Nieuws

Behalve energie- en brandstofprijzen ook groenten en lamsvlees fors duurder

20 december 2021
inflatie prijsstijgingen supermarkt

De inflatie loopt op. Dat blijkt niet alleen uit de officiële cijfers maar ook uit eigen onderzoek. Wij stellen daarbij opvallende prijsstijgingen vast bij onder meer groenten, lamsvlees, pasta en frituurolie. Je kunt de rekening verzachten door in de supermarkt te kiezen voor producten van huismerken en witte producten.
In de maand november liep de totale inflatie op jaarbasis al op tot 5,64 %. Hoofdoorzaak zijn veruit de hogere energie- en brandstofprijzen (respectievelijk +55% en +32%). Maar ook de alcoholische dranken en tabak vertoonden het afgelopen jaar een stijging van bijna 5%.

Groenten: stijging met 10%

Op dit moment is het officiële inflatiecijfer (consumptieprijsindex van de FOD Economie) voor de maand december nog niet gekend. Zelf namen we de prijzen onder de loep bij Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Cora en Delhaize en zien we alvast een gemiddelde prijsstijging van nog maar eens 0,9%.

Steeg voeding het afgelopen jaar globaal met slechts 0,9%, dan zien wij toch een fikse prijsstijging bij groenten (+10%). Vlees steeg gemiddeld met 3%, met een absolute uitschieter voor lamsvlees (+12,6%) en in mindere mate voor gevogelte (+5%) en rundsvlees (+3,5%). Kalfsvlees (-4 %) en varkensvlees (-4,7%) werden dan weer goedkoper.

Duurdere prijzen voor pasta en frituurolie

Kruidenierswaren stegen globaal met amper 1,4%. Maar binnen deze productcategorie zien we toch enkele opvallende stijgers. Zo werden de eersteprijsmerken van pasta zoals spaghetti en capellini in de supermarkten gemiddeld 16% duurder in een jaar tijd. De pasta van hun huismerken werd gemiddeld 10% duurder. Verder zien we grote prijsstijgingen bij frituurolie, en dit zowel bij het nationale merk (+17%) als bij de eersteprijsmerken (+19,5%) en de huismerken (+12%) van de supermarkten in vergelijking met de prijzen van vorig jaar.

Ook enkele prijsdalingen

Gelukkig zijn er ook producten die goedkoper worden. Zo zien we lichte prijsdalingen bij onder meer dierenvoeding, vis en producten uit de zee, persoonlijke hygiëne, diepvriesproducten en frisdranken.

Doe je voordeel met huismerken en witte producten

Als consument heb je niet zoveel greep op de prijs die je wordt aangerekend. Maar je kunt wel zelf kiezen waar je je inkopen doet en welke producten je koopt, en vooral van welke merken.

Uit onze studies blijkt dat huismerken en witte producten respectievelijk gemiddeld 45% en 66% goedkoper zijn dan (inter)nationale merkproducten. En de producten van Aldi en Lidl zijn gemiddeld 64% goedkoper dan (inter)nationale merkproducten. Gaat je voorkeur toch uit naar merkproducten, maak dan gebruik van promoties.
Wil je weten in welke supermarkt je voor welke producten het goedkoopst af bent, dan kun je terecht op onze supermarktmodule.

Naar onze supermarktmodule