Dossier

Annuleringen Ryanair: wij beantwoorden jouw vragen

03 oktober 2017
annulering Ryanair

03 oktober 2017
Ben je getroffen door de geannuleerde vluchten van Ryanair? In deze FAQ leggen we uit wat je rechten zijn en hoe je ze desgevallend kunt laten gelden.

Vind je hier geen antwoord op je vragen, of wens je persoonlijke ondersteuning?

Bel ons op 02 892 37 09

Sluit je ook aan bij onze Facebook-groep Test Aankoop vs. annuleringen Ryanair om informatie te ontvangen en te delen.

De antwoorden op jouw vragen

Je vlucht werd geannuleerd. Wat zijn je opties?

Ongeacht op welk ogenblik je vlucht werd geannuleerd (ten opzichte van de geplande vertrekdatum), Ryanair moet je het volgende aanbieden:

  • Een alternatieve vlucht binnen de kortst mogelijke termijn of
  • Een andere vlucht, op een later tijdstip, op een datum van jouw keuze of
  • De terugbetaling van de geannuleerde vlucht.

Je kiest vrij de oplossing die jou het best past. Aan jou de keuze!

Enkel de heenvlucht is geannuleerd, wat dan met de geboekte terugvlucht?
  • Als de terugvlucht zonder voorwerp valt, moet die worden terugbetaald.

    Je moet aan Ryanair laten weten dat je die terugvlucht niet kunt nemen omdat je niet ter plaatse geraakt.
    Bewaar een bewijs van die communicatie.

    Als deze informatie niet snel bij Ryanair geraakt, zou de maatschappij kunnen weigeren om het ticket terug te betalen.
  • Wens je je terugvlucht te behouden?

    Hebt je beslist om op eigen kracht naar je bestemming te reizen (trein, reservering andere vlucht bij een andere maatschappij, …) en de terugvlucht te behouden bij Ryanair?

    Bedenk dan dat je terugbetaling kan vragen voor het treinticket of het ticket voor de andere vlucht die je reserveert bij een andere maatschappij voor de meerprijs die je betaalt voor dat ticket (gedeelte boven de prijs van de geannuleerde vlucht) en de eventueel verschuldigde schadevergoeding.
Je bent in het buitenland en je wilt niet wachten op de voorgestelde alternatieve vlucht?

Je bent vrij om niet te wachten op de alternatieve vlucht en een terugvlucht te boeken bij een andere maatschappij.

Als de prijs van dat ticket hoger is dan de terugbetaling voor het ticket van Ryanair, heb je het recht om het verschil terug te eisen van Ryanair.

Je aanvaardt om te wachten op de alternatieve vlucht. Op welke ondersteuning heb je recht?

Als je langer dan 2 uur moet wachten op de alternatieve vlucht, heb je recht op het volgende:

  • maaltijden en verfrissingen
  • gratis telefoon + internet

Als de wachttijd nog langer duurt:

  • een hotelkamer
  • transport: bijvoorbeeld vervoer van een luchthaven naar een andere luchthaven of vervoer naar het hotel

Als de maatschappij geen ondersteuning biedt, heb je het recht om terugbetaling te eisen voor de kosten die je zelf hebt gemaakt voor de bovenvermelde diensten. 

Voeg bij je aanvraag een kopie van de betaalbewijzen, zoals kastickets van restaurants, hotelrekeningen, overzicht van gepleegde telefoontjes …

Heb je schade geleden of andere kosten gemaakt door de annulering van je vlucht?

Het ogenblik van de annulering heeft weinig belang (ten opzichte van de vertrekdatum). Als je bijkomende kosten hebt gemaakt door de annulering van je vlucht – zoals bijvoorbeeld een voorschot op een verhuring of hotelovernachtingen die je niet worden terugbetaald - dan kun je een terugbetaling van deze kosten eisen van Ryanair.

Hetzelfde geldt voor maaltijden, verblijfskosten en vervoerskosten in afwachting van de alternatieve vlucht (zie de vorige vraag in verband met ondersteuning), het prijsverschil tussen de vlucht van Ryanair en de vlucht van een andere maatschappij.

Voeg bij je aanvraag ook een kopie van de betaalbewijzen.

Heb je naast de eventuele terugbetaling van de vlucht en de kosten nog recht op een schadevergoeding?

Alles hangt af van de termijn tussen de melding van de annulering en de datum van de eigenlijke vlucht. En ook van de eventuele vervangingsoplossingen die Ryanair aanbiedt.

  • Meer dan twee weken vóór de vlucht: je hebt alleen recht op terugbetaling van de prijs van het ticket (op voorwaarde dat je de voorgestelde alternatieven van Ryanair hebt geweigerd).
  • Tussen twee weken en zeven dagen vóór de vlucht: je hebt recht op een financiële schadevergoeding, tenzij Ryanair je een alternatieve vlucht voorstelt die maximum 2 uur voor het oorspronkelijke vertrekuur vertrekt én bovendien maximum 4 uur na de oorspronkelijke aankomsttijd aankomt.
  • Minder dan een week vóór de vlucht: je hebt recht op een financiële schadevergoeding, tenzij Ryanair een alternatieve vlucht voorstelt die maximum 1 uur voor het oorspronkelijke vertrekuur vertrekt én bovendien maximum 2 uur na de oorspronkelijke aankomsttijd aankomt.

In dat geval kan Ryanair zich niet verschuilen achter het argument van overmacht om een schadevergoeding te omzeilen.

Hoeveel kan de schadevergoeding bedragen?
 Dit hangt af van de afstand van de vlucht.
  • € 250: van 0 tot 1 500 km
  • € 400: meer dan 1 500 km in de EU of 1 500-3 500 km buiten de EU
  • € 600: meer dan 3 500 km
Op voorwaarde uiteraard dat deze schadevergoeding verschuldigd is (zie vorige vraag).

Hoe kun je schadevergoeding aanvragen bij Ryanair?

We stellen voor om het formulier te gebruiken dat door de Europese Unie ter beschikking wordt gesteld om een compensatie aan te vragen bij de luchtvaartmaatschappij.

EU-formulier om klacht in te dienen (pdf-bestand)

Dit formulier kun je invullen, inscannen en naar het volgende e-mailadres van Ryanair versturen: serviceclient@ryanair.com  

Of je kunt het formulier per aangetekend schrijven versturen naar:

Customer Service Department
PO Box 11451
Swords
Co Dublin
Ireland

Als je op deze manier de aanvraag hebt ingediend en na zes weken nog geen (bevredigend) antwoord hebt ontvangen, gelieve dan met ons contact op te nemen.

Wij zullen vervolgens een dossier samenstellen op basis van de verschillende getuigenissen die we ontvangen hebben zodat we eventuele juridische stappen kunnen ondernemen.

Wat kan Test Aankoop voor je doen?

Sinds het begin van deze zaak stellen we alles in het werk om je te informeren.

In elk geval, als je binnen zes weken geen (bevredigend) antwoord hebt ontvangen op je vraag voor schadevergoeding, nodigen we je uit om contact met ons op te nemen.
Wij stellen dan een dossier samen op basis van de verschillende getuigenissen die we hebben ontvangen om indien nodig juridische stappen te ondernemen, eventueel in de vorm van een groepsvordering.

Samen met onze Italiaanse, Spaanse en Portugese zusterverenigingen die opkomen voor de consumentenbelangen blijven we Ryanair ondertussen onder druk zetten om ervoor te zorgen dat de wettelijke verplichtingen nageleefd worden ten aanzien van alle getroffen passagiers. 


Afdrukken Versturen via e-mail