Persbericht

Laagste voedingsinflatie in twee jaar, stelt Testaankoop vast, maar sterke prijsdalingen komen er niet

05 maart 2024
etiket label supermarkt

05 maart 2024
De inflatie in de supermarkt bedraagt nu 4,27%. Daarmee staat ze op ongeveer hetzelfde niveau als twee jaar geleden, toen ze in maart 2022 voor het eerst over de 4% ging. De daling van de inflatie is goed nieuws, maar het betekent ook dat we nog altijd meer betalen dan vorig jaar. En toen lagen de prijzen al enorm hoog.

Stijgers en dalers

Laten we beginnen met positief nieuws: zuivelproducten, behalve kaas, zijn dit jaar goedkoper geworden. Halfvolle melk is nu bijvoorbeeld 5% goedkoper dan vorig jaar, yoghurt 2%. Kazen werden duurder, gemiddeld met 3,8%. Dit zijn wel producten die vorig jaar erg duur waren, de prijsdalingen zijn dus erg relatief.

Groenten zijn daarentegen fel gestegen in prijs, en dan vooral aardappelen. Daar betaal je nu ongeveer 20% meer voor dan vorig jaar. Zo zijn ajuinen en wortelen respectievelijk 36% en 31% duurder dan een jaar geleden. Enkele groenten werden dan weer goedkoper, zo kosten komkommers nu 18% minder en tomaten 8% minder dan vorig jaar.

 

Feb-22

Feb-23

Feb-24

gemalen koffie (250g)

2,73 €

3,08 €

3,08 €

fondantchocolade (100g)

0,98 €

1,10 €

1,17 €

diepvriesfrieten (1kg)

1,16 €

1,75 €

1,68 €

toiletpapier (12r)

4,21 €

5,81 €

5,83 €

aardappelen (1kg)

1,43 €

1,63 €

1,97 €

halfvolle melk (1l)

0,94 €

1,15 €

1,15 €

Gemiddelde prijzen o.b.v. de huismerkproducten en de producten van Aldi en Lidl

 

Enorme prijsstijgingen op twee jaar

Het slechtere nieuws is dat de prijsdalingen die we nu zien, volledig teniet gedaan worden als we kijken naar de inflatie op twee jaar. Supermarktproducten zijn gemiddeld een kwart duurder dan in januari 2022, toen de inflatie voor het eerst boven de 2% kwam.  

“De kans is klein dat we ooit nog terug keren naar de prijzen van januari 2022”, zegt Ortwin Huysmans, woordvoerder van Testaankoop. “Sommige kosten zijn namelijk permanent gestegen, zoals loonkosten. Maar we moeten vermijden dat de prijsdalingen die zich het voorbije jaar hebben voorgedaan in energie en grondstoffen louter en alleen grote producenten ten goede komen, en niet consumenten of boeren. Dat is wel wat we nu zien: uit een studie van econoom Olivier Malay blijkt dat 46% van de Belgische voedingsproducenten meer winst heeft geboekt in 2022 dan in 2021. Het is dringend tijd om de hele voedingsketen te herbekijken, en Testaankoop zal erop toezien dat de kosten dan op een eerlijke manier verdeeld zullen worden tussen alle actoren.”

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.