Testaankoop stelt vast: “We geven minder uit in de supermarkt, maar het ligt niet aan dalende prijzen”

Dalende inflatie, duurdere producten
De supermarktkorf van Testaankoop, die bestaat uit meer dan 3.000 producten in zeven supermarktketen, kende in oktober een inflatie van 11,5%. Vorige maand lag die nog op 13,5%. De inflatie daalt dus, wat betekent dat producten minder snel duur worden. Maar ze zijn nog altijd een pak duurder dan vorig jaar.
Het zijn nog altijd de groenten die felst gestegen zijn in prijs. Wortelen zijn 45% duurder dan vorig jaar, ajuinen 41%. Voor de sterkste stijgers moet ook gekeken worden naar de tomaten-afgeleiden: ketchup is 45% gestegen in prijs, tomatenpuree 38%. Dat terwijl tomaten zelf maar 2% duurder zijn geworden.
Diepvriesproducten zijn het voorbije jaar ook sterk gestegen in prijs. Ze zijn gemiddeld 18% duurder, vooral diepvriesfrieten (+37%) en fishsticks (+25%) vallen op. Verder zitten ook mosterd (+28%), maïs in blik (+24%) en mozzarella (+24%) in de top 10.
Weinig prijsdalingen
Sinds kort ziet Testaankoop ook weer producten die dalen in prijs. Balsamico azijn was in oktober bijvoorbeeld 13% goedkoper dan vorig jaar, vershoudfolie daalde met 6% en ijsbergsla met 4%. Dat is goed nieuws, maar als we kijken naar de internationale grondstoffenprijzen zouden veel meer producten moeten dalen in prijs. Plantaardige olie is bijvoorbeeld 52% goedkoper op de internationale markt dan in maart 2022, maar in de supermarkt zijn alle frituurolies duurder dan toen. Al maanden verwacht Testaankoop hier een prijsdaling te zien, in de tussentijd stuurt de organisatie iedere maand de vaststellingen naar de Belgische Mededingingsautoriteit zodat die kan controleren of de prijzen te verantwoorden zijn.
Goedkopere winkelkar
Ondanks al die stijgingen, geeft een gemiddeld gezin van 2 personen nu toch minder uit in de supermarkt dan vorig jaar. Het lijkt erop dat veel consumenten zijn overgestapt op goedkopere huismerken, een tip die Testaankoop ook altijd meegeeft om te besparen in de supermarkt.
“Waar een gemiddeld gezin van 2 in oktober vorig jaar nog ongeveer 477 euro per maand uitgaf in de supermarkt, zou dat nu op ongeveer 400 euro liggen”, legt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop, uit. “Dat gemiddelde is een inschatting gebaseerd op welke producten effectief gekocht worden in de verschillende supermarkten. En daaruit blijkt duidelijk dat consumenten vaker kiezen voor de goedkopere huismerken in plaats van de A-merken. Moesten ze hun koopgedrag niet hebben aangepast, zou datzelfde gezin nu maar liefst 532 euro betalen per maand. Een wezenlijk verschil, en nochtans betekent dat niet per se dat we hebben ingeboet aan kwaliteit. Uit onze voedingstesten komt namelijk naar voor dat de huismerken gemiddeld betere kwaliteitsscores halen dan A-merken.”
Toegang pers