Persbericht

Testaankoop maakt de inflatie-balans: welke supermarktproducten werden in 2023 het duurst?

03 januari 2024
placeholder

03 januari 2024
Eerst wat goed nieuws om het jaar mee te beginnen: de voedingsinflatie daalt nog altijd. In decemer 2023 bedroeg ze 8,1%, tegen 9,4% in november 2023, en meer dan 20% in maart 2023. Groenten stegen in 2023 het meest in prijs (+20%) en vlees het minst (+3,5%). Maar als we wat verder terugkijken, zien we dat de inflatie in twee jaar tijd met bijna 29% is gestegen, een significante stijging voor Belgische gezinnen. De daling van de grondstofprijzen wordt volgens Testaankoop trouwens nog altijd onvoldoende doorgerekend in de prijzen die aan de consument worden aangerekend.

Het winkelmandje van Testaankoop

Al meer dan twee jaar volgt Testaankoop de prijzen van meer dan 3.000 producten (voeding, persoonlijke hygiëne en schoonmaakproducten) in 7 supermarktketens om de prijsevoluties en hun impact op de boodschappen van de huishoudens te analyseren. 

Overzicht 2023

De inflatie voor december 2023 bedroeg 8,1% en bleef dus verder dalen. Terugkijkend op het jaar 2023 zien we dat groenten het sterkst zijn gestegen, met uitschieters voor ajuinen (+46%), wortelen (+28%), bloemkool (+22%) en aardappelen (+21%). Vlees kende de kleinste stijging in 2023. 

  1. Groenten (+20%)
  2. Dierenvoeding (+16%)
  3. Diepvriesproducten (+10%)
  4. Kruidenierswaren (+9%)
  5. Frisdranken, fruit, schoonmaakproducten (+8%)
  6. Vis (+7%)
  7. Persoonlijke hygiëneproducten, papierwaren, zuivelproducten, charcuterie (+6%)
  8. Brood (+5%)
  9. Alcoholische dranken (+4%)
  10. Vlees (+3%)

We mogen echter niet uit het oog verliezen dat de inflatie in december 2022 al 19,7% bedroeg, wat betekent dat de voedselinflatie in twee jaar tijd bijna 29% bedraagt! "Als we de inflatie over twee jaar bekijken, komen we aan duizelingwekkende cijfers," zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. "Basisproducten zoals groenten zijn met meer dan 40% gestegen, terwijl brood, een basisproduct bij uitstek, met meer dan 20% is gestegen.

  1. Papierwaren (+54%)
  2. Groenten (+44%)
  3. Dierenvoeding (+42%)
  4. Diepvriesproducten (+35%)
  5. Zuivel (+34%)
  6. Kruidenierswaren (+29%)
  7. Schoonmaakproducten (+26%)
  8. Charcuterie (+24%)
  9. Vis (+23%)
  10. Brood en vlees (+21%)
  11. Frisdranken (+19%)
  12. Fruit (+18%)
  13. Persoonlijke hygiëneproducten (+17%)
  14. Alcoholische dranken (+16%)

Grondstofprijzen dalen (op de internationale markten)

Een andere bevinding van 2023 is dat consumenten nog altijd onvoldoende profiteren van de daling van de grondstofprijzen. Neem bijvoorbeeld plantaardige oliën: de prijs op de internationale markten daalt sinds maart 2022 (-51%). Toch zijn de frituuroliën die Testaankoop volgt 37% duurder dan in maart 2022. De prijs van zuivelproducten is ook gedaald sinds juni 2022 (-24%). Toch is 85% van de halfvolle melk en 94% van de jonge gouda duurder (respectievelijk +12% en +29%) dan in juni 2022. "We wachten nog steeds op de resultaten van de analyse van de Mededingingsautoriteit, aan wie we maandelijks onze bevindingen rapporteren om te onderzoeken of er mogelijk te grote winstmarges worden aangerekend," zegt Laura Clays.

Vergelijken

Het advies van Testaankoop bij deze scherpe prijsstijgingen is altijd geweest om te vergelijken, om valse promoties en shrinkflation te vermijden, maar ook om vaker te opteren voor huismerken. Op basis van analyses van de consumentenorganisatie zijn die over het algemeen 51% goedkoper dan A-merken, voor dezelfde kwaliteit. Een recente studie van het Prijzenobservatorium concludeert ook dat consumenten voor huismerken minder betalen in België dan in onze buurlanden (Frankrijk, Duitsland en Nederland).