Dossier

Betaalkaarten: hoe krijg je je geld terug?

07 september 2018
cartes de paiement prépayées

07 september 2018

Je betwist een transactie die met je betaalkaart is gebeurd? Weet dan hoe je te werk moet gaan.

Je eigen betalingen betwisten

Is er geen diefstal in het spel, maar wil je gewoon een van je eigen verrichtingen betwisten, dan is de situatie totaal verschillend. Doorgaans spruit de betwisting voort uit het feit dat er een kink in de kabel is tussen jou en de handelaar. Een paar voorbeelden:

  • Je hebt een salon besteld en daarvoor een voorschot betaald met je kaart, maar dan blijkt dat de meubelwinkel failliet gaat, nog voordat de meubels konden worden geleverd.
  • Je reserveert een vakantieverblijf, maar het bedrag dat bij de afrekening van je kredietkaart wordt afgehouden, blijkt hoger dan wat tijdens de reservatie werd gemeld.
  • Je hebt een via het internet gekocht kledingstuk meteen teruggestuurd naar de handelaar omdat het je uiteindelijk niet beviel, maar zijn terugbetaling laat op zich wachten.

Het eerste wat je in die gevallen moet doen, is contact opnemen met de handelaar om een oplossing te vinden. Je doet er goed aan ook alle bewijsstukken van die pogingen bij te houden, want die kunnen later noodzakelijk zijn als je een terugbetaling zult proberen te krijgen. Houdt de handelaar zich Oost-Indisch doof, dan rest je enkel de kaartuitgever in te schakelen. Op hem rust in deze gevallen echter geen wettelijke verplichting om tussen te komen.

Beter af bij Visa, MasterCard & co.

Het kan in deze gevallen een groot verschil maken of je de betwiste betaling via een debetkaart van het type Bancontact/Maestro hebt gedaan dan wel met een kredietkaart zoals Visa, MasterCard of American Express.

Heb je een debetkaart gebruikt, dan zul je niet op een terugbetaling door je bank kunnen rekenen, tenzij je je financiële instelling zo ver zou krijgen dat ze je via een commercieel gebaar tegemoet wil komen.

Verliep je betaling evenwel met een kaart van het type Visa, MasterCard of American Express, dan zijn er wél mogelijkheden om te worden vergoed buiten de handelaar om. Dat behoort bij deze uitgevers van kaarten tot het dienstenpakket dat zij aanbieden. Natuurlijk zullen ook zij steeds eerst onderzoeken wat er precies fout is gelopen.

Hoe moet je nu concreet te werk gaan?

Voor Visa en MasterCard surf je naar www.mijnkaart.be, voor American Express naar www.americanexpress.be. Op die websites vind je een formulier dat je moet invullen om een transactie te betwisten. Indien je erin slaagt om aan te tonen dat je recht hebt op terugbetaling en dat je alle mogelijke inspanningen bij de handelaar hebt gedaan, dan zul je wellicht op een terugbetaling via de uitgever van je kaart kunnen rekenen. Stelt men evenwel vast dat je slechte bedoelingen hebt of onrechtmatig een terugbetaling wenst te krijgen, dan ben je er meteen aan voor de moeite.

Wil je je bij een betaling via het internet maximaal indekken, dan moge het dus duidelijk zijn dat je beter een kaart van het type Visa, MasterCard of American Express gebruikt dan een debetkaart. Want als er zich problemen zouden voordoen met de levering, doordat de handelaar failliet gaat enz., dan maak je alleen bij deze uitgevers enige kans op een terugbetaling van de betwiste transactie.

Hou je verrichtingen in de gaten

Opdat je zou zien of en wanneer je kaartgegevens worden misbruikt, moet je regelmatig en nauwkeurig je afrekeningen of uittreksels checken. Stel je misbruik vast, blokkeer je kaart dan meteen via Card Stop en neem ook snel contact op met de uitgever om de verrichting te betwisten. De wet zegt dat je dat zo snel mogelijk moet doen, ook al heb je eigenlijk tot 13 maanden na de datum van de verrichting.

Voor de betwisting van eigen verrichtingen gelden de voorwaarden van de kaart. Visa en MasterCard geven je na het moment dat het product had moeten worden geleverd, 120 dagen om een klacht in te dienen.