Air Belgium failliet: wat als je nog een ticket had?
Air Belgium heeft het faillissement aangevraagd terwijl nog meer dan 10 000 passagiers een ticket bij hen hadden geboekt. Lees meer over de gevolgen van deze beslissing en wat je moet doen als je nog een vliegtuigticket had.

Air Belgium vraagt het faillissement aan
Na een gerechtelijke reorganisatie, aangevraagd in september 2023, is luchtvaartmaatschappij Air Belgium vandaag failliet verklaard. Er wordt een curator aangesteld die vanaf nu alle schuldvorderingen zal behandelen. Alle consumenten die nog een vliegtuigticket van Air Belgium hadden, vallen daar ook onder.
Wat moet je doen als je luchtvaartmaatschappij failliet gaat?
Wat moet je doen als je nog een ticket van Air Belgium hebt?
Je bent, samen met alle andere consumenten, een schuldeiser in deze zaak. Je zal bij de curator een schuldvordering moeten indienen, waarbij je aangeeft hoeveel geld je zou moeten terugkrijgen. Dat moet je doen binnen de 30 dagen na de uitspraak in het Centraal Register voor Solvabiliteit via de website regsol.be. De aangestelde curator is Bernard Vanham.
De kans dat je echter geld terug zal zien, is bijzonder klein. Bij het merendeel van de faillissementen schiet er op het einde van de rit niet veel geld meer over om alle consumenten terug te betalen. Hou er dus rekening mee dat je het geld niet zal terugzien.
Testaankoop pleit voor verplichte insolventieverzekering voor luchtvaartmaatschappijen
Op dit moment hebben consumenten weinig rechten wanneer hun luchtvaartmaatschappij failliet gaat. Ze lopen het risico dat ze hun geld nooit terugkrijgen. Gemiddeld verliezen Europese consumenten 431 euro wanneer hun maatschappij failliet gaat. Om nog maar te zwijgen over de risico's dat je vast komt te zitten in het buitenland.
Tegen deze achtergrond pleiten wij voor verplichte insolventiebescherming in de luchtvaartsector om de rechten van passagiers volledig en effectief te garanderen.
Vragen over passagiersrechten?
Als je problemen hebt met het verkrijgen van een terugbetaling, of als je vragen hebt over je rechten als passagier, kun je contact opnemen met Testaankoop op 0800 29 510.