Persbericht

Twee jaar na de klacht voor misleidende klimaatclaims: Luchtvaartmaatschappijen doen nog altijd aan greenwashing

17 juni 2025
greenflying

17 juni 2025
Twee jaar geleden dienden Testaankoop en haar Europese koepelorganisatie BEUC een klacht in tegen 17 luchtvaartmaatschappijen bij de Europese Commissie en het netwerk van consumentenorganisaties in Europa (CPC-netwerk), omdat de maatschappijen allemaal aan greenwashing doen. Ondertussen is de situatie licht verbeterd, maar greenwashing blijft een breed verspreide praktijk in de luchtvaartsector. BEUC vraagt aan de Europese Commissie en het CPC-netwerk om greenwashing te blijven onderzoeken en ervoor te zorgen dat de luchtvaartmarketing betrouwbaarder wordt.

Klacht bij Europese Commissie

In juni 2023 diende Testaankoop samen met de Europese koepel BEUC en 22 andere consumentenorganisaties een klacht in bij alle Europese consumentenautoriteiten, omdat ze vonden dat de claims van 17 luchtvaartmaatschappijen rond hun klimaatambities oneerlijke handelspraktijken zijn. Een klein jaar later, in april 2024, startten de Europese Commissie en het CPC-netwerk een onderzoek naar 20 luchtvaartmaatschappijen en riepen hen op zich aan de regels te houden. Dat onderzoek loopt nog altijd.

 

Twee jaar later

Ondertussen hebben sommige luchtvaartmaatschappijen hun claims verwijderd of aangepast, al gaat het soms maar op een kleine aanpassing van de formulering of van de kleur. Twee belangrijke claims die uit het onderzoek van 2023 naar boven kwamen als misleidend, worden nog altijd prominent gebruikt door bepaalde maatschappijen. Het gaat over claims rond CO2-compensatie en het overdrijven van duurzaamheidsdoelstellingen op lange termijn. Nochtans spreken rechtbanken in Europa en daarbuiten zich steeds vaker uit, waarbij ze luchtvaartmaatschappijen veroordelen voor greenwashing. 

 

‘Green fares’

Wat ook opvalt is dat ‘groene tarieven’ populair worden en consumenten soms zelfs belonen met kortingen op volgende vluchten, wat uiteraard juist voor meer uitstoot zorgt.

"Wanneer je online een vlucht boekt, wordt het op verschillende manieren voorgesteld alsof dat duurzaam kan”, stelt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop, vast. “Je kan bij Brussels Airlines een ‘groen tarief’ nemen en zo bijdragen aan het gebruik van ‘sustainable aviation fuel’ of de CO2-uitstoot van je vlucht compenseren door te investeren in een klimaatbeschermingsproject. Reizigers wordt op die manier wijsgemaakt dat ze een duurzame vorm van transport hebben gekozen, terwijl het eigenlijk om een zwaar vervuilende gaat.” 

Leden van het Miles&More-programma van Brussels Airlines kunnen bijvoorbeeld badges verdienen wanneer ze hun CO2-uitstoot compenseren, en op die manier ‘Climate Supporter’ of ‘mindfulflyer’ worden.

 

 

Testaankoop kijkt uit naar de conclusies van het onderzoek van de Europese Commissie, in de hoop dat consumenten niet langer misleid worden door dit soort van greenwashing.

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.