Persbericht

De kwaliteit van huismerkproducten is gemiddeld beter dan die van A-merkproducten, volgens een analyse van Testaankoop op meer dan 1500 producten

07 december 2022

In deze tijden van crisis is iedereen op zoek naar manieren om geld te besparen. Testaankoop adviseert al jaren om producten van huismerken te kopen in de supermarkt , omdat die gemiddeld 51% goedkoper zijn dan A-merken. Alleen rijst dan de vraag of je met huismerken niet moet inboeten aan kwaliteit. Op basis van de testen die de afgelopen 5 jaar zijn uitgevoerd op meer dan 1500 producten, kan Testaankoop concluderen dat de kwaliteit van huismerkproducten zelfs gemiddeld iets hoger is dan die van A-merkproducten. “Het is dus mogelijk om geld te besparen en tegelijkertijd kwaliteitsproducten te kopen”, stelt Laura Clays, woordvoerder van de organisatie, vast.

Interessantere prijs

Testaankoop analyseert de supermarktprijzen van zowel huismerken als A-merken en schat dat consumenten gemiddeld ongeveer 51% kunnen besparen door te kiezen voor huismerken. Dat komt dus neer op een ‘1+1 gratis’-promotie op een bekend (inter)nationaal A-merk. Bij Aldi en Lidl, die hun eigen merken hebben, zijn consumenten respectievelijk 65% en 66% goedkoper af in vergelijking met A-merken in andere supermarkten.

 

92 tests op 1543 producten

Naast een prijsanalyse, heeft Testaankoop ook haar tests van de afgelopen 5 jaar bestudeerd. Het gaat in totaal om 92 testen (38 over voeding, 30 over hygiëneproducten en 24 over onderhoudsproducten) en 1.534 producten (731 voeding, 427 hygiëne en 376 onderhoud). Daaruit blijkt dat de kwaliteit van huismerkproducten met een gemiddelde van 68/100 superieur is aan die van A-merkproducten (gemiddeld 62/100).

 

Voorbeelden

De luiers van het merk Carrefour behaalden de hoogste score in de laatste test van Testaankoop en zijn drie keer goedkoper dan de tweede op de ranglijst, die van het merk Pampers (0,14 euro per luier versus 0,42 euro). Bij Colruyt kan je de beste buffelmozzarella vinden, met een score van 81/100, voor de helft van de prijs van die van het merk Galbani. En voor mozzarella van koemelk kan je bij Lidl terecht voor de hoogste score (79/100), dan betaal je 0,79 euro in plaats van 1,19 euro voor de koemelkmozzarella van Galbani (58/100). De bio-spaghetti van het merk Delhaize is ook bijna drie keer goedkoper dan de spaghetti van het merk De Cecco, voor dezelfde score. Vaatwastabletten van het merk Una (van Aldi) halen dezelfde kwaliteitsscore als die van het merk Frosch en kosten meer dan drie keer minder. Kortom, de voorbeelden zijn legio. “Wanneer je moet kiezen tussen verschillende producten in de supermarkt, speelt de prijs natuurlijk een belangrijke rol. Maar dat betekent niet dat je moet inleveren op kwaliteit. Onze tests van de afgelopen vijf jaar tonen aan dat het mogelijk is om geld te besparen in de supermarkt zonder in te boeten aan kwaliteit. En dat is natuurlijk erg goed nieuws”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop.

 

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.