Nieuws

Als de treinreis naar het buitenland niet naar wens verliep

10 augustus 2022
probleem bij treinreis naar het buitenland

Ontdek hier wat je rechten zijn wanneer een treinrit binnen de EU vertraging opliep of werd geannuleerd.

Had je een treinreis Brussel-Amsterdam of Brussel-Parijs geboekt maar liep die in het honderd doordat de rit veel vertraging opliep of, erger nog, doodgewoon werd geannuleerd? Dat hoef je niet over je kant te laten gaan. Voor een internationale treinreis van de ene EU-lidstaat naar een andere kun je terugvallen op de bescherming van Europese regelgeving. 

Sta op je rechten

Werd je trein geannuleerd of liep de rit een vertraging op van méér dan 60 minuten (gerekend bij aankomst op de eindbestemming), dan kun je kiezen uit deze twee mogelijkheden:

  • Ofwel zie je af van je reis en eis je de volledige terugbetaling van je ticket. Dus niet alleen voor het deel van de reis dat niet kon worden gemaakt maar ook voor het reeds gemaakte deel als ook dat deel geen zin meer heeft. Met als toemaatje een retourticket naar je eerste vertrekpunt indien dat relevant is. 
  • Ofwel kun je je reis voortzetten met een alternatieve verbinding. Naar keuze zodra de eerste gelegenheid zich daarvoor voordoet of op een latere datum, onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden. Je hebt in dat geval recht op een bijkomende compensatie van 25 % van de ticketprijs bij een vertraging van 60 tot 119 minuten en van 50 % van de ticketprijs bij een nog grotere vertraging. Let wel: je kunt die bijkomende compensatie niet inroepen als je pas een ticket kocht toen de vertraging reeds was aangekondigd.

Bovendien heb je normaliter recht op bijstand in de vorm van:

  • eten en drinken, al naargelang hoe lang je moet wachten;
  • indien nodig een overnachting in een hotel of ander verblijf, plus het vervoer heen en terug tussen dat verblijf en het treinstation;
  • vervoer naar het treinstation, een alternatief vertrekpunt of de eindbestemming als je trein geblokkeerd staat op het spoor. 

Tip: vraag aan de spoorwegmaatschappij om de vertraging op je ticket te vermelden, zo heb je meteen een bewijs in handen op het ogenblik dat je je claim indient.

Wat als het een geval van overmacht was?

In bepaalde gevallen zal de spoorwegmaatschappij overmacht inroepen. Het enige verschil met wat net is beschreven, is dat ze in dat geval niet verplicht is om voor een eventuele overnachting te betalen. Maar weet dus dat ze overmacht niet als argument kan inroepen om je het recht op een compensatie te ontzeggen.

Er zal sprake zijn van overmacht als de vertraging of annulering het gevolg is van:

  • omstandigheden buiten de macht van de spoorwegmaatschappij die hadden kunnen worden vermeden of verhinderd;
  • het gedrag van een reiziger;
  • het gedrag van een derde dat niet had kunnen worden vermeden of verhinderd, zoals een spoorloper. Het gedrag van een andere spoorwegmaatschappij die dezelfde spoorinfrastructuur gebruikt, wordt niet als gedrag van een derde gezien. 

Niet voor alle treinen

Je zult je helaas niet bij elke treinreis op de Europese regels kunnen beroepen. Lidstaten mogen zelf kiezen of ze dezelfde regels toepassen op de nationale treinen of niet. Ze mogen ook internationale treinen met vertrek of aankomst buiten de EU uitsluiten. De regels kunnen dus variëren van land tot land. 

Meer info?

Als je meer informatie zoekt over problemen tijdens het reizen, vind je misschien een antwoord in een van onze reisdossiers.

NAAR ONZE DOSSIERS OVER PROBLEMEN TIJDENS DE REIS

Heb je nog vragen over iets dat is misgelopen tijdens je treinreis, dan kun je contact opnemen met onze reishulplijn op het nummer 0800 29 510. 

BEL DE REISHULPLIJN