Vertraagde vlucht op Eindhoven: heb je recht op een vergoeding en hoe vraag je die aan?

Rechten van de passagier bij een vertraagde vlucht
In het geval van een vertraagde vlucht worden de luchtvaartmaatschappijen geacht bijstand te verlenen.
Naast bijstand heb je als passagier ook recht op compensaties. Deze vloeien voort uit Europese regelgeving en in het bijzonder uit de rechtspraak van het Europese Hof van Justitie. Maar ze zijn niet op alle vluchten van toepassing.
Voorwaarden voor het ontvangen van compensatie voor vertraagde vluchten
De rechten zijn op jou van toepassing indien:
- Je vlucht vertrekt vanuit een luchthaven gelegen op het grondgebied van de EU (plus IJsland, Noorwegen en Zwitserland). In dit geval is de nationaliteit van de luchtvaartmaatschappij irrelevant.
- Je vlucht wordt uitgevoerd door een luchtvaartmaatschappij uit de Europese Unie. In dit geval is de luchthaven van vertrek niet van belang.
Met andere woorden, je wordt niet beschermd door deze wetgeving als je reist met een niet-Europese luchtvaartmaatschappij en de vlucht vertrekt vanop een luchthaven buiten het grondgebied van de EU (uitgebreid met IJsland, Noorwegen en Zwitserland).
Wat te doen bij vertraging als je met een niet-Europese luchtvaartmaatschappij reist?
Let op: Als de Europese wetgeving niet van toepassing is, heb je in principe geen recht op compensatie bij vertraging. Raadpleeg in voorkomend geval de algemene voorwaarden van je luchtvaartmaatschappij.
Het is mogelijk dat bepaalde wetgeving in het land van herkomst van de maatschappij voorziet in een compensatie. Als dit niet het geval is, bieden internationale verdragen je ook een bepaalde vergoeding, doorgaans als je je schade kunt bewijzen.
Terug naar bovenWelke compensatie krijg je bij een vertraagde vlucht?
- In het geval van een vertraging van 2 uur of meer:
- Heb je recht op een gratis telefoongesprek
- Heb je recht op een gratis drank en maaltijd
- Vanaf 3 uur vertraging:
- Heb je recht op een vergoeding tussen de 250 en 600 euro
Indien nodig:
- Heb je recht op een hotel en gratis vervoer.
- Indien de geplande vlucht minstens 5 uur vertraging heeft:
Het staat je vrij om af te zien van de vertraagde vlucht, je geld terug te vragen en voor een andere oplossing te kiezen.
Als je op een andere manier naar jouw bestemming gaat (trein, boeken van een vervangvlucht bij een andere luchtvaartmaatschappij, …), zijn wij van oordeel dat je recht hebt op de terugbetaling van het treinticket of de kosten van je vervangvlucht bij een andere luchtvaartmaatschappij voor het deel van het bedrag dat hoger uitvalt dan de ticketprijs van de vlucht waaraan je (wegens de vertraging) hebt verzaakt en de eventuele vergoeding die je hebt ontvangen.
Hoe vraag ik compensatie aan voor een vertraagde vlucht?
Vraag de terugbetaling van de kosten aan bij je luchtvaartmaatschappij
Als je geen enkele bijstand krijgt van de luchtvaartmaatschappij, kun je hen vragen om de kosten terug te betalen die je zelf hebt gemaakt om de vertraging op te vangen.Blijf wel redelijk en voeg bij je claim kopieën toe van de bewijsstukken van je uitgaven (restaurantbonnen, hotelrekeningen, afrekening telefoongesprekken …).
Wat te doen als de luchtvaartmaatschappij compensatie weigert?
Als je na het indienen van een claim bij de luchtvaartmaatschappij een negatief antwoord krijgt, kun je klacht indienen bij de NEB (National Enforcement Bodies) van het land waar het probleem zich voordeed.Neem contact op met de Denied Boarding Authority van de FOD Mobiliteit en Vervoer wanneer de maatschappij een buitengewone omstandigheid inroept als oorzaak voor de vertraging. Deze instantie kan nagaan of dit inderdaad de legitieme reden is voor de vertraging van je vlucht.
Terug naar boven
Vlucht vertraagd door overmacht: heb ik recht op compensatie?
De luchtvaartmaatschappij kan ontsnappen aan de bijkomende vergoeding van € 250 tot € 600 wanneer zij zich kan beroepen op uitzonderlijke omstandigheden (overmacht) die ondanks het nemen van alle redelijke maatregelen niet te voorkomen waren.
De luchtvaartmaatschappij moet dit wel bewijzen. Technische problemen worden over het algemeen niet aanvaard als buitengewone omstandigheden, evenmin als stakingen van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij.
Slecht weer, natuurrampen of stakingen van andere personen buiten de maatschappij (bv. luchtverkeersleiders) worden daarentegen wel beschouwd als uitzonderlijke omstandigheid.
Nog meer vragen over reizen?
Als je nog meer vragen hebt over vertraagde vluchten en je rechten, kun je ons bellen op het telefoonnummer 0800 29 510.
Terug naar boven