Nieuws

Vertraagde of geannuleerde treinen in de EU: jouw rechten als consument

24 februari 2025
probleem bij treinreis naar het buitenland

24 februari 2025
Als je binnen de Europese Unie (EU) met de trein reist, is het belangrijk dat je je rechten kent in geval van vertraging of annulering. Lees hier wat je als treinreiziger in dergelijke gevallen kunt claimen, wat de vergoedingen zijn, eventuele terugbetalingen, enz.

De Europese regelgeving biedt consumenten bescherming om te garanderen dat hun reizen zonder grote ongemakken verlopen. In dit artikel vind je essentiële informatie over je rechten als treinreiziger in de EU, waaronder vergoedingen, terugbetalingen en klachtenprocedures.

retard train

Reizen met de trein in de EU 

Boek je een treinreis binnen de EU? Dan heb je als consument bepaalde rechten. Deze rechten zijn bedoeld om je te beschermen als je trein vertraagd of geannuleerd is.

Rechten bij vertraging of annulering van een treinreis in de EU

 Als je trein vertraagd of geannuleerd is, heb je verschillende opties om je rechten als consument te verdedigen:

  • Je ziet af van de reis en eist een volledige terugbetaling: Als je trein geannuleerd is of een vertraging van meer dan 60 minuten heeft bij aankomst op je eindbestemming, kun je je reis annuleren en een volledige terugbetaling van je ticket eisen. Dus niet alleen voor het deel van de reis dat je niet kon maken, maar ook voor het deel dat je al hebt gemaakt als dat ook geen zin meer heeft. Heb je een retourticket naar je oorspronkelijke vertrekpunt? Dan kun je ook hiervoor een terugbetaling vragen.
  • Je reis voortzetten met een alternatief: Je kunt ook verder reizen met een andere vervoersoplossing die wordt aangeboden door de spoorwegmaatschappij. Als de beschikbare vervoersmogelijkheden langs een alternatieve route niet binnen de 100 minuten aan de reiziger worden meegedeeld, kan de reiziger zijn eigen vervoer met het openbaar vervoer (bus of trein) regelen en kun je de noodzakelijke, gepaste en redelijke kosten op je spoorwegmaatschappij verhalen.

Als je voor deze optie kiest, heb je recht op een extra compensatie afhankelijk van de duur van de vertraging. Je hebt recht op een vergoeding van 25 % van de ticketprijs bij een vertraging van 60 tot 119 minuten. Bij een grotere vertraging bedraagt de compensatie 50 % van de ticketprijs.

Hou er rekening mee dat je geen aanspraak kunt maken op deze extra compensatie als je pas het ticket hebt gekocht nadat de vertraging was aangekondigd, of als je op je bestemming aankomt via een andere route met een vertraging van minder dan 60 minuten.  

Je ticket moet binnen 30 dagen na ontvangst van de aanvraag worden terugbetaald.

Compensatie en terugbetaling bij vertraging of annulering van een treinreis

retard train

Naast de hierboven genoemde opties heb je recht op bepaalde bijstand als je treinreis vertraagd of geannuleerd is: 

  • Eten en drinken: Afhankelijk van hoe lang je moet wachten, is de spoorwegmaatschappij verplicht om je te voorzien van eten en drinken. Indien eten en drinken beschikbaar is of redelijkerwijs kan worden geleverd. 
  • Accommodatie: Indien nodig moet de spoorwegmaatschappij je een overnachting in een hotel of andere accommodatie aanbieden. Daarnaast moeten ze het vervoer tussen deze accommodatie en het treinstation betalen. De duur kan tot maximaal 3 nachten worden beperkt in geval van overmacht.
  • Alternatief transport: Staat je trein geblokkeerd op het spoor? Dan moet de spoorwegmaatschappij vervoer regelen naar het treinstation, een alternatief vertrekpunt of de eindbestemming als dit fysiek mogelijk is. 

Hoe dien ik een claim in als mijn treinreis vertraagd of geannuleerd is?

Vraag de spoorwegmaatschappij om een attest van de vertraging, gemiste aansluiting of annulering. Dit zal je claim gemakkelijker maken. En dit attest zal dienen als bewijs wanneer je je claim voor terugbetaling of compensatie indient.

Je kunt dit verzoek normaalgezien via de website van de spoorwegmaatschappij indienen.

Uitzonderingen en beperkingen van jouw rechten 

Vertraging of annulering in geval van overmacht

Weet dat bepaalde gevallen van treinvertragingen of -annuleringen kunnen worden beschouwd als gevallen van overmacht. In dergelijke gevallen kan de spoorwegmaatschappij zich beroepen op overmacht om geen schadevergoeding te moeten betalen.

Overmacht is van toepassing in de volgende situaties:

  • Omstandigheden buiten de macht van de spoorwegmaatschappij die hadden kunnen worden vermeden of voorkomen.
  • Gedrag van een reiziger.
  • Gedrag van een derde partij dat niet had kunnen worden vermeden of voorkomen. Het gedrag van een andere spoorwegmaatschappij die dezelfde spoorweginfrastructuur of infrastructuurbeheerder gebruikt, wordt niet beschouwd als het gedrag van een derde partij.

De stakingen van spoorwegpersoneel worden niet beschouwd als overmacht.

retard train

Niet dezelfde regels voor alle treinen, afhankelijk per land

Je zult je helaas niet bij elke treinreis op de Europese regels kunnen beroepen. Lidstaten mogen op dit moment zelf kiezen of ze dezelfde regels wel of niet toepassen op nationale treinen. Ze mogen ook internationale treinen uitsluiten als een aanzienlijk deel van de route, inclusief minstens één stop, buiten de EU ligt. De regels kunnen dus per land verschillen.

Praktische tips bij vertraging of annulering van de trein

We geven je enkele praktische tips in geval van treinvertraging of -annulering in de EU:

  • Blijf op de hoogte: Blijf op de hoogte van aankondigingen en updates van de spoorwegmaatschappij over je trein.
  • Bewaar je bewijsmateriaal: Bewaar alle relevante documenten, zoals tickets, ontvangstbewijzen voor maaltijden of accommodatie en verslagen van eventuele aankondigingen van vertragingen.
  • Dien een claim in: Zijn je rechten als consument geschonden? Dien dan zeker een klacht in bij de spoorwegmaatschappij. Gebruik de juiste communicatiekanalen en lever al het nodige bewijs om je claim te ondersteunen.

Als treinreiziger in de EU is het essentieel om je rechten te kennen in geval van vertragingen of annuleringen. De EU-regels zorgen ervoor dat je een passende vergoeding en terugbetaling krijgt in geval van ongemak. Door op de hoogte te blijven, bewijsmateriaal bij te houden en indien nodig een claim in te dienen, kun je opkomen voor je rechten als consument en een eerlijke vergoeding krijgen als je treinreis vertraagd of geannuleerd is.

Nog andere vragen over de vertraging of annulering van een treinreis?

Wil je meer informatie over je rechten als consument bij treinvertragingen of -annuleringen?

NAAR ONZE DOSSIERS OVER PROBLEMEN TIJDENS DE REIS

Heb je nog vragen over iets dat is misgelopen tijdens je treinreis, dan kun je contact opnemen met onze reishulplijn op het nummer 0800 29 510. 

BEL DE REISHULPLIJN

 

 

Aanbevolen voor jou

Ontvang onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte!

Registreer je