Dossier

Solden: onze specialisten beantwoorden je vragen

29 juni 2022
sales

Als je een vraag hebt rond solden bel je onze specialisten die een antwoord op maat voor je klaar hebben. Je kunt al veel informatie vinden in onze dossiers over solden. Vind je echter niet wat je zoekt, bel dan gerust!

 

Een honderdtal advocaten staan voor je klaar om snel en duidelijk juridisch advies te geven.

BEL ONS OP 02 542 34 34

Mogelijke vragen die je je tijdens de solden kan stellen

  1. "Mijn smartphone Samsung S5 is gekocht verleden jaar. Hij is stuk gegaan verleden week. Ik heb hem gekocht in de solden. Mag ik dit nog inruilen? Heb ik garantie?" Het antwoord vind je in ons dossier over garanties.
  2. "Ik heb pas schoenen gekocht. Op het kassaticket staat dat ik mag ruilen. Maar ik heb ze wel aangedaan en 500 meter mee gestapt (dit is zichtbaar op de zool)." Het antwoord vind je in ons dossier over artikelen omruilen.
  3. "Ik kocht ondergoed. Mag ik dit ruilen?" Enkel als de winkel dit toestaat. Meestal zal dit echter niet het geval zijn om redenen van hygiëne. Bekijk ook ons dossier over artikelen omruilen.
  4. "Ik heb een jurk gekocht maar de verkeerde. Dit zag ik pas thuis. Mag ik dit terugbrengen?" Enkel als de winkel dit op zijn kassaticket voorzien heeft of dit gewoon wordt toegelaten. Bekijk ook ons dossier over aankopen terugbrengen.
  5. "Ik zag eenzelfde paar schoenen voor € 49,99 dat ik gisteren kocht aan € 90. Kan dat?" Ja, iedere winkel kiest vrij zijn prijzen.
  6. "Cumulatieve kortingen: hoe meer stuks je koopt, hoe meer korting je krijgt. Mag dat?" Ja.
  7. "Ik kocht een rokje voor € 39,50 en kom thuis en zie onder de sticker dat de originele prijs € 35 was. Kan dat?" Neen, een soldenprijs moet goedkoper zijn (lager) dan de eerder toegepaste prijs.
  8. "Ik zag in een winkel een kostuum in solden. Ze wilden dit niet opzij leggen voor mijn zoon. Mag dat?" Ja. De verkoopster doet in dergelijk geval wat ze wil.
  9. "Ik kocht aardappelen online. Maar ik heb me vergist en het is niet de juiste soort. Mag ik ze terugsturen?" Neen. De bedenktijd voor online aankopen geldt niet voor bederfbare goederen. Bekijk ook ons dossier over onlineaankopen.
  10. "Ik kocht een kostuum in een winkel en de naad scheurde open na 2 keer dragen. Heb ik daarop garantie?" Ja. Zie ook ons dossier over garantie.
  11. "Ik kwam in de winkel en ik zag: gesoldeerde goederen mogen niet geruild worden, ondanks kassaticket dat in ruiling voorziet voor aankopen buiten de solden. Mag dit?" Ja. Het basisprincipe blijft: geen terugname. Zie ook ons dossier over artikelen terugbrengen.
  12. "De verkoper van de multimediawinkel beweerde dat ik slechts zes maanden garantie heb omdat het product in de solden is gekocht. Is dit zo?" Neen, je hebt steeds 2 jaar garantie op een multimediaproduct. Zie ook ons dossier over garantie.
  13. " Ik heb een vaas gekocht waar een stuk af is, in de solden. Ik had dat niet gezien, maar het was wel zichtbaar. Valt dit onder garantie?" Neen. Zichtbare gebreken vallen hier niet onder. Het is aan jou om goed te kijken. Zie ook ons dossier over garantie.
  14. "Ik kocht een mixer in de solden. Hij werkt niet meer, na twee maanden. Valt dit onder garantie?" Ja. Zie ook ons dossier over garantie.
  15. "Indien mijn radio na 7 maanden stuk gaat, valt dit onder garantie?" Ja, maar opgelet. Na de eerste zes maanden moet je als consument bewijzen dat het gebrek al van bij de aankoop aanwezig was (eventueel via een expertise). Zie ook ons dossier over garantie.
  16. "Ik kocht een te kleine broek. Mag ik deze ruilen?" Neen, tenzij het op kassaticket vermeld staat dat omruilen (bijv. binnen de 8 dagen) kan. Het is aan jou om te passen in de winkel. Zie ook ons dossier over artikelen terugbrengen.
  17. "Ik koop een tweedehandsfiets in een winkel. Heb ik recht op garantie?" Ja, in beginsel ook 2 jaar. Tenzij de verkoper de termijn beperkt heeft, wat wettelijk toegelaten is (maar de garantietermijn mag niet korter zijn dan 1 jaar). Zie ook ons dossier over garantie.
  18. "Ik koop tweedehands een fiets op www.2dehands.be van een consument. Heb ik recht op garantie?" Neen. Zie ook ons dossier over garantie.
  19. "Ik kocht een smartphone. Er stonden foto’s van iemand anders op. Ik dacht dat ik een nieuwe had gekocht. Mag ik mijn geld terugvragen?" Ja. Je mag de vernietiging van de aankoop eisen, want het betrof een bedrieglijke verkoop.

 

Zit je met een vraag of probleem omtrent je soldenaankopen?

BEL ONS OP 02 542 34 34