Dossier

Reizen: vraag het ECC naar je rechten in Europa

10 februari 2017
reizen cec

10 februari 2017

Rijst er een probleem wanneer je in een ander EU-land reist? Vraag het Europees Centrum voor de Consument om raad. Het ECC en zijn netwerk bieden gratis informatie, advies en bemiddelingsdiensten.

Je consumentenrechten stoppen niet aan de grens. In Europa kun je rekenen op bijstand van het Europees Centrum voor de Consument. Samen met zijn Europese netwerk kan het ECC je helpen met verschillende reisproblemen die we hieronder vermelden. Kijk ook eens op de website van het ECC.

Reizen in Europa

ECC België geeft je graag tips om je reis goed voor te bereiden: hoe boek je je reis, welke documenten heb je nodig, wat met je huisdier …

En mocht je toch een probleem hebben met je vlucht, je reis met de trein of de boot, lees dan alles over je passagiersrechten.

Bezit je een timesharing die je graag van de hand doet? Of word je op je bestemming aangesproken om een timesharing te kopen? Lees over je rechten en de laatste trends en oplichtingspraktijken in deze sector.

Dankzij de "ECC-Net: Travel" app, ontwikkeld door het ECC-Net, vertrek je met een gerust hart met vakantie. Deze gratis app staat je bij met hulp en advies bij al je reisproblemen en dit in 30 landen en 25 talen.

Reizen met de wagen in Europa

Van plan om met je wagen of een huurwagen de Europese wegen te berijden? Elk Europees land heeft zijn eigen verkeersregels. Wanneer je dus met de wagen in een ander land rijdt, word je geacht de regels daar te kennen en te respecteren.

Het ECC kan je helpen met:

  • de belangrijkste verkeersregels in elk Europees land dankzij een interactieve kaart uitgegeven door de Europese Commissie. Bekijk deze zeker voor je vertrekt of download de app;
  • enkele bijzondere situaties die reizigers regelmatig tegenkomen;
  • verkeersboetes die u in het buitenland oploopt.
Wagen huren in Europa

Met een huurwagen verken je in alle vrijheid nieuwe oorden. Het ECC vertelt je graag:

  • hoe je een huurwagen reserveert
  • wat je moet nagaan voordat je een auto reserveert
  • welke verzekeringen je moet nemen
  • waarop je moet letten wanneer je een huurwagen ophaalt
  • hoe je moet reageren bij problemen op de weg
  • waarop je moet letten wanneer je een huurauto terugbezorgt
  • hoe je aangerekende kosten betwist.
Diensten in het buitenland

In Europa kun je rekenen op allerlei dienstverleners wanneer je moet bellen, betalen met je bankkaart of naar de dokter moet. Het ECC legt je uit wat je moet weten over:

  • financiële diensten
  • verzekeringen
  • telecommunicatie

Contacteer het Europees Centrum voor de Consument

Het Europees Centrum voor de Consument raadt de consument aan om zijn vragen of klachten rechtstreeks over te maken.

Individueel juridisch advies

Heb je nood aan individueel juridisch advies? Bel, mail of schrijf het Europees Centrum voor de Consument:

  • 02 542 33 46
    Werkdagen van 9 u. tot 13 u.
  • info@eccbelgium.be
  • Hollandstraat 13, 1060 Brussel

Klacht indienen

Wil je een klacht indienen? Vul het online-klachtenformulier in. Zo garandeert het Europees Centrum voor de Consument je een efficiënte dossierbehandeling.