtige en schadelijke productieomstandigheden
Shein draait op een model van goedkope ultraproductie, dat vaak gebaseerd is op:
- Het intensief gebruikt van chemische producten en synthetische materialen,
- Een katoenproductie met veel pesticiden en kunstmest,
- Productie in landen waar geen controle is op de arbeidsomstandigheden.
Wat Testaankoop van Shein eist
Met deze klacht vraag Testaankoop:
- Een onmiddellijke stopzetting van de manipulatietechnieken die Shein inzet,
- Bewijzen over de echtheid van klantenbeoordelingen en zogenaamde ‘schaarste’-boodschappen,
- Een sectoraal onderzoek naar andere fastfashionplatformen die gelijkaardige praktijken hanteren.
Terug naar boven
Europa slaat alarm over fast fashion
In februari 2025 startte de Europese Commissie een onderzoek naar Shein wegens schending van consumentenrechten. De klacht die vandaag door Testaankoop en haar partners wordt ingediend, versterkt die procedure met nieuwe belastende bewijzen.
Het gaat hier niet om een alleenstaand geval. Het fenomeen van zogenaamde dark patterns (digitale manipulatietechnieken) komt ook voor op andere fastfashionplatformen. Testaankoop pleit dan ook voor een strikte Europese regelgeving om consumenten te beschermen en een duurzamere, transparantere mode-industrie te stimuleren.
Kort Samengevat:
- Shein past digitale manipulatie toe om overconsumptie aan te moedigen.
- Die praktijken schaden zowel de consument als het milieu.
- Testaankoop vraagt samen met 24 andere organisaties om krachtig optreden van de Europese autoriteiten.
Lees ook onze analyse van Shein-kleding en ontdek welke chemische stoffen we aantroffen tijdens onze test.
Waarom je beter stopt met bestellen bij Shein
Terug naar boven