Persbericht

Inflatie in supermarkt met 2,73% op laagste niveau in twee jaar tijd, stelt Testaankoop vast

03 april 2024
inflatie maart 2024

03 april 2024
De enorme prijsstijgingen in de supermarkt lijken zo langzamerhand achter ons te liggen, zegt Testaankoop, dat elke maand de prijzen van meer dan 3.000 producten opvolgt in 7 supermarktketens. De inflatie ligt nu op 2,73%, ter vergelijking: in maart vorig jaar lag ze op 20,62%. In twee jaar tijd zijn de prijzen dus wel enorm gestegen, maar het voorbije jaar zijn veel producten gestabiliseerd in prijs, of zelfs licht gedaald. Maar de kans dat ze ooit terug dalen naar het niveau van januari 2022, vlak voor de sterke stijgingen, acht Testaankoop niet hoog. Nochtans is er volgens de consumentenorganisatie wel ruimte om de stijgende kosten meer te verdelen onder alle actoren van de voedingsketen.

Voorzichtige dalingen

Testaankoop stelt vast dat een aantal belangrijke producten vandaag goedkoper zijn dan vorig jaar. Brood kost nu bijvoorbeeld 2,7% minder dan vorig jaar, halfvolle melk kost 3,5% minder en vershoudfolie en aluminiumfolie zijn zelfs 7% goedkoper dan vorig jaar.


Die prijsdalingen moeten natuurlijk in perspectief gezet worden, omdat net deze producten vorig jaar al sterk in prijs waren gestegen. In twee jaar tijd werd brood 24% duurder en zuivel 28%. Gemiddeld stegen producten in de supermarkt met 26% in vergelijking met januari 2022, dat is de eerste maand met een inflatie van meer dan 2%. 

 

Te veel druk op consumenten

Sterke prijsdalingen ziet Testaankoop nog niet, en de kans dat die er ooit gaan komen acht de consumentenorganisatie ook niet zo hoog. Hoewel de prijzen op de internationale markten van grondstoffen als plantaardige olie en granen al bijna twee jaar dalen, ziet ze geen gelijkaardige dalingen in producten als frituurolie, pasta en bloem in de supermarkt. Integendeel, frituurolie kost gemiddeld 39% meer dan twee jaar geleden, en pasta kost ons ook nog gemiddeld 5% meer dan anderhalf jaar geleden, toen de prijzen op de internationale markten zijn beginnen dalen.

Het lijkt er dus eerder op dat de prijzen gemiddeld gezien zullen stagneren, en er geen compensatie komt voor de enorme stijgingen van het voorbije jaar. “Nochtans wijzen de dalingen in grondstofprijzen en energieprijzen er wel op dat er ruimte is voor prijsdalingen”, stelt Ortwin Huysmans, woordvoerder van Testaankoop, vast. “Die komen dus niet, of amper, de consument ten goede, terwijl de prijsstijgingen vorig jaar wel konden doorgerekend worden. Vandaar dat Testaankoop blijft ijveren voor een herevaluatie van de volledige voedingsketen, zodat de kosten kunnen worden verdeeld tussen alle actoren. Volgens ons komen de stijgende kosten nu disproportioneel vaak bij de consument te liggen.”