Klacht van Testaankoop tegen greenwashing door luchtvaartmaatschappijen heeft effect

Klacht over greenwashing
In juni 2023 diende Testaankoop, samen met haar Europese koepelorganisatie BEUC en andere consumentenorganisaties, een klacht in omdat ze vond dat 17 luchtvaartmaatschappijen misleidende beweringen deden. Zo beweerden de maatschappijen dat het mogelijk zou zijn om 'groen' of 'duurzaam' te vliegen. Testaankoop en de andere organisaties ontdekten bij hun analyses bijvoorbeeld claims dat je de CO2-uitstoot van je vlucht kunt 'compenseren' of 'neutraliseren', wat niet klopt. Volgens de consumentenorganisaties vormen deze claims oneerlijke handelspraktijken. Testaankoop heeft daarom klacht ingediend bij de Europese Commissie en het CPC Network, en daarnaast ook melding gemaakt bij de Economische Inspectie.
Luchtvaartmaatschappijen moeten hun strategie aanpassen
Het CPC Network is de redenering van Testaankoop en de andere organisaties gevolgd en kondigt vandaag aan dat het dergelijke praktijken misleidend vindt. Het gaat onder meer om:
- de verkeerde indruk wekken dat het betalen van een extra taks de CO2-uitstoot kan verminderen of volledig kan compenseren, door er bijvoorbeeld klimaatprojecten met een lagere milieu-impact mee te financieren of het gebruik van alternatieve vliegtuigbrandstoffen mee te ondersteunen;
- de term “duurzame vliegtuigbrandstoffen” (Sustainable Aviation Fuels) gebruiken zonder de milieu-impact van deze brandstoffen te verduidelijken;
- de termen “groen”, “duurzaam” of “verantwoordelijk” gebruiken of andere impliciete groene beweringen doen;
- beweren dat de luchtvaartmaatschappij op weg is naar nul-uitstoot van broeikasgassen of andere toekomstige milieuprestaties, zonder duidelijke, verifieerbare doelen of onafhankelijk monitoringsysteem;
- consumenten een calculator voorleggen voor de CO2-uitstoot van hun vlucht, zonder voldoende wetenschappelijk bewijs te leveren voor de betrouwbaarheid van de berekening en zonder informatie te verstrekken over de elementen die voor deze berekening zijn gebruikt;
- consumenten een vergelijking voorleggen van vluchten met betrekking tot hun CO2-uitstoot, zonder voldoende nauwkeurige informatie te verstrekken over de elementen waarop de vergelijking is gebaseerd.
De autoriteiten roepen de luchtvaartmaatschappijen - waaronder drie andere dan die waarop de klacht betrekking heeft - op om de regels na te leven. “We zijn blij dat onze klacht is gehoord door de autoriteiten en dat er een duidelijk signaal is gegeven aan de luchtvaartmaatschappijen”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “De strijd tegen greenwashing moet een prioriteit worden voor onze autoriteiten, niet alleen bij luchtvaartmaatschappijen trouwens. Consumenten kunnen pas duurzamere keuzes maken als ze betrouwbare informatie hebben.”
Toegang pers