Persbericht

De winkelkar van Testaankoop: inflatie blijft (langzaam) dalen

05 december 2023
placeholder

05 december 2023
Zoals elke maand publiceert Testaankoop de inflatiecijfers voor haar mandje van meer dan 3.000 producten uit de supermarkt (voeding, huishoudproducten en persoonlijke verzorging) in 7 supermarktketens. Voor november komt de inflatie nog altijd neer op 9,4%. De grootste stijging ziet de consumentenorganisatie maand na maand bij de groenten (+20% ten opzichte van vorig jaar).  Verder stelt Testaankoop ook prijsstijgingen vast bij producten zoals aardbeienconfituur en chocoladekoekjes, omdat de prijs van suiker op de internationale markten al enige tijd aan het stijgen is. Maar langs de andere kant worden de internationale prijsdalingen voor zuivel, granen en oliën nog niet voldoende weerspiegeld in de supermarkten.

Groenten sterkste stijgers 

In november bedroeg de supermarktinflatie 9,4%. Dat berekende Testaankoop door de prijzen te vergelijken van meer dan 3.000 producten in 7 supermarktketens. Daarmee daalt de inflatie verder, want vorige maand kwam Testaankoop nog uit op een inflatie van 11,5%. 

Vooral groenten zijn duurder geworden ten opzichte van vorig jaar, gemiddeld zelfs 20%. Dit komt vooral door prijsstijgingen bij ajuinen (+47%), wortelen (+38%) en aardappelen (+20%). Ook vorig jaar lag de inflatie bij groenten al erg hoog, in twee jaar tijd zijn de prijzen van ajuinen gestegen met maar liefst 78%, en die van wortelen met 65%.

Diepvriesproducten zijn gemiddeld 12% duurder geworden, met een uitschieter voor fish sticks (+21%). Over een periode van twee jaar zijn diepvriesfrietjes (64%) het sterkst gestegen.

Kruidenierswaren zijn gemiddeld 11% duurder geworden, daar ziet Testaankoop vooral sterke stijgingen bij ketchup (+43%) en mosterd (+24%). In twee jaar tijd zijn deze met respectievelijk 69% en 74% gestegen. Fruit is gemiddeld 10% duurder dan vorig jaar, met pieken voor bosbessen (+27%) en bananen (+20%).

Sommige producten, zoals bloem, kennen dan weer een negatieve inflatie (-1%), maar bekeken over een periode van twee jaar is er nog steeds een sterke stijging van 23%.

Prijsverlagingen niet voldoende doorgerekend?

Op de internationale markten daalt de prijs van plantaardige oliën sinds maart 2022 (-52%), maar de prijzen van de frituuroliën in de winkelkar van Testaankoop zijn sinds maart 2022 met gemiddeld 38% gestegen.

Hetzelfde verhaal bij zuivel: over het algemeen daalt de prijs van zuivel sinds juni 2022 (-26%), met een kleine uitzondering in oktober. Toch is 80% van de halfvolle melkproducten en 94% van de jonge (gouda)kazen duurder, respectievelijk gemiddeld 29% en 12%, dan in juni 2022.

De resultaten zijn iets beter voor granen, die sinds oktober 2022 met gemiddeld 18% zijn gedaald. Testaankoop merkt echter op dat de helft van de bloem en 60% van de pasta nog steeds duurder is dan in oktober 2022.

De suikerprijzen daarentegen stijgen op de internationale markten, wat dan weer wel gereflecteerd wordt in de supermarkten: Testaankoop stelde prijsstijgingen vast voor aardbeienconfituur (18%) en chocoladekoekjes (16%). Een pot aardbeienconfituur van een huismerk die in november vorig jaar nog 1,58 euro kostte, staat nu bijvoorbeeld al te koop aan 1,91 euro.

De Mededingingsautoriteit, die elke maand de resultaten van de Testaankoop-analyses krijgt, heeft ondertussen aangekondigd dat zij binnenkort de voorlopige resultaten van haar onderzoek naar mogelijke ‘graaiflatie’ van voedingsproducenten zal publiceren, samen met het rapport van het Prijzenobservatorium.

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.