Testaankoop maakt de inflatie-balans: welke supermarktproducten werden in 2023 het duurst?

Het winkelmandje van Testaankoop
Al meer dan twee jaar volgt Testaankoop de prijzen van meer dan 3.000 producten (voeding, persoonlijke hygiëne en schoonmaakproducten) in 7 supermarktketens om de prijsevoluties en hun impact op de boodschappen van de huishoudens te analyseren.
Overzicht 2023
De inflatie voor december 2023 bedroeg 8,1% en bleef dus verder dalen. Terugkijkend op het jaar 2023 zien we dat groenten het sterkst zijn gestegen, met uitschieters voor ajuinen (+46%), wortelen (+28%), bloemkool (+22%) en aardappelen (+21%). Vlees kende de kleinste stijging in 2023.
- Groenten (+20%)
- Dierenvoeding (+16%)
- Diepvriesproducten (+10%)
- Kruidenierswaren (+9%)
- Frisdranken, fruit, schoonmaakproducten (+8%)
- Vis (+7%)
- Persoonlijke hygiëneproducten, papierwaren, zuivelproducten, charcuterie (+6%)
- Brood (+5%)
- Alcoholische dranken (+4%)
- Vlees (+3%)
We mogen echter niet uit het oog verliezen dat de inflatie in december 2022 al 19,7% bedroeg, wat betekent dat de voedselinflatie in twee jaar tijd bijna 29% bedraagt! "Als we de inflatie over twee jaar bekijken, komen we aan duizelingwekkende cijfers," zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. "Basisproducten zoals groenten zijn met meer dan 40% gestegen, terwijl brood, een basisproduct bij uitstek, met meer dan 20% is gestegen.”
- Papierwaren (+54%)
- Groenten (+44%)
- Dierenvoeding (+42%)
- Diepvriesproducten (+35%)
- Zuivel (+34%)
- Kruidenierswaren (+29%)
- Schoonmaakproducten (+26%)
- Charcuterie (+24%)
- Vis (+23%)
- Brood en vlees (+21%)
- Frisdranken (+19%)
- Fruit (+18%)
- Persoonlijke hygiëneproducten (+17%)
- Alcoholische dranken (+16%)
Grondstofprijzen dalen (op de internationale markten)
Een andere bevinding van 2023 is dat consumenten nog altijd onvoldoende profiteren van de daling van de grondstofprijzen. Neem bijvoorbeeld plantaardige oliën: de prijs op de internationale markten daalt sinds maart 2022 (-51%). Toch zijn de frituuroliën die Testaankoop volgt 37% duurder dan in maart 2022. De prijs van zuivelproducten is ook gedaald sinds juni 2022 (-24%). Toch is 85% van de halfvolle melk en 94% van de jonge gouda duurder (respectievelijk +12% en +29%) dan in juni 2022. "We wachten nog steeds op de resultaten van de analyse van de Mededingingsautoriteit, aan wie we maandelijks onze bevindingen rapporteren om te onderzoeken of er mogelijk te grote winstmarges worden aangerekend," zegt Laura Clays.
Vergelijken
Het advies van Testaankoop bij deze scherpe prijsstijgingen is altijd geweest om te vergelijken, om valse promoties en shrinkflation te vermijden, maar ook om vaker te opteren voor huismerken. Op basis van analyses van de consumentenorganisatie zijn die over het algemeen 51% goedkoper dan A-merken, voor dezelfde kwaliteit. Een recente studie van het Prijzenobservatorium concludeert ook dat consumenten voor huismerken minder betalen in België dan in onze buurlanden (Frankrijk, Duitsland en Nederland).
Toegang pers