Klachten over je reis? Ga naar de geschillencommissie

Elke zomer komen heel wat toeristen teleurgesteld terug van vakantie. Het vakantiehuisje bleek armtierig, of de airco in de hotelkamer werkte niet, of er moesten plots extra kosten worden betaald … Heb je dan recht op compensatie?
Probeer altijd eerst zelf om de zaak met de touroperator of het reisbureau op te lossen. Contacteer hen zo snel mogelijk in geval van problemen, bij voorkeur nog tijdens de reis. Sommige problemen kunnen meteen worden opgelost. Lukt dat niet, zorg er dan voor dat je bewijsstukken verzamelt.
Verzoening of arbitrage
Als je er met de touroperator en/of reisagent niet uitkomt, kun je met je probleem mogelijk terecht bij de Geschillencommissie Reizen. De touroperator of reisagent moet wel akkoord gaan met die procedure. Vaak is die mogelijkheid al voorzien in de algemene voorwaarden.
De geschillencommissie kan twee dingen doen: verzoening of arbitrage.
In een verzoeningsprocedure bemiddelt de commissie tussen de betrokkenen om tot een akkoord te komen, meestal in de vorm van een schadevergoeding. De uitslag is afhankelijk van de wederzijdse bereidheid tot een compromis. Draait de verzoening op niets uit, dan kun je alsnog vragen om een arbitrage.
In een arbitrageprocedure wordt het geschil beslecht door een college dat bestaat uit evenveel vertegenwoordigers van de consumenten als van de reissector. Eerst moet je je klachten en eisen schriftelijk formuleren. Dan volgt er een zitting waarop je je verhaal kunt doen. Het college neemt op basis van de bewijsstukken en de argumenten van alle betrokkenen een beslissing die definitief is (dus geen beroep mogelijk).
Blijf wel redelijk in je eisen. Neem eventueel een kijkje op de website van de commissie. Daar vind je onder meer een archief met eerdere beslissingen van de commissie.
Voordelen van deze procedures
De Geschillencommissie Reizen biedt heel wat voordelen, zeker in vergelijking met een procedure voor de rechtbank.
- De zaak wordt behandeld door mensen met kennis van de reissector.
- De dossiers worden snel behandeld. In principe duurt een procedure maximaal negentig dagen. De afgelopen jaren was dat soms wat langer vanwege corona, waardoor het moeilijk was om zittingen te organiseren.
- De procedure is goedkoop: € 50 voor verzoening en € 50 of 75 voor arbitrage, afhankelijk of de eis meer of minder dan € 1 000 bedraagt.
Meer info?
Raadpleeg ons dossier over reisklachten of neem een kijkje op de website van de geschillencommissie zelf.
naar het dossier over reisklachten
Je kunt ook bellen naar onze gratis hulplijn voor reisproblemen op nummer 0800 29 510.