Winkelkar van Testaankoop: inflatie blijft hoog (13,5%), maar voor het eerst zijn er dalingen

De maandelijkse inflatiecijfers van Testaankoop bevestigen opnieuw wat zovelen merken in de supermarkt: de prijzen blijven hoog. In september stelde de consumentenorganisatie een inflatie van 13,5% vast. Die ligt een beetje lager dan in augustus, en daalt daarmee langzaamaan verder. Voor de eerste keer is een gemiddelde winkelkar zelfs iets goedkoper dan vorige maand. Maar voor de consumentenorganisatie zijn de dalingen niet fel genoeg en komen ze vooral niet snel genoeg. Testaankoop hoopt dat de lopende onderzoeken van het Prijzenobservatorium en de Mededingingsautoriteit meer duidelijkheid zullen brengen.
Sterkste stijgers
Al zeven maanden zijn het vooral de groenten die zorgen voor deze hoge inflatiecijfers. Ze zijn gemiddeld 26% duurder dan vorig jaar, met uitschieters voor wortelen (+57%) en ajuinen (+53%). Ketchup (+46%) en tomatenpuree (+39%) volgen, diepvriesfrieten (+38) sluiten de top 5 af. Tussen de 20 producten die het voorbije jaar het sterkste stegen in prijs, vindt Testaankoop voor het eerst ook aardappelen terug (+23%). Dat een basisproduct als aardappelen zo fel in prijs gestegen is, verontrust de consumentenorganisatie.
Andere basisproducten kennen al langer een hoge inflatie en blijven ook deze maand erg hoog in prijs. Brood is nu 16% duurder dan in september 2022, jonge (gouda)kaas is 22% duurder en eieren zelfs 24%.
Goedkopere grondstoffen, dure eindproducten
Op de internationale markten zijn de prijzen van granen, olie en zuivel al langer aan het dalen. Maar dat ziet Testaankoop nog altijd niet terug in de eindproducten. 15 van de 16 frituurolies zijn duurder dan in maart 2022, nochtans is de groothandelsprijs van olie sinds dan gedaald met 50%. De internationale zuivelprijs is iets minder fel gedaald, met 26% ten opzichte van juni 2022. Toch zijn sinds dan nog 9 op de 10 flessen halfvolle melk en pakjes jonge (gouda)kaas gestegen in prijs. Bij de granen ziet Testaankoop een betere evolutie, maar ook daar zijn nog altijd 60% van de pakken bloem en pasta duurder dan in oktober 2022, ook al is de prijs van granen gedaald met 18%. De consumentenorganisatie beseft dat de loon- en verpakkingskosten gestegen zijn, maar stelt zich nog altijd de vraag of dit de enige verklaring is voor de uitblijvende prijsdalingen. Zoals elke maand heeft ze haar bevindingen doorgegeven aan de Belgische Mededingingsautoriteit.
Toch ook goed nieuws
Voor het eerst sinds de sterke stijgingen in de supermarkt begonnen, anderhalf jaar geleden, stelt Testaankoop vast dat de winkelkar van een gemiddeld gezin van twee personen minder kost dan de maand ervoor. In september gaf een gezin van 2 personen gemiddeld 531 euro uit in de supermarkt, dat is 2 euro minder dan vorige maand maar nog wel 63 euro meer dan vorig jaar.
“We zijn blij dat de dalende inflatie voor het eerst een concreet effect heeft op de winkelkar”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “Maar we moeten wel realistisch blijven: een dalende inflatie blijft een inflatie. De prijzen zijn ten opzichte van vorig jaar enorm gestegen. Daarom blijven wij verder evoluties in het oog houden en wachten we op de analyses van het Prijzenobservatorium en de Mededingingsautoriteit om duidelijk te maken of deze - soms zeer sterke - prijsstijgingen te verantwoorden zijn.”
Toegang pers