Dossier

Ethisch in de supermarkt

24 mei 2016
ethisch in de supermarkt

24 mei 2016

Welke inspanningen nemen supermarkten om een eerlijke handel te garanderen? En wat kunt u, de consumenten, doen om een steentje bij te dragen?

Wat kunt u doen?

U kunt mee opkomen voor de rechten van de werknemers in de derde wereld en tegen kinderarbeid, voor een rechtvaardige vergoeding van de producenten en voor het milieu, door af en toe te kiezen voor een product (koffie, bananen, honing, fruitsap ...) met een ethische label. We kennen allemaal Max Havelaar en Oxfam ("fair trade"), maar er bestaan ook andere (keur)merken zoals Rainforest Alliance (bv. Chiquita-bananen, Collibrikoffie, Lipton-thee en binnenkort Côte d’Or-chocolade). Deze labels focussen telkens op één of meerdere criteria zoals milieu, arbeidsomstandigheden en sociale of financiële voorwaarden.
Zijn ethische producten niet duurder? Niet noodzakelijk, al is dat vaak wel het geval. Een fairtradeproduct kan soms goedkoper uitvallen dan een conventioneel product. Dat heeft minder te maken met wat de producent betaald krijgt dan met de winstmarge die de tussenpersonen op zak steken.